Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag tycker att anka och blåbärssås låter jättegott! Jag lagade anka och plommonsås häromåret, och det var verkligen inte fel.

Igår hade jag middagsgäster och lagade någon variant av pasta frutti di mare. Fond på spadet från hjärtmusslor, blåmusslor samt avkokta räkskal. Häll fonden i en enkel tomatsås och koka ihop en bra stund. Stek bläckfisk vid sidan av. Blanda ner räkor, blåmusslor, hjärtmusslor och stekt bläckfisk i såsen. Vitt vin till.

Till dessert fick vi ungefär som mandelformar med god kakao i, något slags hallonsorbet i dem och varm chokladsås över alltsammans.

Apelsinsås har jag gjort till anka och det var gott. Fet anka är en av de där ingredienserna som verkligen kan bära upp sötma på ett bra sätt. Det börjar luta åt anka och blåbärssås men nu är dilemmat att lokala butiken inte hade anka vilket innebär en bilresa för att handla. Men det kan det kanske vara värt.

Plock igår, fan vet idag... jag har ingen inspiration fast jag har det mesta hemma. Inte är jag sugen på något heller...

Förslag? :D

Apelsinsås har jag gjort till anka och det var gott.

Ja, apelsinsås är väl ett mer konventionellt val. Jag gjorde plommonsås därför att det råkade vara säsong för plommon just då. Alltid roligare att laga mat i säsong, tycker jag. Anka + sötma + syra är en väldigt bra kombination.

Att köpa anka är absolut värt en bilresa!

De säljer väl inte döda ankor på affären? Jag gör klart för dem att halvfabrikat inte duger, hänger ankan i bältet, förbi grönsaksdisken och medan jag slänger mitt feta hår över frysdisken för att leta blåbär så tvångsmatar jag ankan med väl valda grönsaker. :cautious:

De säljer väl inte döda ankor på affären? Jag gör klart för dem att halvfabrikat inte duger, hänger ankan i bältet, förbi grönsaksdisken och medan jag slänger mitt feta hår över frysdisken för att leta blåbär så tvångsmatar jag ankan med väl valda grönsaker. :cautious:

Way to go :up:

Hallonmumrikar känner jag igen men behöver påminnelse, är det de där ganska små ovala rackarna som smakar hallon på utsidan och har salt gott inuti?

Ja, och man får skavsår i gommen efter halva påsen!

Jag är en sucker för sötsurt, idag smällde jag en påse filidutter till lunch:o

Filidutter, det är ju såna man bara suger av, sen spottar ut i besvikelse över att det inte blir någon happy ending! De är inte fyllda med något ju! :D

Då blir det en bilresa, det är ju anksäsong liksom!

"Ankbröst? Nån tant köpte det sista för en stund sen.... men vi har kyckling till extrapris!" sa ynglingen och verkade mest längta ifrån sitt extrajobb på ICA. Så det blev till att slafsa i sig lammytterfilé, rödvinssås, vitlökssmör, potatisgratäng och sparris i ett tappert försök att matcha upp amaronevinet. Ett riktigt antiklimax och jag känner mig... kränkt? :meh:

Kl

Här har det varit lite tragiskt på matfronten på sistone. Ikväll åt jag t ex rester sen gårdagen; tortellini från Rana med körsbärstomater, pesto och parmesan. En chorizo och ett glas gott rött vin till. Funderar på om jag ska ta en öl eftersom mitt rooibos är slut.

"Ankbröst? Nån tant köpte det sista för en stund sen.... men vi har kyckling till extrapris!" sa ynglingen och verkade mest längta ifrån sitt extrajobb på ICA. Så det blev till att slafsa i sig lammytterfilé, rödvinssås, vitlökssmör, potatisgratäng och sparris i ett tappert försök att matcha upp amaronevinet. Ett riktigt antiklimax och jag känner mig... kränkt? :meh:

Ugh, antiklimax var ordet! Fast vinet var väl iaf gott?

Även om det inte var vad du behövde eller ville ha kan jag förstå ynglingen. Jag har jobbat på ICA :crazy: fast inte hade jag kommit med ett så dåligt förslag, lite kreativare än så var jag! :p

Bortbjuden på middag, stek med sås och rotfruktsgratäng, chianti till.
Jag fixade dessert, en mandelkolasåstårta, superb som vanligt:D

eeerrrr ... efter en lang dag med hund traning och stadning av hus har jag slafsat i mig tva kokta buffalo korvar med massor av senap, ketchup, och Boston gurka. Det var inte tillrackligt for att gora mig matt, sa nu sma ater jag pa lite hummus och 'crackers'. Till denna fortraffliga middag har jag ett glas Malbec :p

kl
Igår fick vi ett infall och köpte kinamat från stan, så på dagens meny står rester av det och pulled pork (som jag inte tyckte gjorde sig att micras)
Till kvällen blir det nog hel kyckling, om jag kommer på vad som ska göras med den

kl
Igår fick vi ett infall och köpte kinamat från stan, så på dagens meny står rester av det och pulled pork (som jag inte tyckte gjorde sig att micras)
Till kvällen blir det nog hel kyckling, om jag kommer på vad som ska göras med den

När jag värmer pullat kött gör jag det på spisen, micron var ingen hit till det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
216
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 477
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 221
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
549
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Om samvete vs effektivitet
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur