Tittar in i ditt kök del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår åts det laxfilé med citrusrisotto i mitt kök. Ikväll satsar jag på havregrynsgröt, då jag känner mig märkligt trött på allsköns lagad mat. Absolut ingenting lockar.

Jag kommer på mig med att allt oftare stanna till vid just alla de nya vegetariska hel- och halvfabrikaten. Det förvånar mig själv!

Jag också! Tycker det verkar hända rätt mycket spännande i den kategorin just nu, åtminstone i Sverige.

Visst är det så! Jag tycker dessutom att näringsinnehåll, innehållsförteckning osv. tenderar att vara bra, dvs inte knökat med en massa tillsatser och inte heller fullt med massa onyttigt fett och socker för att "kompensera".

Det är pappas recept som jag tyvärr inte har till hands nu, men det ingår vitt vin, schalottenlök, och crème fraiche i alla fall. Ja, och så arborioris och citron då. Kan återkomma med fullständigt recept ikväll!
Tack, gärna! Citrusrisotto låter så himla gott!

Hittade 3 nya vegetariska färdigrätter på Coop, testade Savoury Yakisoba with vegetables i dag.
IMG_4893.webp

Tack, gärna! Citrusrisotto låter så himla gott!

Ja, det gör det verkligen! <3

Det här kommer att bli en helknasig matvecka, helt klart. I går hamnade vi på ett övergivet pensionat, helt underbart fint. Men där fanns ingen mat så det blev en medhavd sallad. Fick dock köpa en flaska gott rödvin. I morse en ENORM frukost på övergivna pensionatet.

Jobbade på några skolor idag, skippade skollunch. En fika på hemvägen på sjukhuset i Värnamo. .. :) Nu är jag inte hungrig. På onsdag söderut igen på ny jobbresa. Till Hyltebruk. Vad det innebär för kulinariska fröjder vet jag inte riktigt. Sedan på fredag till Oslo för två dagars firande av födelsedag. (fast det blir nog jag som får laga det mesta av maten, misstänker jag) Hem igen på söndag. Nästa vecka likadant, typ.

Det är kul, men himla svårt att få någon ordning på ätandet när allt liksom bara händer.

Äter chokladöverdragna hasselnötter i väntan på att få pasta med kantarellsås lagat till mig. Planerar att göra äppelpaj med vaniljsås. Sambon (som har hyfsat korta ben men små öron :down:) önskar smulpaj men jag är skeptisk. Tycker det är den tråkigaste varianten av äppelpaj.

Jag väntar med spänning på rapsproteinet som är under utveckling! Konsumerar mycket rapsolja (bra olja både närings- och produktionsmässigt) och tanken på att äta resten av växten tilltalar mig.

Är det typ från pressresterna? Jordbruket där jag jobbade någon gång på stenåldern har lagt om till ekologiskt och producerar en gudomlig rybsolja (är ni i krokarna av Falun MÅSTE ni köpa en flaska!). Pressresterna ges till deras kor så allt tas omhand.

14145597_171238713313801_1920470329_n.jpg

Jag väntar med spänning på rapsproteinet som är under utveckling! Konsumerar mycket rapsolja (bra olja både närings- och produktionsmässigt) och tanken på att äta resten av växten tilltalar mig.
Åh vad spännande, det här hade jag inte hört talas om!

Här kommer recept på citrusrisotton! Med tillhörande kortbent, icke särskilt storörat, husdjur.

Lite lagom vaga instruktioner sådär, som det tenderar att vara när det är min pappa som har skrivit, men är det någon som kan reda ut det är det väl ni!

DSC_5362.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur... 99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
116 944
Senast: Mineur
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här... 99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
120 330
Senast: LenaH
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
94 034
Senast: Heulwen
·
Äldre Egentligen skulle den här tråden ligga på kropp&hälsa, för det ger mig nervsammanbrott. :angel: Meeen... Jag hörde en låt på radion...
Svar
5
· Visningar
760
Senast: Anna-panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Muddypaws 24/25