Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Spännande! Jag har aldrig tillagat vaktel. Bara vaktelägg. Jag brukar äta vaktelägg en eller ett par gånger om året, företrädesvis i nässelsoppa.

Jag har ätit vaktel ett par ggr men aldrig tillagat själv. Kanske vore det en trevlig förrätt med nässelsoppa med vaktelägg? Lite ”all in” på temat liksom ;) Hur gör du nässelsoppan?
 
Smördegsflarn med sötpotatis, paprika, crème fraiche och fetaost. Dragon samt krossade hasselnötter över. Enkelt, gott och trevligt att titta på!

20180813_190346.jpg
 
Jag har ätit vaktel ett par ggr men aldrig tillagat själv. Kanske vore det en trevlig förrätt med nässelsoppa med vaktelägg? Lite ”all in” på temat liksom ;) Hur gör du nässelsoppan?
Min nässelsoppa är väldigt basic. Förväll och mixa sedan nässlorna lagom mycket. Smör i en gryta, stek finhackad lök, pudra sen över lite mjöl som en bottenredning (lite mjöl, det ska bli soppa, inte sås), häll tillbaka nässlor och vattnet du förvällde dem i. Buljongtärning eller motsvarande, salt och peppar. Häll i mer vatten om det behövs. För lite extra piff: en skvätt vitt vin. En skvätt grädde om du är lagd åt det hållet. Klart!
 
Min nässelsoppa är väldigt basic. Förväll och mixa sedan nässlorna lagom mycket. Smör i en gryta, stek finhackad lök, pudra sen över lite mjöl som en bottenredning (lite mjöl, det ska bli soppa, inte sås), häll tillbaka nässlor och vattnet du förvällde dem i. Buljongtärning eller motsvarande, salt och peppar. Häll i mer vatten om det behövs. För lite extra piff: en skvätt vitt vin. En skvätt grädde om du är lagd åt det hållet. Klart!
En skojig sak med vaktelägg är att man kan pochera dem i tallriken! Häll upp soppan i djupa tallrikar medan den är kokvarm, och knäck genast ner 1-3 (det finns en exakt ekvation som rör relationen mellan tallrikens diameter och dagspriset på vakteläggen att ta hänsyn till här) vaktelägg i varje portion. Ta det lugnt en minut. Klart!
 
Ska fixa en västerbottenspaj till kräftskiva kommande helg. Fick nu en tanke att det kanske vore gott/kul att slänga ner lite saffran i? Tänker mig en lite fräschare variant med cremefraise i. Vad tror ni? Borde jag göra ett provbak innan kanske? :p
 
Jag fortsätter semestra pch äta väldigt blandat både utseendemässigt och smakmässigt.
Ett riktigt bottennapp i form av portionspaj i aluminiumform med smördegslock och fylld med svampstroganoff (sambon påpekade att det såg ut som och kändes ungefär som om vi hade hällt upp en burk kattmat och täkt med smördeg, framförallt sambons köttstuvning, jag är nog beredd att skriva under på det :meh: Inte för att vi äter kattmat under smördegslock men hade vi gjort det så hade det smakat såhär typ!). Men ja, vi avslutade iaf lunchen med väldigt gott kaffe och en custard tart som var över förväntan. Alltså det är hopplöst med kökstider - jag lär mig aldrig när lunchen slutar och middagen börjar, men är alltid för sen eller för tidig (idag för sen och därför paniklösning).

Lyckades dock bättre med middagen - svampfajitas med tillbehör för mig. Supergoda men såklart jättesvåra att bygga ihop när allt kom separat på två för små tallrikar! Sambon åt haggisburgare och det i kombination med att han ätit oatcakes även idag får mig allvarligt att fundera på hans mentala tillstånd :eek:
onLBH7W.jpg


Sen avslutade vi middagen med en helt underbar sundae med vaniljglass, minifudge, kolasås och krisp med smak av salt och karamell. Alltså den var SÅ GOD! :d
srHZ4rO.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
628
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
7 038
Senast: Bexzor
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 602
Senast: bollen__
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
551
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp