Tittar in i ditt kök, 17

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Koltrast
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 002
  • Visningar Visningar 84 298
Status
Stängd för vidare inlägg.
Ingen aning. Jag hade inte gett mig på det om jag inte hade hittat något recept som säger att det funkar.

Hittade ett från DN, iofs färsk/delikatesspotatis, 50-60 minuter i 150 grader och med bara potatis, alltså inte tillsammans med något. Eftersom jag inte har färskpotatis borde det ta längre tid tar jag för givet, men frågan är hur lång tid.

Hittade ett från DN, iofs färsk/delikatesspotatis, 50-60 minuter i 150 grader och med bara potatis, alltså inte tillsammans med något. Eftersom jag inte har färskpotatis borde det ta längre tid tar jag för givet, men frågan är hur lång tid.

Testa? Dela dem så de blir mindre?

Mmm, men jag tror inte att jag kan lägga i potatisen på samma gång som köttet, fyra timmar känns lite långt även om det bara är 130-150 grader.

Jag tror det funkar! Om det är fast potatis, vill säga.
Det tar ordentligt mycket längre tid att koka potatis i annat än vatten.

Eller så läser man inlägget...

Kör! Dela inte, skalet lvar, och låt dem åka in med köttet.
De blir ugnsbakade, tänk bakpotatis.

Skulle lagat en kantarellpasta med bacon igår, men hade lite för lite färska kantareller uppe i kylen (i frysen har vi mängder med frysta, förvällda kantareller men jag ville ha färska). Så jag får avvakta med maten till idag, maken ska ut på svampjakt när jag åker och tränar ena hunden, och han brukar komma hem med rätt mycket :up: !

Så istället bakade jag två formfranskor, en plåt med hallon/vitchokladmuffins och gjorde en omgång lemoncurd :) !

22310295_10155163141967582_8497630839442768373_n.jpg

22310540_10155163359832582_1796749479926552869_n.jpg

Igår var soligaste dagen på länge, och det sammanföll dessutom med att jag flexade ut efter lunch och åkte till Köpenhamn med en vän. Vi åt cheesecake och drack kaffe i solen, njöt av smågator och fina lägenhetshus ("DÄR vill jag bo. Och där! Eller däääär!"), kikade på gömda innergårdar och bara strosade. Sedan blev det eftermiddagsöl-dags, först på ett torg och sedan på Mikkellers mexikanska hak med nachos och guacamole till förrätt. Middagen intogs på Mikkellers andra matställe med ramen. SÅ gott, jag åt en vegetarisk med misobas, pak choi, ägg och majs. Måste laga mer egen ramen. Sedan spelning på ett litet hak som påminde om ett mindre Malmö-debaser. Hemma strax efter 01, älskar att det är så nära ändå! :D

Snabblagad middag idag i form av fisk- och nudelsoppa med broccoli. Basen utgjordes av kokosmjölk och färdig kryddblandning, så inte världens mest spännande mat. Men det är mat iaf :D

@VLMF är den glassen god?

Av olika anledningar intogs lunch på IKEA. Traumatiskt. Tydligen hetaste lunchstället i stan trots att klockan var närmare 15.
Jag åt skagenröra (som aldrig i livet smakade Skagen, däremot crabfish vilket är satans påfund) och en liten räksallad.
Kaffet var trots usel liten kopp bäst.

Middagen hade all potential i världen att bli miserabel men blev jättegod. Hittade 2 dl köttfärsssås i kylen som behövde gå åt. Jag hatar sådana rester. Slängde ilsket ner den i en stekpanna, skivade upp en påse champinjoner och kastade i. Stirrade i kylen, återkom med ett åket bacon. Strimlade ner och drog upp värmen rejält, kastade i tre hackade vitlöksklyftor och en kruka oregano (minus kruka). Fyndade en påse sånadäringa halvtorkade marinerade tomatklyftor som är supergoda, hackade ner dem i pannan och var frikostig med torr sherry, salt och peppar samt salvia. En skvätt matlagningsgrädde fick avrunda. Åts med pasta och parmesan, till och med det av IKEA köttbullsstinna BARNET glufsade i sig. LILLA TENGIL åt 4 pennepasta och hojtade gläääää-ugg mest hela tiden. CORGIN ville sitt i knät.
En fridfull middag typ.

Ja det var den! Jag smakade för första gången hemmagjord hjortronsylt hos en vännina härom helgen (med våfflor och vispgrädde..) och glassen gick givetvis inte upp emot DEN smaken, men absolut tillräcklig hjortronsmak och -bär i för att jag kan tänka mig att köpa den igen :) @Killaloe

Till middag lagade jag pasta med en krämig sås med nyplockade kantareller, bacon, lök, vitlök, créme fraische franska örter och grädde :love:

Efter maten så gjorde jag en coleslaw som ska vara tillbehör till morgondagens middag, samt bakade en plåt kokoskolasnittar som ska med till morgondagens hundträning :) !

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: Liten
·
IT & mobiler Jag känner mig helt blåst, men vi får inte igång TV:n i husvagnen med vagnens antenn (dålig mottagning) utan funderar i stället på att...
Svar
3
· Visningar
319
Senast: Snubbelfot
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med... 54 55 56
Svar
1 104
· Visningar
53 232
Senast: Exile
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver... 2
Svar
37
· Visningar
2 166
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Bärväska för liten hund
  • Uppdateringstråd 31