Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Forts på förra inlägget;

Receptet kan så klart ändras efter smak, jag hade i fetaost, tomat, rödlök, basilika, honung, chiliflakes, salt, peppar och olivolja :)

D734105B-E743-43DC-9D52-C3985D95A44B.jpeg
 
Latmaskarna fortsätter! Ikväll blev det kebabpizza. Helt ok! Vår älskade pizzabagare sålde och flyttade. Efter det var pizzan så äcklig. Vi gjorde nu 8 mån senare ett nytt försök. Och de har bättrat sig. Skönt att slippa åka 30 min för pizza. Nu har vi 2 min. Roligt att vi bor så himla off och inte ser grannar. Men har så nära till pizzerian. :laugh:
 
Jag har just rivit vad som känns som hela Skottlands lager av zucchini med planen att göra vegetarisk lasagne med zucchini, ricotta och vitlöksost ikväll. Nytt recept, men det blir förhoppningsvis gott!
 
Upplys en som inte har TikTok: Hur gör man? Låter vansinnigt gott!

Jag har inte heller TikTok :D! Men receptet delas även sjukt mycket på insta!

Alltså, det är precis så lätt som det ser ut; ugn på 200ish grader, lägg fetaost och tomater och kryddning du gillar i ugnsfast form, in i ugnen mellan 15-30 min (olika människor säger olika tider, jag tog 20 min), rör om, lägg i kokt pasta, rör om igen. Klart!
 
Jag har just rivit vad som känns som hela Skottlands lager av zucchini med planen att göra vegetarisk lasagne med zucchini, ricotta och vitlöksost ikväll. Nytt recept, men det blir förhoppningsvis gott!
Låter som om att det kommer bli väldigt lyckat! Återkom gärna med recension :p Och recept om du orkar!
 
Låter som om att det kommer bli väldigt lyckat! Återkom gärna med recension :p Och recept om du orkar!
Det blev supergott! Jag använde detta som grundrecept men använde färska lasagneplattor, hemlagad tomatsås (som jag hade lite tärnad paprika i) och så ändrade jag hälften av ricottan till vitlöksost (Boursin): https://www.bbcgoodfood.com/recipes/creamy-courgette-lasagne

Nästa gång tror jag att jag testar att ha i lite fetaost i oströran också, för att ge det lite mer "karaktär" eller vad man ska kalla det. Det var gott som det var, men på gränsen till lite platt/fadd smak.
 
Har försökt rädda en utgången mjölk genom att värma till ca 85 grader (strax under kokpunkten) och tillsätta ett par matskedar citronsaft. Tanken var en palak paaner variant (har inget ghee hemma så det blir fusk). Men det är ett hål i handduken jag silar ostmassan igenom. Vi får se om det funkar
 
Det blev supergott! Jag använde detta som grundrecept men använde färska lasagneplattor, hemlagad tomatsås (som jag hade lite tärnad paprika i) och så ändrade jag hälften av ricottan till vitlöksost (Boursin): https://www.bbcgoodfood.com/recipes/creamy-courgette-lasagne

Nästa gång tror jag att jag testar att ha i lite fetaost i oströran också, för att ge det lite mer "karaktär" eller vad man ska kalla det. Det var gott som det var, men på gränsen till lite platt/fadd smak.
Låter gott! Det ska jag prova snart :up: (Gillar starkt den svenska översättningen, då det ingår ett badkar ricotta :D:p)
 
Vi ska hem till svärmor (som bor ensam och därför ingår i vår bubbla) och äta en klassisk Sunday roast ikväll. Det är inte min favorit, men nån gång ibland kan det vara gott och nu var det flera månader sedan sist. Kanske slänger jag ihop en äppelkaka och tar med som dessert, jag har fortfarande äpplen från mina föräldrars trädgård i frysen.
 
I dag blir det morots/halloumibiffar, risoni och tzatziki.
Halloumibiffar med citronrisoni och tsatsiki (alltommat.se)

Känner mig lite härmapa, men här blev det morots/halloumibiffar, vitlökssås och bulgur med strimlad rödkål.
:) Hade dock haft biffarna på to-do-listan i några dagar, så det är nog mer att det råkade sammanfalla. Men hade jag haft risoni hemma hade jag nog hakat på det receptet. Gott så här också, i alla fall!
 
Inspirerad av @Lillgrådis och @em76 blev det halloumi/morotsbiffar idag :d . Väldigt goda! De visade viss ovilja att hålla ihop, kanske för att jag inte hade panko utan var tvungen att använda vanligt ströbröd? Tror också att jag tillsätter lite salt i smeten nästa gång :). Risoni hittade jag inte när jag handlade, så hade citron-couscous (och tsatsiki) som tillbehör.

Vi ska helt klart göra veggobiffar oftare, det är ju superlätt när man gör dem i ugnen :up:.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
13 14 15
Svar
281
· Visningar
11 251

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp