Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

En väldigt stor OT-grej, ber om ursäkt, men jag fastnade för det här. Hur kan porcetta uttalas med k-ljud? Visst är det italienska? För att få ett c att bli ett k framför vokal behövs väl ett h också va? Jämför med 'bruschetta' som uttalas just 'brosketta' tack vare h:et. Eller uttalas det som i pancetta?
Eller så har jag got allting mixed up och är helt ute och cyklar.

Jag är högst obevandrad i mat så jag har aldrig hört ordet förut, eller ens vet vad det är. Blev lite nyfiken bara :)

Det är ett h också ;)

Jag var också inspirationslös, så det blev indisk hämtmat. En mycket god rätt med paneer i, Mutter Paneer, kallade de den på menyn. Lite ris och mycket naan till.

Aha, sorry, missade jag det :o

honung: Om det stavas porchetta så uttalas det definitivt 'porketta' :)

KL

Vi har en is storm har just nu och jag har nu forlorat all el for andra gangen i dag. Jag fick tillbaka elen just nar jag hade slapat ut alla matvaror till husvagnen, sa jag slapade tillbaka allt och det blev en indisk gryta pa de gronsaker jag hade hemma, en bit "Canadensisk falukorv" och en burk kurry sas fran Kanada. Mycket gott! Till det ett STORT glas vin fran Napa ... och formodligen ett till stort glas innan jag ger upp och lagger mig. Hall nu tummarna for att jag far tillbaka elen innan sangdags ... Det ar verkligen inte latt att slass mot ett 5-6 centimeter tjockt tacke av is pa allt. UGH ...

Fläskkarré i grillpanna med glaze, potatisgratäng, vitlökssmör, parmesangratinerade tomathalvor och squashbåtar fyllda med inkråm, selleri, tomat, lök och pancetta som frästs ihop med smör, sen gratinerats med mozzarella med basilika. Det är en önskemeny av en hemvändande student, som egentligen skulle förtärts i morgon kväll men eftersom den hemmavarande studenten ska ut på egen hand i morgon blev det idag istället.

KL

Jag har nu varit utan strom i 48 timmar. Tur man har husvagnen.:) Jag rensade ut en bit angus file som maste tas omhand, lite overbliven (super god) potatismos fran haromdagen och en pase med lite torkade hostkantareller och tog med mig till husvagnen. Dar stekte jag kottbiten, gjorde "biffar" av potatismoset och nar det var klart och upplagt pa tallriken for "vila" kramade jag ur de blotlagda svamparna (i vatten med en skvatt vin) och dumpade dem i pannan. Da jag inte hade varken smor, mjolk, eller gradde fraste jag svampen, hallde pa lite av svampvatskan med peppar, salt och nagra droppar worcestershire sauce. Det blev faktiskt en hojdare med ett glas gott vin sa har i is-stormens grepp.

Men jösses! Var befinner du dig? Norra Kanada?

Isstorm, det låter vedervärdigt. Jag vet inte exakt vad det är, men blotta föreställningen om det räcker gott.

Det är riktigt illa, speciellt på östkusten i USA. Läste någonstans att det finns snö i 49 av 50 delstater... grattis Florida!

Jag vill också ha snö! (Helst inte is-storm dock.) Men här har vårblommorna börjat knoppa. :meh:

Igår lagade jag dillstuvad potatis och biffar på vita bönor, lök, chili, senap och en skvätt liquid smoke. Haricot verts till.

Idag blev det havregrynsgröt till middag och sojamjölk till. Sojamjölk var ju riktigt gott!

Hade lite kvar sen jag gjorde en vegatarisk lasagne förra veckan.

Om du vill prova mer vegetabilisk mjölk kan jag tipsa om mandelmjölk och hasselnötsmjölk. De är lite dyrare men sååå goda att ha i kaffet eller bara dricka som de är. Men de är sötade (iaf hasselnötsmjölken) så de gör sig inte i matlagning, men väl kanske bakning (har inte provat).

Jo det heter väl det, tror inte att någon vegetabilisk mjölk kallas "mjölk".

Det är riktigt illa, speciellt på östkusten i USA. Läste någonstans att det finns snö i 49 av 50 delstater... grattis Florida!

Det var kallt och "ackligt" enligt sonerna i Florida, dock ingen sno ... so det var den enda staten som klarade sig undan.:meh:

Jag ar hemma i South Carolina dar det "ska" vara runt 10-20*C sa har ars och har ser en "is-storm" ut. ALLT tacks av ett tjockt lager is och traden ar sa fulla med sav (sarskilt tallar) att de formligen exploderar nar de fryser.

D7K_8769_zpsce319ebe.jpg

Det vita pa marken ar ocksa is, inte sno, flera centimeter tjock, tillrackligt for att halla min vikt nar jag gar pa marken.

D7K_8751_zps799aa216.jpg

Strommen forsvann tidigt sa jag flyttade ut i husvagnen dar jag kunde kora generator och gas till el, varme och spis sa det gick mindre nod pa mig an pa de flesta andra. Hela kommunen (och grannkomunen bade till norr och soder) var helt stangd da varken bensinpumpar eller annat gar utan el.

Tur jag hade rester att fixa ... och en sadan svamp "mojs" kommer det att bli igen kan jag ju saga, det var verkligen en hojdare helt utan gradde eller mjolkprodukter ... dock hoppas jag ha smor nasta gang.:p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
216
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 459
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 205
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
547
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka