Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Brunch idag var äggröra, bacon, stekta korvsnuttar och det blev mycket bacon och korv över. Gjorde sen en renskavsgryta, med lök och kantareller, och la till nedsmulat bacon och korvsnuttarna. Skulle antagligen få disktjänst för resten av mitt liv av mina matlagningsmentorer, men det var gott, tillsammans med pressad potatis och rårörda lingon och massor persilja.
 
Alltså mamman! :love: Efter en allmänt sugig dag ringer hon och meddelar att hon tänkte komma till mig och laga smörstekt torsk med hollandaisesås. Okejrå. I ärlighetens namn kan det varit så att jag åt hollandaisesås med smörstekt torsk. Sked nyttjades. Sugar snaps till.
 
Min privata livläkare bjöd på middag.
Älgfärsbiffar, potäter, svamp, grönkål, och hemlagad gelé. Robust söndagsmiddag.
I egenskap av kardiolog rekommenderade han också intag av ett tillika robust rödvin.

10389E3A-5735-4E37-9162-056BBA39F4B5.jpeg
 
Till efterrätt blev det kladdig saffranskaka med mandelmassa och syrlig grädde med lingon. Råkade göra det stora misstaget att ta ett foto innan tre lingon hamnade på toppen som dekoration 😆 men är ju ingen matbloggare (och det smakade exakt samma även efter dekorationen, dvs jävligt gött).

DB9B6D45-8BDE-47EA-AB23-D11DF43282F6.jpeg
 
Alltså mamman! :love: Efter en allmänt sugig dag ringer hon och meddelar att hon tänkte komma till mig och laga smörstekt torsk med hollandaisesås. Okejrå. I ärlighetens namn kan det varit så att jag åt hollandaisesås med smörstekt torsk. Sked nyttjades. Sugar snaps till.

Åh herre va gött!!! 😵🤤🤤
 
Har blev det en gluten free pizza ur frysen igen. :cautious: Jag "doctor" pizzorna med kryddor, ost, och vad jag rakar ha hemma ... och da "gluten free" aldrig kan bli riktigt bra ar jag nojd sa.:meh:
Nu ligger tva epi-pens tryggt i min handvaska och vi far se hur langt over gransen jag tors ga:angel:
 
Gårdagens middag här liknade din @tornblomma :up:

Grannarna kom över och eftersom en av dem är typ vegetarian (lakto-ovo och fisk är ok) experimenterade jag fram bönbiffar som skulle passa med resten av tillbehören, jag och hens partner skulle äta älgfärsbiffar (normalt serverar jag samma mat till alla men jag känner dem så pass väl att det är ok att göra så här). Bönbiffarna blev riktigt bra, de fungerade som jag tänkt det

Till det hela blev det konjakssky med rostad vitlök smaksatt med några enbär, klyftpotatis, svampstuvning och en grönsallad med crema di balsamico.

Efterrätten var saffranskladdkaka och glögg. Jag är mätt fortfarande! :laugh:
 
Hos oss åts det idag gräddig vegetarisk korvgryta vilket satt som en smäck efter en lång, kall och regnig dag :up:
 
Hade verkligen ingen vare sig matlust eller matlagningslust idag, men...känner att jag måste verkligen anstränga mig att äta ordentlig mat i allafall när jag är ledig eftersom jag sällan hinner äta ordentligt när jag jobbar vilket jag gör intensivt i perioder. Har gått ner ganska mycket i vikt senaste halvåret och kläderna hänger på mig..så - så idag blev det rotmos och bratwurst och surkål, och en klick cremefraiche ihoprörd med lite dijon och finhackad picklesgurka. Till efterrätt en creme catalana.
 
Ikväll blev det lax med ingefära, soja, chili, lime och honung. Jag gör alltid laxen typ 10 min i ugnen så den är lite röd och faller sönder lätt.
Till det avocadocreme och yasminris, riesling i glasen.

Äter ofta ovanstående. Ibland flera ggr i veckan. Enkelt, fräscht och gott. Alla som blivit bjudna har gillat det också!
 
Senast ändrad:
Ikväll blev det tonfisk- och räk-sallad med ägg hos oss. Gjorde en god vinägrett med ajvar, mango-balsamico och kryddor till.
Efterrätt knäckig äppelpaj med hemgjord vaniljglass. Så gött allting!
 
Dagens middag blev ugnspannkaka med bacon. Det var ett sent beslut, så de frysta lingonen plockade jag upp från frysen i samband med att jag gjorde smeten så de blev lite sura. Annars brukar jag röra ihop lingon och socker långt i förväg och burka upp i kylen men äsch, det var gott ändå!
 
Sista kvarvarande soppan hade nog inte mycket tid kvar, alltså blev det två portioner för att göra slut på den.

Är nu hysteriskt mätt, men ser fram emot att göra om soppan snart :d
Näst på tur är nog en hederlig korv stroganoff dock, kanske med vitkål och röd paprika i.

Hoppas soppan var bra nu bara, annars har jag en spännande dag framför mig imorgon 😬
 
I dag rakade jag ga nerfor gangen med "dirty rice" i affaren. Jag ALSKAR dirty rice :love: ... Jag kopte ocksa nagra skivor rostbiff, och tog fram sasen som var kvar fran helgen ... Sasen var Okay, som bast till Thanksgiving men da Maken just undrade nar jag kopte Seagrams Gin som stod dar i skapet (Den ar minst 15 ar gammal :cautious: men ar nastan slut nu) och jag rakade fa syn pa en flaska cognac ... sa jag hallde en skvatt i sasen och kryddade om den lite ... Oh my world ... Den sasen blev "to die for". :d Tank att jag totalt glomde att kolla barskapet nar jag gjorde sasen.:p:laugh:
 
Ikväll blev det älg-filé som vi skivade upp och körde i grillpannan. Till det ungsrostade jag sötpotatis, potatis, spetskål, gul lök, charlottenlök, vitlök som fick ligga i lite buljong som ångades bort. Gjorde kryddsmör med vitlök, viltkrydda, lite Brynt Schalottenlök-fond, lite rödvin. Sååå gott!😍
Sen inhalerade vi mörk choklad med creme brûlée-smak. Inte direkt äckligt heller! 🤤
 
Ikväll blev det älg-filé som vi skivade upp och körde i grillpannan. Till det ungsrostade jag sötpotatis, potatis, spetskål, gul lök, charlottenlök, vitlök som fick ligga i lite buljong som ångades bort. Gjorde kryddsmör med vitlök, viltkrydda, lite Brynt Schalottenlök-fond, lite rödvin. Sååå gott!😍
Sen inhalerade vi mörk choklad med creme brûlée-smak. Inte direkt äckligt heller! 🤤
Men GUD! 🤤

Själv tittar jag djupt in i mitt skafferi...
Har ett ensamt irakiskt bröd som kanske vill fyllas med smör och ost. Nattmat? Nattmat!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 529
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp