Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eftersom vårt sällskap fick ställa in pga sjukdom så gjorde vi det enkelt.
- Toast skagen
- 2 hummrar, en gratinerades med vitlöks/persiljesmör och en som den var ihop med vitlöksbröd med vitlöks/persiljesmör
- vaniljglass med äppel/kanel/smör/socker-rippel och crunch à la knäckig paj över

Till det Pol Roger! Sååå gött!
 
Blev bjuden på otroligt god nyårsmiddag igår! Tror detta nog är bland det godaste jag ätit, bättre än de flesta restauranger jag varit på.

Till förrätt löjromspizza.

Huvudrätten var helt magisk. Potatiskroketter (det var lite citron i, supergott!) med bearnaisesås, whiskysås och tre sorters kött. Älgfile (egenjagad) samt oxfile och ryggbiff från grannen. Till var också någon sorts stekt majs med hickorysmak som var jättegott, samt något som såg ut som grillad grön chili men tydligen var någon sorts paprika med roligt namn. De gav en ganska besk/sotig smak när de var grillade men det blev oväntat jättegott ihop med köttet.

Till efterrätt citronmarängpaj.


Idag håller jag just på att steker upp köttfärs då den är bäst före idag, första dagen på året blir det givetvis livets mat - TACOS :D
 
Blev bjuden på otroligt god nyårsmiddag igår! Tror detta nog är bland det godaste jag ätit, bättre än de flesta restauranger jag varit på.

Till förrätt löjromspizza.

Huvudrätten var helt magisk. Potatiskroketter (det var lite citron i, supergott!) med bearnaisesås, whiskysås och tre sorters kött. Älgfile (egenjagad) samt oxfile och ryggbiff från grannen. Till var också någon sorts stekt majs med hickorysmak som var jättegott, samt något som såg ut som grillad grön chili men tydligen var någon sorts paprika med roligt namn. De gav en ganska besk/sotig smak när de var grillade men det blev oväntat jättegott ihop med köttet.

Till efterrätt citronmarängpaj.


Idag håller jag just på att steker upp köttfärs då den är bäst före idag, första dagen på året blir det givetvis livets mat - TACOS :D
Låter jättegott alltihop!
 
Nyårsmiddagen blev en upplevelse. Vi var bara två vuxna men med ett flertal hundar, egna plus de vi var hundvakt åt. Så vi köpte lite finare kött på lokala charken, blev kalvfile med smasched potatoes, rödvinssås, baconlindade sparris och ett gott rödvin. Det var vad vi tänkte.. När allt var färdigt, bara sparrisen som var kvar, började ena vovven tokkräkas- i tygsoffan. I panik fick vi städa upp och ta hand om hunden. Under tiden passade en annan hund, eller troligtvis två, på att smyga ut i köket och kalasa på kött och en del potatis. Inte en smula kött var kvar! Så vi åt vitlöksbröd med sparris, tur efterrätten stod i kylskåpet så det blev vaniljpannacotta med bär och choklad efter vår storslagna nyårsmiddag 😄
 
I dag blir det rester av en potatissallad. Jag fyller pa med lite vad jag har hemma. Vi har suuuuper goda oliver som kan aka med, ett par agg och kanske lite bacon for att fa med lite mer protein ... Sedan kan det handa att jag aker och handlar ... och passar pa att kopa nagot gott till min "godaste potatissallad ever". :p
 
Ikväll gjorde jag sallad med grönsallad, gurka, tomater, massor med kronärtskockor, fetaost, granatäpple, Salami Milano, honungsrostade valnötter. Gjorde också marinerade linser till.

Efterrätt blev julostkaka med blåbärssylt. Så gott allting!
 
Min mage har varnat om att saga upp sig om jag inte skarper mig ... sa kvallen's middag blev vinaigrette potatis sallad pa nypotatis dar allt fran oliver, applen, nagra farska fikon, bacon, och lite annat smatt och gott som jag hade hemma akte ner. Och sa agg ... som lag pa Kalle's Kaviar. SA gott.

IMG_2591.JPG
 
Mumsig soppa på skrovet av nyårsankan. Morot, blomkål, färsk timjan, olivolja som fick gå i mixern. Sedan i med kyckling och anka (pga kycklingen behövde ätas upp). Kombons egendrejade skål prydde soppan mycket väl (när jag väl torkat upp slabbet efter att ha hällt i så mycket soppa att det svämmade över på diskbänken:angel::o). Det blev supergott!4F9E0E2A-98F7-48BC-888B-A4F1F24D66BD.jpeg
 
Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur såg det ut? Här har säsongens första portion risgrynsgröt (tillagad i ugn med lyckat resultat) konsumerats tillsammans med mackor på danskt rågbröd, köttbullar och rödbetor. Det smakade bra! En del rödbetor har även lagts in för att snart uppgraderas till rödbetssallad.
Ikväll blev det älgköttbullar, potatisstomp, kantarellsås, rårörda lingon och pressgurka. Sååå gött! ❤️
 
@tuaphua Yummie! Här pågår det snålmånad/förrådsrensning av allt gott jag grävde upp från odlingarna när snön kom. Igår blandade ugnsstekta rotfrukter med citron-/timjansås och nötfärsbiffar. Idag stekt potatis, inlagda betor och mer nötfärsbiffar.

Och så börjar det bli dags att försöka äta ikapp lite av alla de där jordärtskockorna som står kvar ute, tror jag har någon portion soppa från förra säsongen kvar i frysen så jag får väl börja med den. :D
 
Igår lagade jag en förbaskat god bolognese som fick puttra på spisen i två timmar innan den åts med rejäla mängder parmesan. Det var så gott att jag var tvungen att ta en portion till lunch idag, innan resten frystes in för att bli matlådor.

Ikväll ska vi äta lax med fetaostkräm och rostad sötpotatis :d
 
Igår lasagne med köttfärssås som fick puttra på spisen i 7 timmar innan den åts tillagad med nyknådad och nyvevad pasta och rejäla mängder bechamel och cheddarost. Sjukt gott. Och matlådor! Och trots det gick både tunnbröd med rökt röding med fänkålspesto till förrätt och en vaniljcheesecake i glas med hallon ner också.

Idag dekonstruerad ceasarsallad.
 
Min kombo hade gjort blodpudding när jag kom ner i köket idag! Det var nog 25 år sedan jag åt blodpudding och första gången någonsin jag åt hemmagjord sådan. Såå gott!

Jag har, på grund av @athena_arabians frekventa räk-rökning och att det låter så himla gott, planterat denna idé hos min granne som har en rök. Han ringde idag och berättade att det imorgon kommer finnas rökta räkor hos honom. Mums.
 
Min kombo hade gjort blodpudding när jag kom ner i köket idag! Det var nog 25 år sedan jag åt blodpudding och första gången någonsin jag åt hemmagjord sådan. Såå gott!

Jag har, på grund av @athena_arabians frekventa räk-rökning och att det låter så himla gott, planterat denna idé hos min granne som har en rök. Han ringde idag och berättade att det imorgon kommer finnas rökta räkor hos honom. Mums.
Vilken bra å trevlig granne 👌☺️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp