Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min kombo hade gjort blodpudding när jag kom ner i köket idag! Det var nog 25 år sedan jag åt blodpudding och första gången någonsin jag åt hemmagjord sådan. Såå gott!

Jag har, på grund av @athena_arabians frekventa räk-rökning och att det låter så himla gott, planterat denna idé hos min granne som har en rök. Han ringde idag och berättade att det imorgon kommer finnas rökta räkor hos honom. Mums.

Kan vara så att mina grannar har fått ett liknande upplägg... :angel: Jag sprider gärna rökens evangelium :laugh:
 
Jag planerar middagsbjudning nasta helg - tankte testa menyn bland matentusiasterna har - gruppen kommer vara blandad med en del veganer, och sjalv ater jag veganskt i januari - tar garna reaktioner fran kott/blandatare

Forratt:
Soppa pa butternut squash toppad med rostade pumpafron och gronkal

Huvudratt:
Kramig gronkals och svamppasta - har tankte jag att jag kan steka bacon och ha pa sidan till de som vill ha det?
https://gratefulgrazer.com/home/creamy-vegan-pasta/

Efterratt
Appelkaka med kolasmak (?) och ev lite glass pa sidan
https://www.jamieoliver.com/recipes/fruit-recipes/vegan-toffee-apple-upside-down-cake/


Later val mums, och aven de som inte ar sa vana vid vegansk kost bor val klara sig utan att kanna sig allfor frammande?
 
Sista trerätters på ett tag på gång:

Toast Skagen på smörstekt surdegsbröd
Sallad och dinkelknäcke med cheddarsmör.
Champagne till.

Entrecote (eller oxfilé för några som önskat), stekt i rosmarin och vitlök med jordärts- och potatisgratäng med ännu mer vitlök. Till det @athena_arabians rödvinssås (andra gången, blev supergod på enkelt vis och ska dra ned lite på sältan, min fond var nog för salt, blev snäppet för tuff sälta sist). Och hemslagen bea och baconknyten med sparris och haricots verts, samt ugnsbakad lök och ugnsbakad tomat.
Finns viss risk för overflow av komponenter i huvudrätten :)
Till det en enklare Rioja Reserva från 2013.

Och sen, efter paus, blir det vaniljpannacotta med mangopure.
 
Brukar göra en pastasås med kräftstjärtar, pesto, paprika och creme fraiche. Skulle man kunna byta ut kräftstjärtarna mot något lite… ehm… billigare? :o
 
Brukar göra en pastasås med kräftstjärtar, pesto, paprika och creme fraiche. Skulle man kunna byta ut kräftstjärtarna mot något lite… ehm… billigare? :o

Jag skulle tro att du i princip kan ta vilket kött du vill, låter som att det kan passa till väldigt mycket och vara gott. Om du vill ha från havet, lax kanske :)
 
Har har sous viden varit pa sedan Torsdag kvall ... I dag ska jag ta hand om revbensspjallen som ligger dar och blir lagom for en snabb "brynning" innan de ats till middag i kvall. Jag har dock inte bestamt vad vi ska ha till annu, men det lutar at att jag fixar till sotpotatis fries:d om jag kommer mig for att gora en snabb "Svensk pizza sallad" innan vi aker ut sa den hinner "gotta till" sig ordentligt.
 
Brukar göra en pastasås med kräftstjärtar, pesto, paprika och creme fraiche. Skulle man kunna byta ut kräftstjärtarna mot något lite… ehm… billigare? :o

Räkor? Det finns ju frysta färdigskalade som inte är dyra. Sedan tror jag den kan klara sig utan animalierna (utöver creme fraiche då) om en gör lite mer av såsen och river på ost.

Edit: Jag tror också kyckling kan funka men jag hade inte tagit vare sig fläsk eller nötkött. För mig känns det som om det skulle bli fel smak och textur på rätten.
 
Vi hade fina planer ikväll på att göra toast Skagen till förrätt för att ätas runt kl 19 och sen äta huvudrätt runt kl 20-21. Men vi blev så mätta att vi tänkte hoppa över mer mat. Gick ju fint.. :meh:
Runt kl 22 började vi istället vrålhungriga göra huvudrätt i form av älgbiff stekta i grillpannan och potatis/sötpotatis/rödlök gjorda i airfryern. Till det gjorde jag vitlöks- och persiljesmör.
Så gött så där kl strax före 23.. 🙄😅
 
Jag planerar middagsbjudning nasta helg - tankte testa menyn bland matentusiasterna har - gruppen kommer vara blandad med en del veganer, och sjalv ater jag veganskt i januari - tar garna reaktioner fran kott/blandatare

Forratt:
Soppa pa butternut squash toppad med rostade pumpafron och gronkal

Huvudratt:
Kramig gronkals och svamppasta - har tankte jag att jag kan steka bacon och ha pa sidan till de som vill ha det?
https://gratefulgrazer.com/home/creamy-vegan-pasta/

Efterratt
Appelkaka med kolasmak (?) och ev lite glass pa sidan
https://www.jamieoliver.com/recipes/fruit-recipes/vegan-toffee-apple-upside-down-cake/


Later val mums, och aven de som inte ar sa vana vid vegansk kost bor val klara sig utan att kanna sig allfor frammande?
Låter toppen tycker jag!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp