Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag var vi och jobbade i en grannstad. Så vi passade på att käka ute. Det blev tikka masala för mig och tikka sizzlar till sambon.
Helt ok, men inte riktigt lika bra som i andra grannstaden.
Är hungrig nu dock och funderar på att göra en köks-raid.
 
Riktigt tråkig matdag idag som började redan med en medioker frukost (inga pannkakor liksom! :down: ) och kaffe där dom mest verkar ha färgat varmt vatten :arghh:

Lunchen bestod av en helt okej pasta med tomatsås och grönsaker/svamp (morötterna i rätten var dock riktigt bra! Så dom hade jag kunnat äta ett lass av till lunch :D)

Behövde lite snabb påfyllning av energi på eftermiddagen så köpte mango i sådan där ”färdig att äta”-förpackning. Mangon var krispig?! Alltså det var som att äta äpple och jag hade en mindre kris.

Sen fick vi ett ställe rekommenderat inför middagen (jag tror personen får provision :grin: ). Maten var medioker men gick att äta (väldigt brun rådjursgryta med potatis, morötter och sockerärtor till - ungefär sådan mat som min pappas gudmor lagar) men servicen var helt bedrövlig! Läste senare omdömen på tripadvisor och önskade att jag läst lite innan vi gick dit :o Otrevligare typ som typ servitör/barsnubne var det längesen jag träffade på :down: Så efter att ha väntat på att ens få maten i typ 1 timme ocv 45 minuter kändes det inte så lockande att stanna kvar och för sambon att testa deras enorma whiskyutbud. Så himla sorgligt faktiskt :down: Men, imorgon hoppas jag på något roligare och färggladare måltider!

5E220653-62BD-40F2-B0D4-4609A9CDE7B1.jpeg
 
Ikväll kom grannen grannen förvi. Vi gjorde en fiskgryta. Vi stekte morötter, purjolök och vitlök. Slängde sen ner torsk och vitt vin och cremefraise. Lät det puttra en stund, strösslade över räkor och avnjöt därefter anrätttningen med ett torrt vitt vin. Mkt enkelt och gott! Bild uteblev pga telefonen urladdad :p
 
Råkade eventuellt bli lite rödvinssalongs igår (idag också, förvisso) vilket ledde till att jag tokshoppade grönsaker via REKO-ringen. Så nu har jag tre stora fänkålar (?) med dill i kylen som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera. Samt en del blandade betor och färgglada morötter. Med mera. Herregud. I vintras budade jag och min syster hem en MANGEL på fyllan. Det är något som är lite fel på oss, tror jag.
 
Råkade eventuellt bli lite rödvinssalongs igår (idag också, förvisso) vilket ledde till att jag tokshoppade grönsaker via REKO-ringen. Så nu har jag tre stora fänkålar (?) med dill i kylen som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera. Samt en del blandade betor och färgglada morötter. Med mera. Herregud. I vintras budade jag och min syster hem en MANGEL på fyllan. Det är något som är lite fel på oss, tror jag.
Högst förtjusande fel, tror jag.

PS. Fänkål är gott på hundra sätt, som soppa (schalottenlök, vitlök, smör svettas i grytan, i med fänkål, buljong, vatten, mixa, i med vitt vin och lite crème fraiche och sist citron och färsk timjan), tunt mandolinhyvlad i vinägrett med rostade hasselnötter och bladpersilja, ugnsbakad, gratinerad med parmesan och grädde, grillad, i fiskgryta, stekt skivad med andra grönsaker... Jag älskar fänkål!
 
Mycket bra shoppat @jarakamandan kanske borde du vara salongs lite oftare? :D och håller helt med @Koltrast om fänkålens förträfflighet!
Jag gjorde smördegsflarn med böncréme och mandolinad fänkål (bland annat, receptet finns hos Coop iaf) tidigare i somras som var supergod verkligen!

Och här fortsätter matresan - idag en clubsandwich med kallrökt lax, avokadomajonäs (typ) och kräftstjärtar till lunch. Serverades ihop med pommes såklart, vad annars, och en ledsen sallad men var ändå god!

Till middag en väldigt röd seafood chipset med grädde, chilisås, olikfärgade paprikor, selleri, räkor, lax och torsk. Väldigt god! Till det miserabelt bröd - gissa om jag längtar efter surdegsbröd nu?!
 
Tack för tipsen @Koltrast och @Killaloe :) Jag gillar ju fänkål, som tur är :) På söndag har vi släktkalas och jag har laxansvar, så jag tänkte göra lite fänkålstillbehör till den i alla fall. Samt (uppenbarligen) lite andra grejer också.

Snart är semesterns sista alkoholinköp uppdruckna och då blir det kanske något färre salongstillfällen. På gott och ont :D
 
Tack för tipsen @Koltrast och @Killaloe :) Jag gillar ju fänkål, som tur är :) På söndag har vi släktkalas och jag har laxansvar, så jag tänkte göra lite fänkålstillbehör till den i alla fall. Samt (uppenbarligen) lite andra grejer också.

Snart är semesterns sista alkoholinköp uppdruckna och då blir det kanske något färre salongstillfällen. På gott och ont :D
Kan då säga att jag åt flarnet med just lax! :D ;) väldigt bra kombo!
 
Råkade eventuellt bli lite rödvinssalongs igår (idag också, förvisso) vilket ledde till att jag tokshoppade grönsaker via REKO-ringen. Så nu har jag tre stora fänkålar (?) med dill i kylen som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera. Samt en del blandade betor och färgglada morötter. Med mera. Herregud. I vintras budade jag och min syster hem en MANGEL på fyllan. Det är något som är lite fel på oss, tror jag.

Haha en mangel är ändå rätt kreativt. Efter en mkt vinberusad afton lyckades jag:
1. Shoppa en Gucciväska
2. Köpa ett årskort på Kungliga Operan
3. Boka städhjälp

Joråååsåatt eeee. Är såhär i efterhand rätt nöjd med samtliga inköp men det kändes en smula oklart dagen efter :rofl:
 
Haha en mangel är ändå rätt kreativt. Efter en mkt vinberusad afton lyckades jag:
1. Shoppa en Gucciväska
2. Köpa ett årskort på Kungliga Operan
3. Boka städhjälp

Joråååsåatt eeee. Är såhär i efterhand rätt nöjd med samtliga inköp men det kändes en smula oklart dagen efter :rofl:
Jag kom iaf ihåg att vi hade budat på mangeln när vi vann auktionen. Hon hade ingen aning :D Tur att jag inte har så dyra vanor :angel:
 
Man gör sin första riktiga arbetsdag efter sommaren. Man blir bjuden på stekt strömming ur en foodtruck på stan av sin partner till lunch. Man jobbar klart och man rider och cyklar och blir sen. Ingen partner i sikte i hemmet.

Man är djääävligt hungrig.

DÅ! På köksbordet! Ett underbart surdegsbröd med valnötter och russin i, en burk labneh och ingefärsmarmelad.
 
Det finns en jättegod fänkålssås som passar superbra till fisk! Fräs fänkål, vitlök, lök i smör tills glansig. Häll på lite vitt vin och god buljong och koka tills mjuk. Mixa med stavmixer. Blanda i rejält med creme fraiche och smaka av med salt/peppar.
 
Lunchdate med f.d. kollega. De hade pannkakor på menyn. Jag blev brutalt sugen på pannkakor. Jag beställde pannkakor. Jag blev inte missnöjd. Men väldigt, väldigt mätt.

b.jpg


Serverades med vaniljmascarpone och färska bär. Herregud.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
628
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
7 043
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 603
Senast: bollen__
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
551
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp