Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår hemlagade köttbullar med potatis hos föräldrarna, mycket gott! I dag har jag att se fram emot ris med kyckling och grönsaker i sötsur sås jag gjorde i förrgår, den blev inte alls speciellt bra och det är ju tyvärr alltid då man har typ 5 matlådor man måste pina sig igenom..

Gädda är en av de fiskar jag faktiskt inte tycker är så supergod. Helt okej men liksom... nja. Nu har vi en hel gädda i kylen som partner lagade igår och jag är himla opepp på att äta den till middag idag igen. Så jag tänker att jag nog gör lite hitte-på-tortillas istället. Vi har lite cheddar, lite paprika, lite rödlök och lite rökt skinka som jag tänker får bli fyllning, och så lite jalapeno-yoghurt med lime som dipp.
Tips till nästa gång om det blir nån är att gädda brukar vara väldigt bra att göra fiskbullar på, då kan man krydda ordentligt med något gott, sedan panera och steka, brukar ta bort lite av "fisksmaken" :)
 
Tips till nästa gång om det blir nån är att gädda brukar vara väldigt bra att göra fiskbullar på, då kan man krydda ordentligt med något gott, sedan panera och steka, brukar ta bort lite av "fisksmaken" :)
Ja, gäddqueneller är ju jättegott! Men måste fisken benas först? Känns ju som ett hopplöst företag... eller är det bara att mixa köttet med ben och allt?
 
Jag hade en öppnad förpackning potatisgratäng som behövde ätas upp... det resulterade i det här:

_20211117_181928.JPG


Oxfilé med en perfekt blodig kärna, konjakssky, blandad sallad med sugar snaps samt tryffelcheddar på gratängen. I glaset den underbara bordeauxn jag öppnade för någon vecka sedan (vacuumkork FTW!). Det var om möjligt bättre nu :heart Porslinet är jugend från Rörstrand, Pensé.

Edit: ICAs egna potatisgratäng är riktigt god, speciellt om en pimpar den med ost och lite vitlök.
 
Gädda är en av de fiskar jag faktiskt inte tycker är så supergod. Helt okej men liksom... nja. Nu har vi en hel gädda i kylen som partner lagade igår och jag är himla opepp på att äta den till middag idag igen. Så jag tänker att jag nog gör lite hitte-på-tortillas istället. Vi har lite cheddar, lite paprika, lite rödlök och lite rökt skinka som jag tänker får bli fyllning, och så lite jalapeno-yoghurt med lime som dipp.
Helt enig angående gädda! Men då sportfiskare ofta gillar att ta upp dem och lämna i stugorna (som vi hyr ut) blir det ibland att jag gör något av dem. Att först koka och sedan göra färs av gäddan är ett tips, brukar sedan blanda med laxfärs och göra fiskwallenbergare. Helt ätbart med ex pepparotsvisp. Går även att smaksätta med det en gillar, tex ansjovis, enbär, dill, annan rökt fisk, citron.

Idag åts det grillade laxspett med sötpotatissallad med en senapsvinägrett
 
Fastfood - en påse rawslaw(garants med 50% svinnråvara), fräst i smör, tillsammans med salladskyckling från delin, och en massa vitost (en sån där puck ur metallburk), och en massa rödlök OCH rostad lök från burk...och allt detta i ett varmt pitabröd med rökt ceasardressing. Jag åt 2 stycken och om ni inte ser mig skriva mer på buke efter detta så dog jag iallafall mycket mätt & mycket nöjd :)
 
Skäms nästan men...

Pulvermos, grillkorv, tunnbröd, rostad lök, gurkmajonäs, ketchup och senap.

Ja fantasin tröt rejält
Varför skämmas? Pulvermoset? Äsch, det finns de som lever ett helt liv med enbart pulvermos som sin erfrarenhet av potatismos. Nu köper jag förvisso aldrig hem pulvermos så har jag ingen potatis blir det heller inget mos. Men pulvermos använder ofta även fiiiina restauranger och döper till duchesse å då äter aaaalla det goooda moset :D Jag älskar mos & köttbullar med på sibylla - det är i regel gjort på pulver...så jag säger släpp pulvermos-skammen!
 
Omelett med köttbullar. Tyvärr inte lika god som den brukar bli, hade ingen ost på bit hemma så tog ur en köpeförpackning riven ost och blev inte bra, knepig bismak. Var väl en anledning förpackningen låg längst in i frysen...
 
Sjukt ändå, hur god Felix gulasch är :d
Tänker att den borde ju inte vara omöjlig att laga själv?

I övrigt ser jag mycket soppa i min framtid, har en butternut squash i kylen att styra upp, en till Felix gulasch och tre Kelda tomatsoppa. Och måste ju laga med broccolisoppa!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
214
· Visningar
8 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp