Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag gjorde jag sallad; en bädd av finstrimlad vitkål med kimchi och koriander, sesamstekt purpurkål, halstrad hjärtsallat och avokado, toppat med tonfisk som marinerats i soja, sesamolja, honung och vitlök innan en snabb dejt med mycket het panna för sotig yta. Srirachamajonnäs till. :d

Sedan mycket simpel efterrätt i form av chokladtryffel i glas, toppat med snabbkaffemousse (såg detta på FB och var tvungen att prova). Gott, men väldigt smakrikt och vuxet så det tillfredsställde inte helt min inre sockerråtta. :o Jag är dock för mätt för att orka äta något mer.
 
Ikväll gjorde sambon en galet god pasta med torskrygg, räkor, bläckfisk, surimi, bladspenat, tomatigt, lökar och lite creme fraiche. Serverades med riven parmesan. SÅ gott!
Och så åt vi sista bitarna av äppel-toscakakan. Mums!
Jag brukar aldrig dricka läsk. Men nu tog jag en Cherry Coke. Sååå gott!
 
Vi snubblade över en farmers market (som hölls under mycket ordnade former med tanke på smittläget), när vi var ute på promenad idag och kom hem med en massa gott :d Ikväll blir det därför Saltimbocca gjord på lokalt kalvkött och grädde från en gård strax utanför stan. Salvia från mina föräldrars trädgård i Skåne. Till efterrätt ska jag göra citronmousse med lemon curd tillverkad här i Glasgow. Vinet är dessvärre, men också tack och lov, inte lokalt tillverkat utan det blir en Valpolicella Ripasso från 2017. Mmm, det vattnas redan i munnen... :d
 
Gjorde den mumsiga julsalladen med grönkål/rödkål/rödlök/apelsin/äpple/röda vinbär/granatäpple och honungs-/kardemummarostade nötter och sötmandel. Allt vänt med en dressing smaksatt med mer apelsinsaft och honung.

Jag kan knappt bestämma mig för om det är en lätt lunchsallad eller en efterrätt med all frukt och bär och nötter, men läskande fräsch och härligt färgrik är den hur som helst!
 
Vi körde skaldjur ikväll,
 

Bifogade filer

  • IMG_20210123_201826.jpg
    IMG_20210123_201826.jpg
    45,5 KB · Visningar: 13
Helstekt kyckling med skinnet fyllt med ett timjan- citron- och sardellsmör. Kokta morötter, basmatiris med persilja, sås på kycklingskyn samt lite grädde, lite vitt vin, citronskalsrasp, vitlök, dijon och lite creme fraiche. Gott rött vin. Bliss.

Ja, och så fruktsallad med vispad grädde med vaniljsocker i. Obegripligt att vi orkade det efteråt.
 
Ikväll körde vi färdigköpta dumplings och varsin vårrulle som doppades i någon fin japansk soya som vi fått från Japan. Dumplingsen är så himla goda! Skönt med mat som gick fort idag pga mkt jobb.
 
Vi körde hämtmat igår igen :angel: Alla företag som Foodora och liknande bombarderar mig med rabattkoder nu under lockdown och då är det svårt att stå emot. Jag beställde någon slags grönsakswok samt vegetariska vårrullar, men insåg att jag nog hade kunnat skippa woken och köra tre omgångar vegetariska vårrullar istället. Kan. Inte. Få. Nog. Av. Det. 🤤

Ikväll blir det krämig svampsoppa med vitlöksbröd! :d
 
Ikväll körde vi färdigköpta dumplings och varsin vårrulle som doppades i någon fin japansk soya som vi fått från Japan. Dumplingsen är så himla goda! Skönt med mat som gick fort idag pga mkt jobb.

Just det här tänkte jag på bara häromdagen! Att jag skulle smyga in i tråden och fråga er som har koll: vad rekommenderar ni för färdiga dumplings? Jag har för mig att jag sett det diskuteras här inne förut, men har ju såklart inte lagt det på minnet.
 
Just det här tänkte jag på bara häromdagen! Att jag skulle smyga in i tråden och fråga er som har koll: vad rekommenderar ni för färdiga dumplings? Jag har för mig att jag sett det diskuteras här inne förut, men har ju såklart inte lagt det på minnet.

Menmen som finns på Coop, Willys och Hemköp är väldigt goda, perfekta att ha i frysen som nödmat. ICAs egna är helt ok också (även om jag försöker undvika EMV). Menmen tycker jag är bättre eftersom de använder svenskt kött (iaf senast jag kollade) men båda märkena har en vegetarisk variant.
 
Just det här tänkte jag på bara häromdagen! Att jag skulle smyga in i tråden och fråga er som har koll: vad rekommenderar ni för färdiga dumplings? Jag har för mig att jag sett det diskuteras här inne förut, men har ju såklart inte lagt det på minnet.
Vi har förut haft Menmens dumplings IOM att det ofta varit enda alternativet. I den följer sån soja-dipsås med.
Men nu fanns det bara en annan sort från Spicefield. De var också goda. Där får man använda egen soja eller ngt att dippa i.
Vi gillar både vegetariska och med kycklingfyllning. Igår åt vi vegetariska.

Så himla skönt att bara slänga i pannan, på med lock och låta stå ett tag.
 
Just det här tänkte jag på bara häromdagen! Att jag skulle smyga in i tråden och fråga er som har koll: vad rekommenderar ni för färdiga dumplings? Jag har för mig att jag sett det diskuteras här inne förut, men har ju såklart inte lagt det på minnet.
Jag köper från frysdisken på asiatiska livs. Min favorit är en storpack kimchi-dumplings.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
212
· Visningar
8 268
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp