Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har just satt i mig frukost ... bestaende av egen gjorda harda tunnbrod med hemgjord leverpastej. SA himla gott! halva leverpastejen har nu akt in i frysen och resten delats upp pa "Gluten Free" och inte GF. Det blir nog dags att skiva upp resten av skinkan och frysa in lite ocksa.
 
Då vi kör tema på att bla minska kolesterol/mättat fett har jag inte haft mycket att bidra med i denna tråd. Har knappt kunnat koka ris utan att först kolla innehållsförteckningen. Det gick lite överstyr ett tag. Känns som vi fått ställa om hela kosten, även om det så klart inte är så drastiskt, mer en personlig känsla. Men just idag struntade vi i sjukdomar och lagade en nachoplåt, med stark vitlökssås och guacamole till. Som jag njutit :p
 
20211228_200952.jpg

Rotsaker i ugn, Mandelpanerad Kyckling och vitlökssås :d
 
Igår blev jag bjuden på sous vide älgfile med ugnsrostade grönsaker, det var mycket gott :d

Ikväll är första kvällen jag bara får åka hem och vara själv sedan den 21a, jag är minst sagt trött och lite färdig med sociala interaktioner på ett tag och har ingen ork så sitter redan och planerar för om det blir mcdonalds eller burger king, eller kanske sushi ikväll.. För någon mat kommer det definitivt inte lagas :sleep:
 
Bortsett från julmat på julafton, har jag jobbat och levt på enkel jobbmat, dvs fil och sånt. Idag ledig och då slår jg på stort och lagar gräddig, smörig vitlöksdoftande potatisgratäng, lövbiffknyten med fyllning av färskost och karamelliserad scharlottenlök, grillad sparris, massa vitlökssmör och krispsallad med rödlökringar, chunky gurka, cornichons, majs och marinerad paprika. Som efterrätt en creme catalana. Bra mitt-i-veckan-mat! :)
 
I dag fryser jag in resten av skinkan ... resten av Jansson ar redan i frysen ... det enda som nu finns i kylen efter julmaten ar gravlax, sill, och potatis och det blir ju goda "mitt pa dagen mackor".
I kvall blir det pasta med nagos sas av farsk svamp farska fikon och kanske chili/fikon marmeladen som ar ohemult god ... kanske ett agg eller sa ocksa:)
 
Igår skulle vi äta sallad. Lite sunt sådär.. Men vi ändrade oss sedan och tyckte att hämtmat från Thai kunde vara ok. Missade sista beställningen. Helvete!
Enda som hade öppet var pizzeria. Så från sallad till kebabpizza. 🤷‍♀️

Idag skulle vi ha gjort ticka masala på lamm och ha raita och vitlöksnan till. Men klockan blev mkt och det blev istället thai idag. Jag tog phad thai med en massa krispiga grönsaker, massa kyckling och massa jordnötter och någon god sås.
Sambo tog 3 små rätter:
- Vegetariska vårrullar m sås
- Friterade tigerräkor m sås
- Wok med biff, cantonesoya, massa grönsaker och sesamfrön

Så gott! ❤️
 
Idag en härlig paj med pestomarinerade grönsaker och fetaost. Tomatsallad samt mer pesto och fetaost vid sidan av.

Igår åt vi panerad torsk med persiljesmör samt potatismos och imorgon blir det mitt absoluta favoritkött: ren! :d :d :d
 
Ikväll gjorde sambo tikka masala på lamm. Det fick puttra en evighet och serverades med ris, raita, vitlöksnanbröd, Mango chutney, lime och rostade cashewnötter. Sååå gott! 😍

Fnissar alltid lite när vi äter Mango chutney efter att jag tipsade en stallägare om det till deras middag. Det var helt nytt för både henne och make. Hon hade grov Norrköpings-dialekt försökte att trots dålig mobiltäckning få sin man att köpa det på vägen hem. Hon skrek med sin dialekt och överartikulerade för att få honom att höra rätt flera ggr: ”Mooongooo chuttnyyy!” innan hon insåg att det liksom blev lite fel. 😅
 
Maken och Jag har just kommit hem fran en Spansk restaurant har i sta'n. Vi valde tapas dar allt var mycket gott ... Fried calamari med en chli sas och lamb nachos med sotpotatis och getost var "to die for" ... sa det ... eller atminstone lamb nachos med sweet potatoes och getost ska bli replikerade har hemma vid tillfalle. :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Diarré
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp