Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag var sugen på något riktigt gott och lyxigt igår och särbon föreslog oxfilé så det blev konjaksflamberad sådan med vitlökssky och rostad potatis samt grönsaker.

https://www.instagram.com/p/Cnpn93lLYlu/

_20230120_202217.JPG


Porslinet är Rörstrand SingFo.
 
Jag skulle vara solokvist här hemma några dagar. Så jag handlade hem en massa som jag tycker är gott och skulle båda laga massa mat, baka och gud vet vad.
Under två timmar kikade jag i kyl, frys och skåp ca 1000 ggr och tyckte trots att det var proppfullt inte att det fanns ngt gott.. 🙄
Till slut var jag så vrålhungrig att jag åt färska tortellini med tomatpesto. Lagom skoj..
Min frunch var dock grym!
Tog surdegsbröd och hade på yttepytte-lite smör på båda sidor av brödet och rostade. Sen på med färskost med smak av vitlök och örter, basturökt skinka, röd spetspaprika i mängder och massor med skivade romantica-tomater med örtsalt och peppar. Och massor med boba-tea! 😍
 
Jag har helt kommit av mig med att skriva i den här tråden, men tänkte försöka ta ett nytt tag nu. Har så många trevliga Buke-minnen kopplade till kökstrådarna! :love:

Jag kastar mig in direkt och ber om input :o Vi ska ha middagsbjudning på lördag och har snickrat ihop följande meny:

Förrätt: Balsamvinägersbakade päron med burrata, prosciutto och rosmarin
Varmrätt: Boeuf Bourguignon med potatisgratäng
Efterrätt: Citronmousse med gin & tonic-marmelad

Vad tror ni om det? Jag är ofta orolig för att maten ska bli för tung, huvudrätten är ju så att säga rejäl, men hoppas och tror att vi är inne på rätt spår i det avseendet med förrätt och efterrätt enligt ovan?
 
Jag skulle vara solokvist här hemma några dagar. Så jag handlade hem en massa som jag tycker är gott och skulle båda laga massa mat, baka och gud vet vad.
Under två timmar kikade jag i kyl, frys och skåp ca 1000 ggr och tyckte trots att det var proppfullt inte att det fanns ngt gott.. 🙄
Till slut var jag så vrålhungrig att jag åt färska tortellini med tomatpesto. Lagom skoj..
Min frunch var dock grym!
Tog surdegsbröd och hade på yttepytte-lite smör på båda sidor av brödet och rostade. Sen på med färskost med smak av vitlök och örter, basturökt skinka, röd spetspaprika i mängder och massor med skivade romantica-tomater med örtsalt och peppar. Och massor med boba-tea! 😍

Jag känner igen det fenomenet :p
 
Jag har helt kommit av mig med att skriva i den här tråden, men tänkte försöka ta ett nytt tag nu. Har så många trevliga Buke-minnen kopplade till kökstrådarna! :love:

Jag kastar mig in direkt och ber om input :o Vi ska ha middagsbjudning på lördag och har snickrat ihop följande meny:

Förrätt: Balsamvinägersbakade päron med burrata, prosciutto och rosmarin
Varmrätt: Boeuf Bourguignon med potatisgratäng
Efterrätt: Citronmousse med gin & tonic-marmelad

Vad tror ni om det? Jag är ofta orolig för att maten ska bli för tung, huvudrätten är ju så att säga rejäl, men hoppas och tror att vi är inne på rätt spår i det avseendet med förrätt och efterrätt enligt ovan?

Jag tycker det känns som en bra meny men vad ska ni dricka till? Förrätten känns lite som en utmaning att kombinera med vin med så många distinkta smaker.

Eller kör ni på uisge beatha rakt av? :D
 
Jag tycker det känns som en bra meny men vad ska ni dricka till? Förrätten känns lite som en utmaning att kombinera med vin med så många distinkta smaker.

Eller kör ni på uisge beatha rakt av? :D
Ja du, det var ju då nästa utmaning... Hade tänkt fråga om just förrätten i vintråden faktiskt, men sen pratade jag med min vinkunnige bror som rekommenderade "en torr Prosecco, för att möta upp syran i vinägern och päronsmaken. Syran i vinet kommer också utan vidare ta sig genom fettet i osten och skinkan." Så... det blir prosecco helt enkelt! :D

Whisky passerar bara mina läppar en gång om året ,och det är på Burns Night (med andra ord i onsdags), men den ene middagsgästen driver ett företag som köper och säljer unika whiskyflaskor till samlare så han lär säkert ta med sig något kul som de andra kan njuta av ;)
 
Ja du, det var ju då nästa utmaning... Hade tänkt fråga om just förrätten i vintråden faktiskt, men sen pratade jag med min vinkunnige bror som rekommenderade "en torr Prosecco, för att möta upp syran i vinägern och päronsmaken. Syran i vinet kommer också utan vidare ta sig genom fettet i osten och skinkan." Så... det blir prosecco helt enkelt! :D

Whisky passerar bara mina läppar en gång om året ,och det är på Burns Night (med andra ord i onsdags), men den ene middagsgästen driver ett företag som köper och säljer unika whiskyflaskor till samlare så han lär säkert ta med sig något kul som de andra kan njuta av ;)

Intressant, min första tanke hade inte varit något mousserande (definitivt inte prosecco eftersom jag kan dricka det om jag blir bjuden men inte köper det själv :D) utan något tyskt med bra syra och fruktighet. Men jag tror det blir bra :up:

Jag hade heller inte pallat whisky genom hela måltiden :laugh:
 
Intressant, min första tanke hade inte varit något mousserande (definitivt inte prosecco eftersom jag kan dricka det om jag blir bjuden men inte köper det själv :D) utan något tyskt med bra syra och fruktighet. Men jag tror det blir bra :up:

Jag hade heller inte pallat whisky genom hela måltiden :laugh:
Jag har också lite svårt för prosecco men känner samtidigt att det är en sådan grej som, åtminstone här i UK, blivit så trendigt att det är sällan man (jag) dricker en riktigt bra variant. Det har liksom blivit väldigt urvattnat med en massa billiga flaskor av tveksam kvalitet vilket färgar min åsikt. Tänkte att jag skulle ge min lokala vinaffär utmaningen och se vad de kan hitta på, så har jag i alla fall gett proseccon en riktig chans!

Glömde ju säga att till varmrätten blir det Côtes du Rhône genomgående - dock en betydligt billigare variant i grytan än i glasen eftersom receptet kräver en hel flaska 😱
 
Sambo kom hem från DK-jobb med danska kycklingklubbor i strl xxxxxl typ. Tycker det blir så himla knaprigt och gott skinn på dem och så mört kött som släpper från benet på så himla kort tid etc. De här är antibiotika-fria. Men man vete fasen vad som mer kan finnas i dem.. 😬
Stekte på dem lite i panna först. Sen in i ugnen, hade kryddat med lite rosmarin, citron och lite annat.
Till det smörstekte vi färsk broccoli, blomkål och salladslök med kyddor.
Supergott!
Han hade också handlat diverse bakat från en bekants bageri. Så vi åt varsin supergod och stor vaniljbulle också. Nam!😍
 
Födelsedagsmiddag åt dottern. Halvdan bild i mörkret men det var tokigt gott efter en toast Skagen, torskrygg stekt i smör, öst med brynt smör, blomkålspuré med brynt smör, blomkål, spenat och champinjoner kokta i brynt smör - med en god sked brynt smör på toppen tillsammans med en dillkvist.

Och en helt gudomlig Bonterra Chardonnay till det.



D3164673-92BC-4623-A461-309BFA295482.jpeg
 
Igår var det middag här (som avslutades 02.30 med allsång :angel: )
Jag hade fått i uppdrag att laga "mellanösterninspirerad göttig buffé". Det blev rätt lyckat! Buffé är ju ett ganska trevligt sätt att umgås lite mindre uppstyrt och avslappnat.

På menyn (gästerna var vegetarianer så inget kött):

Spetskål i ugnen med rostade hasselnötter
Vegetariska biffar
Grillad och inlagd aubergine med kikärtor och persilja
Filodegknyten med spenat, pinjenötter och citron
Vinbladsdolmar
Grillad halloumi med semitorkade tomater
Röror: hummus, paprikaröra, yoghurtdressing, tapenade (olika)
Plock: typ oliver osv

Till detta (såhär i efterhand) orimliga mängder israeliska och ibanesiska viner
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp