Tittar in i ditt kök del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du har inte varit ett snällt påskBARN? *har ingen aning faktiskt*

Kan du inte måla avkommorna i ansiktet och låta dem gå runt i kvarteret för att samla in godis?

Portkoder, kära du. De skulle få haka på pundarna som tar sig in överallt för att lyckas ringa på dörrar. Och om de lyckades med det skulle de inte få godis utan bli hämtade av soc. Påskkärringar existera icke i storstaden annat än på inhägnade sockerfria förskolor.

Jag gick och blev VUXEN i helgen. Och det låter ju som inledningen av en betydligt snaskigare historia än vad det faktiskt är, men i alla fall. Jag lärde mig att äta sill! Utan att grimasera! Varenda förbaskade påsk, midsommar och jul sedan 1996 har mina föräldrar försökt få mig att tycka om sill, utan framgång. Men plötsligt händer det! Och det i London, av alla ställen!

Efter förrätten, som alltså var tre olika sorters sill på danskt rågbröd tillsammans med en klick majonnäs och dill, fick vi en ugnsbakad laxsida med potatis och en sås på crème fraiche, rödlök, rivet äpple och dill. Som mitt bordssällskap uttryckte det: "Åh, nu är det sommar i min mun!"

Till efterrätt åt vi blåbärspaj och sedan kom det fram en flaska vodka som en rysk kille tagit med sig. Ridå.

Idag har det firats DOP minsann. Ytterligare ett litet kusinbarn har vallats in i den lilla lammflocken. Eller något. Hur som helst bjöds det på någon form av köttgryta efteråt. Och tårta! Framförallt. När jag kom till stallet bjöds jag på kaffe och kaka. Och öl. När jag kom hem igen bjöd jag mig själv på påsklunchrester. Samt en halvflaska bubbel och de två återstående tryfflarna. Helt okej, ändå!

Firade påskafton genom att åka på konstrunda med kompisar och sedan avsluta utfärden i VÅRSOL som faktiskt värmde - i hammocken på amerikanska verandan med ett antal gin & tonic. :love:

Sedan käkade vi älggryta med pressad potatis, det sista av min vinbärsgele´, sallad och en underbar Amarone. Ja och sen toscakorgar med vaniljglass och varma hjortron. :d

Ätit upp resterna av påskbuffé - katten var elak och vägrade hjälpa. Nu är jag vansinnigt mätt och vill inte se sill på ett tag. Sitter och grubblar på hur fasiken folk skalar hårdkokta ägg. Jag gör precis som man ska, spolar dem i kallt vatten i en halv evighet ändå envisas de med att gå sönder och jag skalar flera lager som sitter fast i skalen tills lite av vitan och gulan återstår. :idea:

Ätit upp resterna av påskbuffé - katten var elak och vägrade hjälpa. Nu är jag vansinnigt mätt och vill inte se sill på ett tag. Sitter och grubblar på hur fasiken folk skalar hårdkokta ägg. Jag gör precis som man ska, spolar dem i kallt vatten i en halv evighet ändå envisas de med att gå sönder och jag skalar flera lager som sitter fast i skalen tills lite av vitan och gulan återstår. :idea:

Skalar bara toppen och äter med sked?

Jaha, beach -18 åt helvete... Särbon fick vårrullar av sin kära moster efter att hon retat oss med förberedelserna via bild :D De var "råa" sas så vi friterade dem själva och gjorde friterade räkor också. Det fanns lite jalapeño poppers kvar så några av dem åkte i grytan också.

Det var vansinnigt gott :d

Om man ska hårdkoka ägg och skala dem kan de inte vara helt färska. Då kan ingen skala dem snyggt... Det gäller att alltid ha ett lager ägg som är ett par veckor gamla till den typen av aktiviteter. De helt färska äggen får man äta med sked.

I lördags var jag på vegetarisk påskmiddagsknytis. Vegskagen och västerbottenpaj bland mina favoriter, men det fanns hur mycket som helst och allt var jättegott!
Påsktårta med björnbär och dulce de lechekräm till dessert. Massa cava middagen igenom.

Bifogade filer

• 1C10345B-1917-4884-B548-733534B13537.webp
    1C10345B-1917-4884-B548-733534B13537.webp
    205,7 KB · Visningar: 28

Sen vi började koka upp vattnet innan vi lägger i äggen så har vi typ haft ett ägg som varit svårt att skala. Fick tipset från Masterchef Australia - och det funkar verkligen :D

Vi bakade en vansinnigt god kaka ur land till påsk. Det var mandelmassa, kardemumma, vaniljpulver och aprikoser i. Sååå god!
Den gör vi absolut om!
Har också tryckt i oss dovhjortsstek och potatisgratäng, skaldjur med aioli etc.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur... 99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
116 950
Senast: Mineur
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här... 99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
120 331
Senast: LenaH
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
94 036
Senast: Heulwen
·
Äldre Egentligen skulle den här tråden ligga på kropp&hälsa, för det ger mig nervsammanbrott. :angel: Meeen... Jag hörde en låt på radion...
Svar
5
· Visningar
760
Senast: Anna-panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Vilken ras passar mig?