Tittar in i ditt kök del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter att ha ätit sen frukost och sedan inte fått in någon lunch i schemat var jag rovdjurshungrig nu på kvällen. Handlade lite och gjorde en sallad på matvete, gröna sojabönor, lite salladsblandning, goda tomater, rädisor, fetaost, valnötter, lime, persilja, dill och basilika. Äter alldeles för mycket överbliven påsklax till. Gott!

Edit: Och sugar snaps!

Rågsurdegspannkakor till lunch, med påläggsrester från våffelfrukosten i lördags. Typ grädde, glass och sylt alltså.
Till middag och matlåda har jag rostat sötpotatis i ugnen, gjort matig sallad med bland annat avokado, squash, färgglada tomater, granatäppelkärnor och så stekte jag anari (någon slags färskost) och gjorde en stark tzatziki. Chipsrester (parmesan) till dessert!

Hittade en påse pyttesmå färskpotatisar. Slog till fort som satan:D. Romansallad, paprika, pancetta, vitlök, och kycklingbitar stekt i fettet från pancettavitlöken samt en caesardressing och häpp, enkelt och gott.
Parmesan fullbordade den något oortodoxa caesarsalladen.

Rågsurdegspannkakor till lunch, med påläggsrester från våffelfrukosten i lördags. Typ grädde, glass och sylt alltså.
Till middag och matlåda har jag rostat sötpotatis i ugnen, gjort matig sallad med bland annat avokado, squash, färgglada tomater, granatäppelkärnor och så stekte jag anari (någon slags färskost) och gjorde en stark tzatziki. Chipsrester (parmesan) till dessert!

Hur blev våfflorna? De glutenfria alltså?

Jag, kvinnan som alltid äter ute :cautious: har gjort egen pesto! Såååå jävla enkelt och gött! Körde färsk basilika, vitlök, olivolja, massa pinjenötter och även andra nötter av olika härkomst, flingsalt och därefter typ en hel bit extralagrad parmesan. Tillverkade därefter egen färsk pasta. Avnjöt anrättningen med ett gott Israeliskt rödvin som jag hade i gömmorna hemma. Lyssnade under tiden jag tillverkade måltiden på Buena Vista Social Club ( också ganska viktigt för stämningen ;) )

Det har varit lite för lite fisk i mitt liv det senaste, så det avhjälptes idag genom eget smörrebröd med panerad spätta och remouladsås (hemgjord fast på köpt pickels - så märkligt påfund det där!). Sambon hade bakat surdegsbröd med dinkel så det fick utgöra grunden till smörrebrödet. Sen grönsaker under/ovanpå och en kokt potatis till. Det enda jag saknade var den rostade löken, men en kan inte få allt :angel: :D

Hur blev våfflorna? De glutenfria alltså?

Smeten blev vråltjock först, typ jätteseg, gick absolut inte att hälla upp utan snarare skeda upp med två skedar. Tänkte att detta kan ju inte vara rätt. Så jag hade i mer mjölk innan första laggen. Då blev de jättekonstiga, delade sig liksom i över- och underjärnet, brändes men var kladdiga inuti. Så jag hade i mer mjölmix (inget mer av de andra ingredienserna) och då blev det bra :D Men extremt tjock smet (typ gelé) är tydligen rätt!

Smeten blev vråltjock först, typ jätteseg, gick absolut inte att hälla upp utan snarare skeda upp med två skedar. Tänkte att detta kan ju inte vara rätt. Så jag hade i mer mjölk innan första laggen. Då blev de jättekonstiga, delade sig liksom i över- och underjärnet, brändes men var kladdiga inuti. Så jag hade i mer mjölmix (inget mer av de andra ingredienserna) och då blev det bra :D Men extremt tjock smet (typ gelé) är tydligen rätt!

Japp, den blir tjock men funkar:) jag använder en soppslev.

Tog fasta på det där med julen varar än till påska. (obs tog FASTA på, ho ho ho) Kalasade därför på julköttbullar - ja, arkiverade i frysen - stekt potatis och inlagda rönnbär. Och påskmust. Egentligen berodde denna udda kombination mest på massiv inspirationsbrist i köket, samt för fint väder för att stå inne och kocka. Men fullt ätligt resultat ändå.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur... 99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
116 950
Senast: Mineur
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här... 99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
120 331
Senast: LenaH
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
94 036
Senast: Heulwen
·
Äldre Egentligen skulle den här tråden ligga på kropp&hälsa, för det ger mig nervsammanbrott. :angel: Meeen... Jag hörde en låt på radion...
Svar
5
· Visningar
760
Senast: Anna-panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka