Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Tyvärr ingen tabbouleh, då jag är allergisk mot råa tomater, och får inte jag får ingen annan. Sådeså.

Iofs lutar jag nog åt att tomaterna inte är helt avgörande i en tabouleh. Allra minst så här års.

Jag har precis upptäckt att jag är laktosintolerant, och vi experimenterar lite i hemmet för att se vilka kulinariska konsekvenser det får. Då jag är ovan vid allergier, behöver jag lite goda förebilder. Är din linje att råa tomater är generellt portförbjudna i ditt hem, eftersom du inte tål dem?

Nix, jag äter dem gärna ugnsbakade mm, men köper sällan hem spontant. Särskilt inte den här årstiden.

Jag brukar knöla(det ska vara fullt) ner tomater i en burk tillsammans med nån vitlöksklyfta, timjan och kanske en chili. Toppar med olivolja, sätter på locket (lite pysmöjlighet måste finnas) och sedan in i ugnen på 75-100 grader ett par timmar. Då smakar de ljuvligt och mycket tomat, och jag kan äta dem.
Jag tål inga stenfrukter råa, varma går bra. Inte heller avokado, honungsmelon och banan.
Jag hittar sätt jag tål dem på, i största möjliga mån. Råa nötter kan jag inte äta, rostade funkar.

KL

Är det verkligen smart att vara så kaxig när man inte kan skilja på koriander och basilika?

*kl*

Jag hade bestämt mig för att ta semester den här veckan, för att laga mat och springa i det härliga vädret. Så naturligtvis blir jag förkyld, och så snöar det. :meh: Därför blir det också helt annan typ av matlagning - hämtmat av olika slag, flygande Jakob, och ceasarsallad med köpt dressing men egengrillad kyckling. Tycker generellt väldigt synd om mig själv just nu (även om ceasarsallad är fantastiskt gott - jag kan nog inte tröttna på det hur mycket jag än försöker!).

Hämtmat, flygande Jakob och caesarsallad låter som ett utmärkt sätt att ta hand om sig när det är lite synd om en.

Jag har varit sjuk så jag har mest ätit blåbärssoppa och glass. Ikväll blev det morotssoppa med ostmacka och lite mandlar, mörk choklad och rooibos lite senare.

Mums med mat från Mellanöstern (väljer medvetet denna trubbiga geografiska benämning för att jag förmodligen blandar ihop flera olika kök från ungefär det området).

Vi ska ha det på lördag, jag var på Hötorgshallen i går och köpt ett par röror, halloumi och falafel. En röra var baserad på oliv och kapris, en annan på paprika och valnöt. Sen gör vi kanske lite själva också.

KL

Är det verkligen smart att vara så kaxig när man inte kan skilja på koriander och basilika?

Skulle just skriva en liten undran om vad detta handlar om, men insåg preciiiiis just nu att det troligtvis är något drama från sveriges mästerkock du syftar på? (jag har inte sett sista avsnittet än)

Planerad kvällsmat idag; älgkebab! Skav på älgkött, råstekt potatis & gul lök i skivor, rårörda lingon och pepparrotskräm på färskost blandad med lite grädde och riven pepparrot + salt & peppar i surdegsklämma. Möjligtvis en slaw på tomat och syltlökshack och finskuren vitkål med majonäs och senapsdressing vid sidan av.

Skulle just skriva en liten undran om vad detta handlar om, men insåg preciiiiis just nu att det troligtvis är något drama från sveriges mästerkock du syftar på? (jag har inte sett sista avsnittet än)

Då säger jag inget. Men se det :)

Löjrom+rödlök+gräslök+c-f med blinier till förrätt, högrevsgryta till huvudrätt och en liten bit chokladbrownie med vaniljglass, en tryffel med havssalt samt en liten symbolisk kransekage.

Jupp, här ska slås runt.

Igår var jag väldigt sugen på rotmos, så det blev det serverat med mexkryddade nuggets och ärtor. Nuggetsarna var inte förstahandsvalet av tillbehör men affären som jag sista-minuten-handlade i var dum och hade för tillfället tråkigt utbud.

Nu har jag en tigerkaka i ugnen. :d Men middagen kommer bli tagliatelle med någon sås som sambon kokar ihop.

Det var ju kasst! Fast jag hoppades att det var en annan person som skulle ha gjort misstaget.

Det var ju kasst! Fast jag hoppades att det var en annan person som skulle ha gjort misstaget.

Spoiler:

Inte jag. Den där kaxige typen med sina machokommentarer ... Har haft ett ont öga till honom sedan han fällde nagellackskommentaren. Dessvärre värre han vara en av starkare på matlagning.

Du som är vegan, om jag vill ha mjölk i kaffet som inte är mjölk, vad ska jag ta då?

Har upptäckt att jag är laktosintolerant och är på god väg att bli carne-vegan, vilket ska förstås som en omvänd variant av lakto-vegetarian.

Det känns bättre i affären att handla veganprodukter än allergiprodukter, har det visat sig.

Jag säger mandelmjölk om du vill ha lite sötma, annars havredryck eller soja. Jag föredrar havredrycken.

Jag använder havremjölk. Den är billig och smakar bra, går lätt att få tag på ekologisk och svenskproducerad också. Fungerar även bra i matlagning och bakning.

Lite mer lyxvariant är mandel- eller hasselnötsmjölk. Kan verkligen rekommendera det i kaffet!

Sojamjölk har en fylligare och rundare smak (kanske mer likt komjölk på det viset) men där uppstår gärna problemet att det skär sig i kaffet. Det har något med temperatur och syra att göra. Jag har aldrig lyckats klura ut ett säkert trick för att undvika att det skär sig. Sojamjölk är bra att använda i matlagning om man är ute efter något krämigare. Béchamelsås eller risgrynsgröt t ex blir lite bättre på sojamjölk än havremjölk (särskilt färgen blir snyggare) men jag gör ofta på havremjölk ändå.

Rismjölk finns det somliga som dricker. Jag förstår inte varför. :yuck:

Och Hyacinth

Tack!

Jag vet inte om jag vill ha sötma, jag är lite gnällig med sötma. Men mandelmjölk låter ju lite exklusivt och bra. :)

För några år sedan testade jag sojagrädde som grädde i såser och sådant, men det var för sött för mig. Vilket iofs inte säger något om mandelmjölk i kaffe.

Nu har jag med hjälp av lactas ätit en semla, då jag har hört att den laktosfria vispgrädden inte är god. Finns det någon vegan lösning på vispgräddsproblemet? Grädden i semlan måste ju vara god, annars är det ju bättre att strunta i alltsammans.

Jag åt lite sojayoghurt idag på jobbet. Det funkade. På något sätt känns det helt avigt att äta en massa sojaprodukter, så trista som sojaodlingar är, men sanningen är väl högst troligt att det är en klar miljömässig vinst om jag äter sojan direkt istället för att köra den genom kossorna för att få mjölk.

Jag ska testa havremjölk i kaffet när den nuvarande laktosfria är slut.

(Det här laktosexperimentet har bara pågått i en vecka, men det står helt klart att jag inte tål laktos. Jag har haft ont i magen i över 30 år, men inte en enda gång under den här laktosfria veckan.)

Jag tycker laktosfri grädde är helt ok, samma mjölken. Och med helt ok menar jag att jag inte känner smakskillnad.

Jag använder i stort sett bara mjölk i kaffet, och där tycker jag absolut att den laktosfria är okej.

Jag ska prova grädden vid tillfälle.

Jag är inte helt bekväm med den här utvecklingen, jag gillar inte att jag inte tål vanliga produkter. Därför vill jag nog åtminstone testa om jag kan klara mig helt utan laktosfria mjölkprodukter, tex genom att köpa mandelmjölk och sojayoghurt. Det tar emot att vara överkänslig på nåt sätt.

Veganprodukterna känns mer som "jag", även om jag inte är vegan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
216
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 464
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 207
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
547
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka