Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag promenerar förbi både kvitten och paradisäpple som ingen plockar (på allmän plats) dagligen och tänkte förbarma mig. Nu är jag väl kanske ingen stor geléanvändare, men marmelad, kanske? Vad tror ni? Var det @Lena Furberg , som skrev om paradisäpplen? Recept? Blir det gott? Användbart?
Jag gjorde gele´! Väldigt vacker färg, syrligt och gott, fast ingen stor smaksensation direkt. Lite som rödvinbärs-gele´ fast med en liiiiten annan smak kanske. Men där finns ju mängder av olika sorters paradisäpplen, förmodligen smakar de lite olika också.

Men kul att testa! Och geleáde sig snabbt som sjutton!

Rosenkvitten gjorde jag gele´ på för nåt år sen men tyckte inte det smakade nåt speciellt, tyvärr. Mest syrligt/sött.
 
Jag gjorde gele´! Väldigt vacker färg, syrligt och gott, fast ingen stor smaksensation direkt. Lite som rödvinbärs-gele´ fast med en liiiiten annan smak kanske. Men där finns ju mängder av olika sorters paradisäpplen, förmodligen smakar de lite olika också.

Men kul att testa! Och geleáde sig snabbt som sjutton!

Rosenkvitten gjorde jag gele´ på för nåt år sen men tyckte inte det smakade nåt speciellt, tyvärr. Mest syrligt/sött.
Trist att smaken inte levde upp till förväntningarna! Kvittenmarmelad tycker jag kan ha en ganska trevlig smak, men kanske rosenkvitten smakar annorlunda?
 
En allmän fråga, vad är flexitarian och vad är flexitarianköttbullar för något?
En flexitarian äter i huvudsak vegetariskt, men äter kött någon gång ibland. Flexitarianköttbullar har jag aldrig hört talas om, men jag kan tänka mig att det skulle kunna vara en i huvudsak vegetarisk bulle med ett mindre inslag av kött.
 
En flexitarian äter i huvudsak vegetariskt, men äter kött någon gång ibland. Flexitarianköttbullar har jag aldrig hört talas om, men jag kan tänka mig att det skulle kunna vara en i huvudsak vegetarisk bulle med ett mindre inslag av kött.
Ok, tack! Såg reklam för flexitarianköttbullar och hade aldrig hör talas om det förr...
 
Lunch på uteservering. Eggplant millefeuille. Bröd till.
 

Bifogade filer

  • 20180921_133058.jpg
    20180921_133058.jpg
    289,4 KB · Visningar: 42
Ingen aptit som vanligt... Dvs det blev repris på gårdagen, jamaican jerk-tacos. Helt ok med extra chili och att man skippar de läskiga tortillabröden som eg ska vara till (jag tog mjuka minitacobåtar).
 
Dumplings! En sort med biff och koriander, en annan sort med anka och ingefära. Ångades, stektes och doppades sedan i plommonsås, sesam/chilisås och hemgjord jordnötssås med mycket lime. Rostad blomkål och broccoli till samt rostad lök. Rödvlin till för att fira fredagen ordentligt.
 
Pumpasoppa, I luv u so much. Fick feeling och använde både butternut och hokkaido. Och sötpotatis. Och citrongräs och en skrumpen chili jag hittade längst in i frysen. Rätt mjäkig så jag tog hela. Till strössel fräste jag grönkål, broccoli, solrosfrön, pumpafrön och hackade jordnötter i sesamolja, och i en annan stekpanna nästan friterade jag en handfull trattkantareller. (Kanske glömde att plattan var på...) God dryck till, först i form av halländsk kombucha med salvia (från @Killaloe :love:) och därefter nästan hela flaskan med Federweißer. Den är farlig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 489
Senast: em76
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 772
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 140
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp