Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fars dags-middag på formatet kött, sås och krånglig potatis. Har varit sugen på att prova internettrendande 15-timmarspotatis, och idag (eller egentligen igår) gjorde jag slag i saken. Misstänkte dock att det är svårt att få tag på etiskt producerat ankfett, så substituerade med vitlökssmör vilket blev alldeles ljuvligt. :love:
Till det en lammstek från grannen späckad med rosmarin och vitlök, rödvinssås, samt skärbönor frästa med mejram och timjan. Bättre rödvin även i glasen.
Vaaad är 15-timmarspotatis? Av ankfettshänvisningen anar jag att det är den där potatiskakan som snurrat runt lite här och där på tiktok? Men 15 timmar? Det har jag missat! Vad gör den i 15 timmar?
 
Vi hade min pappa och sambo på besök för firande i eftermiddags. De behövde åka hem innan middag. Så till fika gjorde jag en toscakaka som jag tryckt ner kanel- och socker-vända äppelbitar i. Till det vaniljsås.

Skickade med dem färdig farsdagsmiddag i form av älgfärsbiffar, potatisstomp, pressgurka och rårörda lingon.
Har också gjort vaniljgräddglass med mandelsmör och krossad choklad med creme brûlée-smak till dem.
Och så fick de en stor burk torkade trattkantareller och en vilt/svampkrydda.
Slängde med ett paket röding och instruktioner med. 😅

Själva åt vi sen de åkt. Det blev kebabpizza. 😂
 
Vaaad är 15-timmarspotatis? Av ankfettshänvisningen anar jag att det är den där potatiskakan som snurrat runt lite här och där på tiktok? Men 15 timmar? Det har jag missat! Vad gör den i 15 timmar?
Först skivar man rå, mjölig potatis tunt. Ambitiösa människor på nätet använder mandolin (eller kniv! :nailbiting:), jag slängde ner den på skivinsatsen i food processorn. Resultaten blir flortunna potatisskivor man kan blanda med vitlökssmör och salt. Sedan trycker man ut potatisskivorna i en ugnsform och gräddar på låg värme i 2-3 timmar. Därefter får det stå i press över natten. Har man fodrat formen med bakplåtspapper finns en rimlig chans att få loss det hela efteråt, annars är det nog kört. Sedan skär man upp den i lagom stora bitar och friterar. Resultatet blir lite wienerbrödsaktigt, krispigt och saftigt och allmänt göttigt. Namnet härstammar från 3 timmar i ugnen och 12 timmar i kylen,har jag förstått det som.
 
Först skivar man rå, mjölig potatis tunt. Ambitiösa människor på nätet använder mandolin (eller kniv! :nailbiting:), jag slängde ner den på skivinsatsen i food processorn. Resultaten blir flortunna potatisskivor man kan blanda med vitlökssmör och salt. Sedan trycker man ut potatisskivorna i en ugnsform och gräddar på låg värme i 2-3 timmar. Därefter får det stå i press över natten. Har man fodrat formen med bakplåtspapper finns en rimlig chans att få loss det hela efteråt, annars är det nog kört. Sedan skär man upp den i lagom stora bitar och friterar. Resultatet blir lite wienerbrödsaktigt, krispigt och saftigt och allmänt göttigt. Namnet härstammar från 3 timmar i ugnen och 12 timmar i kylen,har jag förstått det som.
Ahaaa! Låter ju jättegott! Måste prova det nån gång! :up:
 
Jag har nu "varit under vadret" :confused: (ett uttryck upptackte jag just som inte alls lanar sig till en rak oversattning:p) I alla handelser har min maga nu agnat ett par dagar at att tala om for mig hur oerhort dalig jag ar pa att ta hand om den. Under eftermiddagen har det dock blivit lite battre sa jag valde att laga pasta "nastan carbonara":grin: fel ost och bacon, men med flera agg ... for ett ogonblick trodde jag att det skulle bli aggrora, men pasta vattnet fixade det problemet. GOTT! trots att det ar glutenfree pasta, men kanske inte den skonsammaste kosten efter flera dagars brak fran magen.:angel:
 
85F38D4F-F583-49D5-AFB7-569780F34B63.jpeg


Jag slant :cautious:
 
Plåtmat - en ugnspannkaka med riven morot och potatis och bacon i smeten - och rårörda lingon till. Brukar göra bacon vid sidan av, men var lat idag och grundade plåten med klippt bacon som stektes på plåten i ugnen innan jag hällde på smeten och gräddade i ugnen. Blir mer baconsmak så också, så det är en win-win :d
 
Jag har nu "varit under vadret" :confused: (ett uttryck upptackte jag just som inte alls lanar sig till en rak oversattning:p) I alla handelser har min maga nu agnat ett par dagar at att tala om for mig hur oerhort dalig jag ar pa att ta hand om den. Under eftermiddagen har det dock blivit lite battre sa jag valde att laga pasta "nastan carbonara":grin: fel ost och bacon, men med flera agg ... for ett ogonblick trodde jag att det skulle bli aggrora, men pasta vattnet fixade det problemet. GOTT! trots att det ar glutenfree pasta, men kanske inte den skonsammaste kosten efter flera dagars brak fran magen.:angel:
"Under isen" säger man på svenska. Vet inte vilket av dem som är mest ologiskt :laugh:
 
Till frukost hemlagad risgrynsgröt som jag toppade med ett tärnat övermoget päron, en nypa råsocker, kanel och kardemumma :d

Lunchen blev vad som på Tjusig Restaurang skulle ha kallats "deconstructed halloumi salad" eller något lika fånigt, och som mig kallas "kylskåpsrensning". Som bas hade jag en blandning av babyspenat, apelsinklyftor och valnötter som sen fick sällskap av några bitar stekt halloumi, en halv röd paprika som stektes i vitlöksolja, ett par ledsna körsbärstomater, tre olika sorters oliver från italienska delin och slutligen en skiva hembakat surdegsbröd som jag stekte i resterna av vitlöksoljan.

Ikväll blir det italienska köttbullar som står och puttrar på spisen redan nu :d
 
Gädda är en av de fiskar jag faktiskt inte tycker är så supergod. Helt okej men liksom... nja. Nu har vi en hel gädda i kylen som partner lagade igår och jag är himla opepp på att äta den till middag idag igen. Så jag tänker att jag nog gör lite hitte-på-tortillas istället. Vi har lite cheddar, lite paprika, lite rödlök och lite rökt skinka som jag tänker får bli fyllning, och så lite jalapeno-yoghurt med lime som dipp.
 
Äter rester på ugnspannkakan från igår, men - sessionen startade i köket egentligen för att jag var enormt sugen på nybakat salt focacciabröd med rosmarin och svarta oliver och detta med tapenade på så jag bakade det och det står i ugnen och doftar så grymt gott att mitt blodsocker slog slint så nu sitter jag här och är mätt på ugnspannkakeresterna och glor in i ugnen på brödet som jag inte alls är sugen på just nu...:angel:...men men, jag lär hamna i hungersnöd framåt kvällen, då ska jag gotta mig med nybakad focaccia med tapenade!
 
Äter rester på ugnspannkakan från igår, men - sessionen startade i köket egentligen för att jag var enormt sugen på nybakat salt focacciabröd med rosmarin och svarta oliver och detta med tapenade på så jag bakade det och det står i ugnen och doftar så grymt gott att mitt blodsocker slog slint så nu sitter jag här och är mätt på ugnspannkakeresterna och glor in i ugnen på brödet som jag inte alls är sugen på just nu...:angel:...men men, jag lär hamna i hungersnöd framåt kvällen, då ska jag gotta mig med nybakad focaccia med tapenade!

Åååh, färskt bröd! Det får det bli i helgen!
 
Har ni några bra recept på bröd?
Vi har drabbats av lite soppa-cravings och ett gott bröd till är nog ett måste. Tror sambon svälter ihjäl annars. 😅
 
Har ni några bra recept på bröd?
Vi har drabbats av lite soppa-cravings och ett gott bröd till är nog ett måste. Tror sambon svälter ihjäl annars. 😅

Jag gillar det här receptet (om en inte vill köra på surdeg): http://paindemartin.blogspot.com/2007/10/baguette.html

Jag brukar göra både baguetter och mindre limpor. Det funkar bra också att inte grädda färdig helt och sedan frysa dem direkt. Då får en ett eget bake-off bröd :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
8 312

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp