Tittar in i ditt kök del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ÄLSKADE sånt bröd där innanmätet kunde formas till kuber och kulor när jag var barn!

Min danska mamma visade ingen som helst förståelse för det, min snälla pappa brukade ibland köpa sånt bröd när modern var bortrest i karriär- eller kulturtantsrelaterade ärenden.
Mina föräldrar var också skeptiska och även hos oss var det pappa som gick med på att köpa limpa. Mamma kalljäste långpannebröd hela min uppväxt(hur hon hann och orkade allt är en gåta och samma omöjliga ekvation som trollerimödrar fortfarande ägnar sig åt, antar jag).

Men det är INGET fel på Lingongrova!!

Gårkvällens middag blev glutenfri pasta med sås på lax, riven pepparrot, citronskal, grädde. Massa cava till och efter och tre vänner på besök och övernattning. Nu gör vi glutenfria våfflor!
Mums(inte åt brödet, dårå)! Hittar du pepparrot med tryck i? Den jag köper är så mesig.

Mycket god lunch hos föräldrarna! Till förrätt något som i något uråldrigt recept hette "Dansk Matje". Man äter inte majtesill i Danmark, receptet var på svenska. I alla fall: matje med kapris, lök och hackade rödbetor och en dutt smält smör över. Förvånansvärt gott. Någon sorts guacamole-ish avocadoröra (fast typ svensk kryddning) med sparris, räkor och rucola. Och en rätt med spenat och tomater i botten på en ugnsfast form, bitar av färsk lax över och så en äggstanning med god ost i över alltihop. I ugnen tills färdigt. Jag skulle rida efteråt och drack vatten. Föräldrar drack inte vatten.

Västerbottensostpaj, stekta kantareller, rosenbröd, bregott, cheddarost, oliver, gurka, cosmopolitansallat, tomater, bönsallad med soltorkad tomat och potatissallad.
Chokladtårta och vispgrädde.
IMG_5049.webp

Jag och pappa påskpysslade lite på förmiddagen. Det innebar att vi skövlade en av mina häggmispelhäckar med motorsåg. Sen blev det knytispåsklunch hos min syster/granne. Jag hade med en ugnsstekt lax med basilika, dill, persilja och lime på. Och lite tryfflar. Mor bidrog med äggost och köttbullar och min syster hade gjort lite kantarellpaj, en schysst sallad med rädisor, fetaost och sugar snaps. Och så var det förmodligen något mer. Jag blev sjukt mätt. Och har ätit rester till middag nu på kvällen. Samt folköl och tryfflar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur... 99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
116 950
Senast: Mineur
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här... 99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
120 331
Senast: LenaH
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
94 036
Senast: Heulwen
·
Äldre Egentligen skulle den här tråden ligga på kropp&hälsa, för det ger mig nervsammanbrott. :angel: Meeen... Jag hörde en låt på radion...
Svar
5
· Visningar
760
Senast: Anna-panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Vilken ras passar mig?