Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ikväll gjorde vi kycklingklubbor i ugnen. Jag tyckte de var lite för underkokta när sambon inte orkade vänta mer. Så jag kastade in mitt i airfryern. Till det stekte vi upp rester av libanesiskt ris kokt i buljong och kryddor med diverse lökar och bacontärningar till.
Vi hade också Rays grillsåser. Blev gott för att vara slappt!
 
Testar att göra gryta med lammlägg. Håll tummarna att det blir bra.
Hittade inget passande recept så det blev till att freestyla.
20230108_170244.jpg



2,5 h i ugnen har gjort det mört.
Blir nog en massa "sås" jag kan reducera och frysa in för att ha som bas i andra lammrätter.
 
Ikväll gjorde vi nachos. Vi körde med en massa grönsaker och en jättegod guacamole till. Jag blev julbordsmätt, orkade inte äta upp min nachotallrik och trodde jag skulle spricka på mitten.
Sambon åt en mkt större tallrik, sedan mina rester och undrade om vi skulle ha ostkaka till efterrätt. :laugh:Fattar inte var han får rum med maten. Jag är liksom verkligen inte liten i maten. Men han äter ju som 12 hästar.
Gött var det iaf!
 
20230114_193027.JPG

Pilgrimsmusslor, rimmad torskrygg, tångkaviar, puré på jordärtskocka och gröna ärter, strössel av reducerade champinjoner, hasselnötter och salladslök, brynt sojasmör, ekig chardonnay. #influerad

Till efterrätt mörk chokladmousse med jordnötssmörscrème och havssalt. :love:

Tyvärr provsmakade jag alldeles för mycket under matlagningen så jag var varken hungrig eller sugen när det väl var dags att äta, men gästerna var mycket nöjda. Har just ätit upp resterna till lunch och kan konstatera att gästerna hade rätt. Dock blev jordärtskockssmaken för dominant, så till nästa gång ska den nog antingen blandas ut med potatis eller ersättas med något annat, t.ex. rostad blomkålspure eller crème ninon.
 
Just nu vill jag ha en airfryer. Jag köpte frysta kycklingdelar på extrapris och hivade in i frysen. Funderar på vad jag kan göra som kräver minst ansträngning och så lite disk som möjligt. Förslag?
 
Visa bifogad fil 110529
Pilgrimsmusslor, rimmad torskrygg, tångkaviar, puré på jordärtskocka och gröna ärter, strössel av reducerade champinjoner, hasselnötter och salladslök, brynt sojasmör, ekig chardonnay. #influerad

Till efterrätt mörk chokladmousse med jordnötssmörscrème och havssalt. :love:

Tyvärr provsmakade jag alldeles för mycket under matlagningen så jag var varken hungrig eller sugen när det väl var dags att äta, men gästerna var mycket nöjda. Har just ätit upp resterna till lunch och kan konstatera att gästerna hade rätt. Dock blev jordärtskockssmaken för dominant, så till nästa gång ska den nog antingen blandas ut med potatis eller ersättas med något annat, t.ex. rostad blomkålspure eller crème ninon.

MEN MUMS! :love:
Jag åt också pilgrimsmusslor igår. Så gött. Idag ska jag dock äta fisksoppa. Blir en löjromstoast till förrätt!
 
Jag har inga rotfrukter hemma, vill bara tillaga kycklingen på enklast möjliga sätt. Funderar på att senare göra en chicken paprikash men vill ha i lite körsbärstomater på burk.
 
Jag har inte möjlighet för att laga så mycket kul på kvällarna, då ska det helst passa flera (något begränsade paletter) så lägger krutet på lunchen, när jag har tid över, som jag har idag och det blev,,

Äggröra toppad riven parmesanost, rökt lax, fetaost med soltorkade tomater, torkad chili, dill och liten skvätt olivolja :d

Till det, kall apelsin juice 👌

DSC_0676.JPG
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp