Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, lite chiafrön i müslin för att det är nyttigt hade jag kunnat hantera.

Men uppblötta till "pudding" med bär och frukt på? Bären och frukten var förstås goda, men chiasörjan. Nja. Det var också mer sörja än pudding. Mycket mindre stabilt i sig självt än tex chokladpudding eller brylépudding. För att inte tala om brittiska brödpuddingar.

Håller med! Jag gillar andra puddingar (typ crema catalan, pannacotta, creme brullee osv), men inte chiapudding, nej tack.
 
Sallad på nektarin, jordgubbar, vattenmelon och fetaost till lunch. Och folköl. Sjukt många toalettbesök efter det :angel:

Nu överväger jag att gå och kolla om portabellosvamparna jag köpte någon gång fortfarande lever och i så fall göra en halloumi- och portabelloburgare. Om inte kanske bara en halloumiburgare.

Imorgon fish'n'chips på världens bästa ställe. Samt besök på hipsterbolaget. Årets semesterresa blir till Majorna :D
 
Jag kan dessutom meddela att jag tycker chiapudding är jättegott, om en gör dem på rätt sätt. Hur det sättet är vet jag inte, men jag åt en på ett cafe i Finland som var fantastisk :D
 
Jag kommer inte ihåg om du äter kött, men deras ribs är jättegoda också!
Jag äter kött! Jag måste alltså börja åka dit oftare :) Nu har ju min syster flyttat från det grannskapet till mitt grannskap, så det blir inte lika många naturliga tillfällen. Men det är å andra sidan inte så jobbigt att ta sig till Göteborg härifrån heller.

Portabellon var för övrigt helt ok, så det blev en halloumi- och portabelloburgare med lite överbliven aioli och sriracha. Stekte i bregott brynt :angel: Melleruds paradpilsner till! Sitter på altanen som har en alldeles lagom temperatur den här tiden på dygnet. Mitt på dagen är det lite för varmt trots dubbla markiser... Bör inte klaga!
 
Cykelutflykt igår kväll, längs med hela Malmös kustlinje nästan ända ner till brofästet. Först stannade vi för fika (rosa flädersaft och kanelbullar, båda signerade min goda MOR) och badpaus vid småbåtshamnen. DET ÄR 22,6 GRADER I VATTNET! Sedan cyklade vi vidare till huvudmålet för utflykten: spana in kolonierna vid Sibbarp. Jag är lite sugen på att köpa en sådan (man får bo i dem permanent april-september), jag kan odla massa goa grejer, de flesta hade äppelträd, och det är jättenära vattnet för bad och jag kan cykla till jobbet på 30 minuter om det inte är motvind. Ganska generösa trädgårdar, man kan ha grillkvällar, midsommarfest och kräftskivor, och ens vänner kan cykla hem på kvällen om inte alla får plats att sova över :D

På hemvägen köpte vi hämtpizza, en med salami, färsk vitlök, svartpeppar och mozzarella. Och en med soltorkade tomater, parma, rödlök, pesto och ruccola. Åt middag vid 22:30.
 
Cykelutflykt igår kväll, längs med hela Malmös kustlinje nästan ända ner till brofästet. Först stannade vi för fika (rosa flädersaft och kanelbullar, båda signerade min goda MOR) och badpaus vid småbåtshamnen. DET ÄR 22,6 GRADER I VATTNET! Sedan cyklade vi vidare till huvudmålet för utflykten: spana in kolonierna vid Sibbarp. Jag är lite sugen på att köpa en sådan (man får bo i dem permanent april-september), jag kan odla massa goa grejer, de flesta hade äppelträd, och det är jättenära vattnet för bad och jag kan cykla till jobbet på 30 minuter om det inte är motvind. Ganska generösa trädgårdar, man kan ha grillkvällar, midsommarfest och kräftskivor, och ens vänner kan cykla hem på kvällen om inte alla får plats att sova över :D

På hemvägen köpte vi hämtpizza, en med salami, färsk vitlök, svartpeppar och mozzarella. Och en med soltorkade tomater, parma, rödlök, pesto och ruccola. Åt middag vid 22:30.
En Riktig Mamma som bakar bullar! Jag dör av avund.

Igår åt jag melon och getost till middag.
 
Hos mig fortsätter olusten att laga mat och äta göra sig påmind, inser ju ändå (som den vuxna person jag är :angel: ) att jag behöver äta. Så dagens lösning blev hämtmat från lilla laxen - sojamarinerad lax i tunna skivor, glasnudlar, sjögräs, pyttesmå buketter av broccoli och blomkål samt någon typ srirachamajonäs. Oväntat gott! Jag blev verkligen förvånad över hur gott det var (hade förväntat mig okej mat men inte mer) samt att den dessutom var fin och såg ut som på bilden.
8sojamarinerad.jpg
 
Hos mig fortsätter olusten att laga mat och äta göra sig påmind, inser ju ändå (som den vuxna person jag är :angel: ) att jag behöver äta. Så dagens lösning blev hämtmat från lilla laxen - sojamarinerad lax i tunna skivor, glasnudlar, sjögräs, pyttesmå buketter av broccoli och blomkål samt någon typ srirachamajonäs. Oväntat gott! Jag blev verkligen förvånad över hur gott det var (hade förväntat mig okej mat men inte mer) samt att den dessutom var fin och såg ut som på bilden.
8sojamarinerad.jpg
Ser gott ut!
 
Jag ska tillaga färsk salsicca, sen blir det en sallad till med en vinägerdessing. Vi startar med en veteöl från Jädraås, med det putslustiga namnet ”Vete-Fan”. God, kruttorr och besk. Perfekt till 32-i-skuggan-värmen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 445
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
319
Senast: Mineur
·
M
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I onsdags, vid lunch ungefär, packade jag och en kompis ihop oss och rullade ner mot Falsterbo. Tältet packat och vi skulle tälta på ett...
Svar
1
· Visningar
1 121
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 632
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp