Sv: Tittar in i ditt kök - del 7
Intressant, det du skriver, Honung!
Jag slås av dubbelheterna här: en rätt som tar en evighet att lag (iofs inte så arbetskrävande), och som man äter som snabbmat, med händerna. (Så är det ju ganska ofta när mat serveras med bröd.)
Och så skriver du om "vuxna smaker", och det inser jag ju att det är. Samtidigt som jag tänker på pulled pork som "barnsligt gott". Åtminstone själva köttet, som ju också blir rätt färdigtuggat.
Det här speglar i viss mån min relation till den amerikanska mat jag kommit i kontakt med (den mat jag uppfattat som amerikansk), både i och utanför USA. Nu är ju USA stort, men jag har amerikanska kollegor (oftast från New York eller San Fransisco) som känner sig nödsakade att säga sådant som "man
kan få god mat i USA", lite ursäktande så där.
Det vill säga, jag har ofta uppfattat amerikansk mat som jag har blivit serverad som barnvänlig, kanske framförallt genom att den tenderat att vara just lätt att tugga, samtidigt som något inslag av chili (eller sötrökighet kombinerat med surdegsbröd) ju känns lite som motsatsen till barnmat.
Nu blev jag i alla fall inspirerad att gå till Hemköp kl 20.01 för kl 20.00 halverar de priset på sina dyra brödsorter, och då kan jag nog komma över ett gott surdegsbröd till uthärdlig kostnad.
Intressant att pulled pork peakar i Sverige just nu, undrar hur det kommer sig?