Tittar in i ditt kök del 27

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Mineur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 015
  • Visningar Visningar 104 338

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
I går bjöd jobbet på lunch igen, på restaurang. Jag åt potatis, riven morot, vitkålssallad och en liten brödbit.
På kvällen åt jag en halv Dr. Oetker pizza, andra halvan blir lunch i dag.
På mitt jobb är det nog en tredjedel vegetarianer. En sådan måltid hade lett till upplopp.

Har dom aldrig vegetariska alternativ till dig?
Jag hade kunnat beställa vegetariskt men det hade blivit väntetid och dyrare så jag valde att ta från självplocket. Det var mitt första besök på restaurangen och jag har hört att deras vegetariska mat inte är så bra.

Priset på jordgubbar har passerat smärtgränsen för mig, så jag försökte komma på nåt annat somrigt till efterrätt. Blev en smulpaj a la Peach Melba( persika och hallon). Överraskande gott!
Vissa år har jag under några dagar den ofattbara turen att smultron och persika mognar samtidigt vid mitt sommarhus. Då lever jag på peach melba - ALLTING à la peach melba! (Jag tror just nu inte att 2026 är ett sådant år, men den som lever får se.)

Vissa år har jag under några dagar den ofattbara turen att smultron och persika mognar samtidigt vid mitt sommarhus. Då lever jag på peach melba - ALLTING à la peach melba! (Jag tror just nu inte att 2026 är ett sådant år, men den som lever får se.)
Jag visste ju att kombon är magisk, men hade inte förväntat mig den skulle vara lika god varm i paj.

Tror jag för första gången i mitt liv köpt kycklingfärs! Bytte från nöt, vilket är min standard, när de tog 155:-/kg för det svenska. Provade att göra en taco-paj på det hela, vilket var gott men det blir nog lite av en inlärningskurva på konsistensen!

Stekte kycklingfärs med fajita-krydda.
Blandade i stark salsa, lätt-CF och fryst majs.
Varvade blandningen med tortilla-bröd och mager riven ost.
Skjuts in i ugnen!

Tror jag för första gången i mitt liv köpt kycklingfärs! Bytte från nöt, vilket är min standard, när de tog 155:-/kg för det svenska. Provade att göra en taco-paj på det hela, vilket var gott men det blir nog lite av en inlärningskurva på konsistensen!

Stekte kycklingfärs med fajita-krydda.
Blandade i stark salsa, lätt-CF och fryst majs.
Varvade blandningen med tortilla-bröd och mager riven ost.
Skjuts in i ugnen!
Den är ju rätt mjuk och smaklös så jag tycker den gör sig bäst där man dels kombinerar den med något som har lite tuggmotstånd samt kryddar ordentligt.

Annars brukar jag förbereda kycklingburgare. Jag blandar potatismjöl och soja med svartpeppar och lökpulver, ett ägg och färsen. Blir som en rätt lös smet som man kan kladda ut i "hamburgerform" på bakplåtspapper och frysa. När de är frusna kan man förvara i en påse. Bara att ta fram sen och panera och fritera i ett grunt lager olja i panna så kan man göra hemgjord mcchicken på några minuter! Vill man även ha en "autentisk" mcchicken-dressing så är det bara majo med en klick dijon i, smakar exakt samma.

Ska grilla fisk för första gången! :love:
Guldsparid here we go.

IMG_7259.webp

När alla andra grillar eller äter typ vattenmelon i värmen så drog jag igång ugnen. 😁 Varit så sugen på spenatlasagne sen en kollega hade det i sin lunchlåda tidigare i veckan. Det blev precis så gott som jag hoppats på, spenat och ricotta är så sjukt god kombo och lite muskotnöt i var perfekt.

När alla andra grillar eller äter typ vattenmelon i värmen så drog jag igång ugnen. 😁 Varit så sugen på spenatlasagne sen en kollega hade det i sin lunchlåda tidigare i veckan. Det blev precis så gott som jag hoppats på, spenat och ricotta är så sjukt god kombo och lite muskotnöt i var perfekt.
Låter väldigt gott! Har du något recept?

När man inte orkat iväg och handlat i värmen och lyckas ändå trolla fram en god middag blir man nöjd. Kycklingfilé från frysen blev schnitzlar och så en citrondressad sallad med massa tomat och mozzarella. Och så Lidls goda örtbaugetter till.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Tittar in i ditt kök del 25
  • Tittar in i ditt kök, del 16
  • Tittar in i ditt kök, del 9
  • C
    Svårsmält mat?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn