Tittar in i ditt kök del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ni läst Yotam Ottolenghis kokböcker? Jag har hört om dem i så många olika sammanhang nu att jag lånade en av dem på biblioteket. Den ser mycket lovande ut!

Det blev typ femtioelva portioner kvar av både fetaostbiffarna och laxsoppan, så vi har käkat rester till både lunch och middag idag. Däremot bakade jag och dottern kanelbullar till efterrätt :d:love: alltså, finns det något godare än en stekhet kanelbulle direkt från ugnen tillsammans med ett glas saft? Käkade fyra stycken :o:angel:

Eftersom jag hela tiden hittar en massa olika recept på grejer jag vill testa gjorde jag kvällen till ära ... bönchili. På frysfyndade bönor (svarta, kidney och black eye) samt frysfyndade tomater från systerns växthus. Och jävligt många olika typer av chili, uppenbarligen. En Amazing Haze till. Nu behöver jag snyta mig :angel:

För övrigt är det bra att få gäster! Matinspirationen väcks och frysen raidas. JG gjorde mig till med parmesanchips och kalixlöjrom och citroncreme fraiche och lite lök, som serverades till välkomstbubblet. Förutom opraktiska små hål i ostkexen så måste jag säga att det blev fullkomlig succé! Helt onödiga (men förvisso goda) var knäckebrödsflarnen med pepparrot och sjaunagravad renfilé. Partner gjorde sin patenterade kycklingrätt med sås på hemgjord fond. Sen hade jag gjort panna cotta som blev för söt - glömde ha lime i samt gjorde med nytt recept med bara grädde och utan filmjölk. Dålig idé! Hjortron samt nöthack till. Hade kunnat bli sanslöst gott men blev lite meh - kvällens besvikelse. Mycket trevligt och gott i övrigt, och lite oväntade diskussioner om vetenskapsfilosofi och vad vi ska göra när jordens befolkning blivit för stor (!).

Son, bihustru och jag åt goda biffar på dwn nu famösa färsen, pimpat ris, hummus och haricot verts. Trötta och familjära, hängde över mobilerna och skickade bilder till varandra på en varghund och tre katter som försökte komma underfund med varandra. Fin kväll.

Jag gjorde en beställning på Hemköp i förra veckan och köpte ett par skojiga vegetariska halvfabrikat, ty de var billiga och jag har några väldigt hektiska veckor framför mig då det är rätt jäkla käckt att kunna slänga något i stekpannan eller ugnen vid hemkomst och ha maten på bordet inom tio minuter utan att det för den sakens skull handlar om något flottigt och småäckligt.

Ikväll tänkte jag prova ett par tre av dessa:

07340083443220_g1l1.jpg

Vet inte riktigt vad jag ska ha till men jag tänker mig en stor sallad med fetaost och paprika och något annat med gott tuggmotstånd. Någon som har provat? Jag kanske kommer att vilja ha något rejälare till?

Det andra jag köpte i kombopriset var dessa:

101231883.jpg

Båda är helt veganska och dessutom glutenfria. Inte så dumt tycker jag som visserligen inte är varken glutenintolerant eller vegan men ;)

Jag gjorde en beställning på Hemköp i förra veckan och köpte ett par skojiga vegetariska halvfabrikat, ty de var billiga och jag har några väldigt hektiska veckor framför mig då det är rätt jäkla käckt att kunna slänga något i stekpannan eller ugnen vid hemkomst och ha maten på bordet inom tio minuter utan att det för den sakens skull handlar om något flottigt och småäckligt.

Ikväll tänkte jag prova ett par tre av dessa:

07340083443220_g1l1.jpg

Vet inte riktigt vad jag ska ha till men jag tänker mig en stor sallad med fetaost och paprika och något annat med gott tuggmotstånd. Någon som har provat? Jag kanske kommer att vilja ha något rejälare till?

Det andra jag köpte i kombopriset var dessa:

101231883.jpg

Båda är helt veganska och dessutom glutenfria. Inte så dumt tycker jag som visserligen inte är varken glutenintolerant eller vegan men ;)

Chili bites gillar BARNET, jag tycker de funkar med en bra sallad eller i pitabröd. Lite samma som falafel här.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur... 99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
116 944
Senast: Mineur
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här... 99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
120 330
Senast: LenaH
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
94 034
Senast: Heulwen
·
Äldre Egentligen skulle den här tråden ligga på kropp&hälsa, för det ger mig nervsammanbrott. :angel: Meeen... Jag hörde en låt på radion...
Svar
5
· Visningar
760
Senast: Anna-panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Muddypaws 24/25