Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Menmen som finns på Coop, Willys och Hemköp är väldigt goda, perfekta att ha i frysen som nödmat. ICAs egna är helt ok också (även om jag försöker undvika EMV). Menmen tycker jag är bättre eftersom de använder svenskt kött (iaf senast jag kollade) men båda märkena har en vegetarisk variant.

Vi har förut haft Menmens dumplings IOM att det ofta varit enda alternativet. I den följer sån soja-dipsås med.
Men nu fanns det bara en annan sort från Spicefield. De var också goda. Där får man använda egen soja eller ngt att dippa i.
Vi gillar både vegetariska och med kycklingfyllning. Igår åt vi vegetariska.

Så himla skönt att bara slänga i pannan, på med lock och låta stå ett tag.

Jag köper från frysdisken på asiatiska livs. Min favorit är en storpack kimchi-dumplings.

Tack för tips! Jag ska kika nästa gång jag går och handlar. Behöver fylla på i frysen med något annat än pyttipanna. :crazy: Och älskar dumplings!
 
Efter helgens restaurangbesök på min väns restaurang (coronanpassat såklart) vart jag magsjuk :yuck::cry: Oklart varför då inte de andra vart det. Men har nu levt på vitt bröd och soppa. Idag var jag så sugen på riktig mat, maken gjorde stuvade makaroner och köttbullar. Åh herregud vad gott! Lite muskot och det var som att vara i paradiset!
Nu vill jag bara äta allt jag annars aldrig är så sugen på; rejäla köttbitar (kotletter med ben O_o), potatis, flott i form av chokladpudding (helst mormors hemmagjorda), smörgåstårta, flygande Jakob, avokado med räkröra, kassler i sherrysås.. ja hej 80-tal.
Men onsdagsmiddagen får nog vara lite mer sansad, övriga familjen är inte inspirerad av min tillfälliga smak.
 
Nu gör jag en dubbelpost 😱! Men;

idag gjorde jag min första hemmagjorda sushi! SÅ GÖTT 💖
5C35C804-75F9-4549-AEF6-FDEFAC845F18.jpeg
 
Det är så härligt att hämta in färska ägg till mat och bakande från egna höns igen! Det har varit knackigt eller inget de senaste åren men med en rejält föryngrad uppsättning så vankas bättre tider hoppas jag. Idag blev det en omelett med grönkål + kokta polkabetor till, så förutom salt och lite smör/olja att ha i pannan helt gårdsegna råvaror.
 
Vi planerar för grillpremiär ikväll. Grilla i januari, ja jag säger då det... Man gör vad man kan för att liva upp vardagen såhär i pandemitider! Jag var hos slaktaren och köpte entrecôte till oss tidigare idag och till detta ska vi ha vitlökssmör samt små foliepaket med potatis och purjolök. Tror det blir en flaska Pinotage till (en druva som jag för övrigt försöker bestämma mig för om jag tycker om eller ej). :d
 
Vi planerar för grillpremiär ikväll. Grilla i januari, ja jag säger då det... Man gör vad man kan för att liva upp vardagen såhär i pandemitider! Jag var hos slaktaren och köpte entrecôte till oss tidigare idag och till detta ska vi ha vitlökssmör samt små foliepaket med potatis och purjolök. Tror det blir en flaska Pinotage till (en druva som jag för övrigt försöker bestämma mig för om jag tycker om eller ej). :d
Låter som en kanonmiddag! Hälsningar från en som grillar året runt :up::)
 
Låter som en kanonmiddag! Hälsningar från en som grillar året runt :up::)
Det blev vansinnigt gott! Min sambo är tokig i att grilla och har alla ambitioner att bli en året runt-grillare han med nu när han insett att det faktiskt inte behöver vara maj-september för att man ska grilla. Supermysigt att stå ute i mörkret med ett glas vin och titta på elden också 😊
 
Sista vardagarna denna vecka blev det plättar med varm hallonsylt och grädde, sedan lax med pestokräm & pinjenötter med pressad potatis och smörslungade rotfrukter.
Idag är jag hemma själv med hundarna, så just nu äter jag chips, oliver och några små ostar som fanns i kylen. Varför har Castello slutat med sin pepparost?!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
13 14 15
Svar
281
· Visningar
11 251

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp