Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänker mig att det liksom är lite flexibelt vad som är i! :idea: Typ som när de granskade färdiga lasagner i samband med hästköttsskandalen, vissa innehöll nötkött, andra hästkött och åter andra inget kött alls (trots att det stod med på innehållsförteckningen) :D:angel:
Smidigt sätt att garantera sig på alla håll och kanter :D
 
Plocklunch. Ute på gräsmattan. Jag plockade melonsallad, bläckfisksallad och fårostar. Och rött vin.

Frukosten - där buffén är sådär - landar efter ett par dagars experiment, from imorgon på tomatsallad, äggröra och croissant. Tomaterna är - ja, som om jag vore i Italien!
 
Okej, nu har jag hämtat mig, bjudit på frukost (nybakta rågsurdegsfrallor, ost, bön- och olivkräm med valnöt (som blev toppenmackor med tunt hyvlad, marinerad fänkål och morot) och en tung chokladig kaka som innehöll frön, nötter och katrinplommonpuré, utöver vanliga chokladkakeingredienser), styrketränat (halleluja, kroppen gick med på det!) och just ätit lunchburgare på samma frallor som till frukosten, bönbiff från häromdan, färdig hamburgerdressing och fänkålssalladen från frukosten.

Så till gårdagen. Min rara mamma tycker att jag varit lite blek om nosen ett tag och ville gärna bjuda på kött. Lammstek fick det bli, även om jag inte är så säker på att järninnehållet i lamm är så värst förbluffande.

Lammet var jättejättefint, med bra och tydlig lammsmak och till fick vi fänkål som gratinerats i tunna hela skivor med citronzest, citron och parmesan, potatis- och rotselleristomp, inlagd lök, kvittenchutney och, något otippat, vitvinsskysås (det röda vinet till såsen hade försvunnit, men oj så bra det blev med den lite syrligare vitvinssåsen!) och en fenomenal grönsallad. Min mamma är ett geni. Till dessert åt vi inkokta päron (ingefära, citron) med lättvispad grädde.

Kvittenchutneyn var väldigt trevlig, så här ska plockas kvitten! Päronen ska jag nog också försöka ge mig på att göra.
 
Senast ändrad:
Eftersom lunchen blev så sen igår, vid 17, var middag inte så aktuellt utan jag åt två skivor paltknäckebröd (!) med smör och ost framåt 20-tiden, medan kvittenmarmeladen kokade. Jag orkade inte mecka med riktig konservering, men stoppade burkarna i ugnen en stund innan jag öste upp den varma marmeladen i dem. Marmeladen smaksatte jag med citron och kardemumma, efter tips från en iranska.
 
Har ägnat de senaste 7 dagarna åt att äta min egen kroppsvikt i chokladflingor, pasta, parmesanost, parmaskinka, focaccia och glass. Alltsammans utspätt med rejäla mängder VLIN och Aperol spritz.

Trodde inte att det var möjligt att bli trött på italiensk mat, men det var det tydligen. Herregud, äter de något annat än diverse varianter av focaccia till lunch?! Men det var fint, det var det.

Ikväll blir det sötpotatissoppa och knäckebröd, ty min kropp skriker efter något fiberrikt men relativt lätt.
 
Tränade roller derby i går och ska göra det samma ikväll, så här behövs kolhydrater! Maken till hårt arbete får man leta länge efter (jag är nybörjare och är ingen naturtalang precis ;))!

Har precis ätit portabello-burgare med snabbsyltad rödlök, sriracha-majo, tomatskivor och hjärtsallad. Portabellon fick en stund i en högst improviserad marinad bestående av balsamico (hade ingen soja, haha), rosmarin, mer sriracha, olivolja och salt plus peppar. Blev en smula "surt med surt på" med både syran i rödlöken och marinaden, men gott ändå :up:!
 
Pasta är ju gott, men hur kan pasta bli SÅ HÄR gott?

Luncbuffé. Exceptionellt underbar pasta från en by en bit bort, nån sorts speciell tomatsås vars namn gick mig förbi. Jöttegod karljohanlasagne, men den andra pastan var ÄNNU godare, så ni förstår.

Bläckfisksallad. En annan än igår och ännu godare.

Fänkålssallad på världshistoriens godaste fänkål och olivolja i samma klass.

Och så klart caprese! Vad är ens en måltid utan caprese?

Vitt vin. Espresso.

FRUKTANSVÄRT JOBBIGT att tvingas KONFERANGSA hela helgen!!! Jag kunde ju varit hemma och ätit värmande linssoppa i kylan?

Sa jag att jag äter alla mål utomhus och att det är 27 grader i skuggan?
 
Åh vad mycket gott ni alla ätit i helgen :love:
Undrar särskilt vad citronsåsen består av mer än citron @inverterad

Jag har också ätit gott, i fredags blev det tortelinni (fast fyrkantiga kuddar, vad heter de?) på @Hyacinth s vis, ihop med smör- och vitlöksfräst svartkål, fransk tomatsallad, oliver och rött VLIN. Sedan mer VLIN på en VLINbar. Bra kväll.
I lördags efter långfrukost var vi på Konsthallen och sedan långpromenad, perfekt med lunch efter det på Saluhallen. jag åt nudelsoppa från Pink head Noodle Bar. Det var lamm, kummin, fantastiskt goda handdragna nudlar (HUR görs de så perfekt al dente när de är färska??) och sichuanolja. Stack angenämt på de lite kalla läpparna sedan :D Chokladglass från glasstället till dessert. På kvällen plockade vi upp ett gäng olika tacos från Taquerian, de gör tortillabröden på rent majsmjöl själva. Godaste var oxtunga och den med halloumi.

Idag har jag varit på våffelbrunch hos en väninna. Riktig mathelg denna..
 
Jag kan inte minnas när jag senast fick så urusel service som vid kvällens middag. Och detta på en skrytrestaurang med hög svansföring.

Maten dock god. Grillade havskräftor. Pasta vongole.

Men servicen var eländig.
 
Sushi i fredags, räksallad i lördags och spaghetti och köttfärssås följt av hallonpaj med lättvispad grädde igår. Lokal, lokal, hos mor och far. Så nöjd att det är inte klokt ;)

Men jag har även åstadkommit ett par trevliga äggröror hemmavid och återupptäckt hur underbart gott det kan vara, med lite piri piri och kanske lite ost. Ja, fruktsallad har jag faktiskt också fått ihop. Och micropopcorn.
 
@VLMF citronsåsen är helt oslagbar till fisk! Grädde, lite creme fraiche, fiskfond, saften av en citron, en nypa socker och så salt och svartpeppar (gillar inte vitpeppar). Låt det koka ihop och smaka ev av med lite mer socker - låter konstigt men är så sjuuuukt gott i denna sås! Den passar speciellt bra till ångad lax, men jag kan tänka mig att annan stekt vit fisk skulle kunna passa bra också. Servera med kokt potatis (helst mandelpotatis) samt varma gröna grönsaker typ sparris, sockerärter, broccoli och liknande.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 419
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 748
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 110
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp