Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vad är det för något? Smör med lönnsirap, eller? Och vad har man det till mer än på smörgås?

Jag har hittat en ny vara, nagot jag saknat hela mitt liv utan att veta om det; maple butter. :D Lonn "smor" alltsa.:d nagot Sa fantastiskt gott! Jag kommer nu att leva pa smorgas eller sotpotatis med maplebutter I rested av mitt liv.;)

Nu gjorde mina smaklökar dubbelvolt! Det låter skamlöst gott, i synnerhet kombon du nämner med sötpotatisen...:d

Precis, det är ju fördelen med plockgodis. Lite från varje tårtbit!:D

Nu har jag ont i magen och längtar efter riktig mat. Typiskt.

varmrökt regnbågslax, ugnsrostad sötpotatis & purjo, och en klatt hickory, och ett par nävar råkostsallad ur påse från ica.

Det är ju också väldigt mycket antioxidanter i mat med många olika färger, såsom smågodis!

Jag har ätit renskavspanna med både gula kantareller och (torkade) trattkantareller i. Till det ugnsbakad mandelpotatis, ugnsbakad persiljerot och så rårörda lingon med konjak i. Vatten till, nu kaffe och en ruta mörk choklad.

Jag vill verkligen rekommendera alla att hälla lite konjak i sina rårörda lingon! Det är otroligt gott. Jag har lärt mig det av en gammal faster.

Jag ska testa konjaken, det lät intressant :).

Middagen bestod av potatis, kålrot, morot, lök o paprika som kördes i ugn med lite kryddor och sedan åts med lite aioli.

Jag har ätit renskavspanna med både gula kantareller och (torkade) trattkantareller i. Till det ugnsbakad mandelpotatis, ugnsbakad persiljerot och så rårörda lingon med konjak i. Vatten till, nu kaffe och en ruta mörk choklad.

Det har bestämt gått och blivit höst!

Jag längtar efter rotselleri, men den ser så tradig ut i butiken ännu. Hittade förresten de där grönsakerna som ska vara goda till fisk på Netto för tio kronor påsen och köpte ett lass. Ska testa imorgon, tror jag!

Det har bestämt gått och blivit höst!
Möjligtvis i Petruskas kök, men när man smälter bort på dagarna i värmen, inte hittar en enda kantarell för att det är snustorrt överallt och man kan gå i linne och knäkort efter skymning och tycker att det är behagligt varmt, då är det banne mig inte höst. *mutter mutter* :cautious: (Ja, jag är lite bitter. Jag vill ha sval höstluft, fuktig skogsjord och svampar i överflöd nu.)

I går lagade vi canneloni med ricottaost- och spenatfyllning. Långputtrad tomatsås till, men vi skippade bechamelen. Pojkvännen gjorde en morotssallad med citronette till också och resterna blev lunch i dag. Mums! I fredags kokade vi kronärtskocka, små rödbetor, råstekte lite potatis, gjorde hummus, fetaoströra och grillade biff. Surdegsbröd till. Jag kalasade på rödbetorna och pojkvännen kalasade på större delen av biffarna. Det var gott och trevligt med lite plockmat.

Apropå maple - i morse stekte jag amerikanska pannkakor som vi åt med lönnsirap. Syndigt gott. :d

Och Koltrast!

Högsommarvärme idag! Jag har ätit både frukost och lunch ute, ridit ute och plockat rönnbär till min pappa. Kantarellerna fyndade jag på Hemköp. Det gick på ett kick att plocka ett halvt kilo och jag behövde inte ens böja mig ner.

Men det stämmer att jag börjar bli sugen på höstmat. Köpta (importerade) kantareller, torkade trattisar, fryst renskav och frysta lingon, gjorde det möjligt.

Jag är sugen på lammlägg, fläsklägg, rotmos, kumminfläsk, sötpotatissoppa och soppa på butternutsquash. Visst är det lite höststämning över alla de rätterna?

Mustiga grytor med Karl Johansvamp och enbär..... Och murriga, dova, sträva rödviner. Inte ett rosé så långt ögat når!

Nu gjorde mina smaklökar dubbelvolt! Det låter skamlöst gott, i synnerhet kombon du nämner med sötpotatisen...:d

Det ar Lonn sirap som Kokats Ihop till en smorig farg och konsistens. Vansinnigt gott och lustigt nog inte for sott. Jag tar garna en klick pa en tesked :o och en rejal klick pa sotpotatis ar himmelskt.

Jag ska definitive prova konjaken I lingon. Det later jatte gott ... Och lite lagom "syndigt":p

Senast ändrad:

Igår söndag lagade jag som vanligt en massa mat inför veckan.

Först en torskgryta med purjolök, dijonsenap och grädde. Den blev riktigt god även om jag kunde haft i mer dijonsenap. Vi åt den till kvällsmat med kokt potatis till och det blev flera matlådor.

Jag gjorde också en gryta på högrev enligt det här receptet:

http://www.arla.se/recept/bygardens-kottgryta/

fast med Findus grönsaker perfekta till gryta. Jag provsmakade bara, vi ska ha den ikväll. Den blev god, men det blev lite för mycket och för tunn vätska. Jag tror det berodde på att jag hade rätt mycket mer grönsaker än vad man skulle ha enligt receptet.

Lutar brant åt renskavspanna här till helgen..... med enbär! :d Hoppas Engelsmannen gillar renskaven, det köttet har ju en lite speciell smak och är ibland lite "tuggigt"....... Han är lite petig, som sagt.....

Annars får jag väl äta upp alltihopa så får han ta sig en beans on toast :D

Det ar Lonn sirap som Kokats Ihop till en smorig farg och konsistens. Vansinnigt gott och lustigt nog inte for sott. Jag tar garna en klick pa en tesked :o och en rejal klick pa sotpotatis ar himmelskt.

Jag ska definitive prova konjaken I lingon. Det later jatte gott ... Och lite lagom "syndigt":p

Åh! I USA åt vi ofta nåt liknande fast med honung; typ honung med uppvispat smör så det blev ljust och fluffigt. Grymt gott på bröd! Livsfarligt, närmare bestämt. (Inser nu när jag läst ditt inlägg igen, att det inte alls är samma sak.... Men det var vad jag kom att tänka på, i alla fall!)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka