Jag skulle vilja ha ett råd.
När man gör sushi på lax, ska man frysa laxen ett par dygn först, har jag fått lära mig. Och det står alltid i de svenska recepten att man ska göra så. Det har med någon parasit att göra.
En annan fördel med att frysa laxen, är att man lättare kan skära mycket snyggare tunna skivor, om man skär när laxen är så där lite halvtinad.
Jag planerar att laga laxcarpaccio om några dagar, och i receptet ska man då så klart frysa laxen först, för det är ett svenskt recept.
Men! Jag tycker inte alls att det blir lika gott om man fryser laxen! Faktum är att jag oftast struntar i frysningen, på grund av detta. Och fiskbitarna är då mycket godare och mindre sladdriga.
Gör jag fel när jag fryser laxen? Jag har helt enkelt lagt den, paketerad, i frysen, men finns det något hemligt knep här som jag inte har kommit på? Kan man frysa laxen på nåt smart vis så att den inte tappar stinget när man tinar den? Eller tina den på nåt smart vis, om det är det som är haken?
(Eller ska jag helt enkelt göra som jag brukar, och strunta i det där med parasiterna? Det har ju gått bra hittills.)