Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag äter också! Hade det bara varit så enkelt att se ut som en sylfid som att inte rapportera resultatet i den här tråden, så hade jag tystnat för länge sedan... Sent i går kväll roade jag mig med att göra en väldigt matig morots- och rödbetspaj med chèvre, timjan och pajdeg på quinoa som huvudingrediens. Den har nu avsmakats (receptet får mycket väl godkänt som betyg) till lunch, och ska i övrigt förvandlas till ett antal matlådor.

I kväll kan det förväntas bli en portion ryggbiff från rödkullakossa som levt i Sinarpsdalen. Med någon form av sallad till.

Jag äter också! Hade det bara varit så enkelt att se ut som en sylfid som att inte rapportera resultatet i den här tråden, så hade jag tystnat för länge sedan... Sent i går kväll roade jag mig med att göra en väldigt matig morots- och rödbetspaj med chèvre, timjan och pajdeg på quinoa som huvudingrediens. Den har nu avsmakats (receptet får mycket väl godkänt som betyg) till lunch, och ska i övrigt förvandlas till ett antal matlådor.

I kväll kan det förväntas bli en portion ryggbiff från rödkullakossa som levt i Sinarpsdalen. Med någon form av sallad till.

Ge hit recpetet. Genast! :D

Har ats det minsann ocksa, om dock med viss forsiktighet. Kycklingbrostet jag tankte grilla for kvallen's middag kandes inte riktigt frasht sa jag kastade det och hittade lite pasta, bonor, bacon, och annat smatt och gott istallet. I morgon far jag nog dra ner pa atandet igen. LOL

Igår snabbrimmade jag torskryggfiléer (frysta förstås, det var ju söndag...) som sedan fick åka foliepaket med ett smör som jag rörde ihop med rejält med pepparrot, dill och citronskal. Små tomater och citronbitarna som blivit över fick också vara med. Råstekte ett par potäter till och så ett senapat broccolistånd förstås.

Tänkte på dig igår, söndag, @Anna då något pucko i min familj fått för sig att köpa "färska" räkor. De var givetvis inte särskilt goda. Vi människor tyckte att de smakade ingenting, katterna ville inte ens smaka. Vi kastade dem och åt pastan med svamp istället.

Tänkte på dig igår, söndag, @Anna då något pucko i min familj fått för sig att köpa "färska" räkor. De var givetvis inte särskilt goda. Vi människor tyckte att de smakade ingenting, katterna ville inte ens smaka. Vi kastade dem och åt pastan med svamp istället.

De hade både "färska" räkor, krabba och strömmingsfiléer i affären där jag handlade igår...

Har ni testat båtfrysta räkor någon gång? Jag har provat två-tre gånger och de har varit riktigt goda. Lite dåligt salta möjligen, men nästan som pinfärska i konsistensen. Och sältan kan jag överse med när de kostar 50:-/kg ;) har man dem i matlagning snarare än bara äter dem som de är så kan man ju korrigera så att det blir lagom ändå.

Igår gjorde jag köttbullar på nötfärs smaksatta med vitlök, chili, citronskal och parmesan - stekta i ugnen då jag gjorde på ett helt kilo färs. Till det den godaste tomatsås jag någonsin lagat själv - mest tack vare ett nytt konservburksfynd - Coop har börjat föra hela körsbärstomater på burk. De var suveränt goda, minst lika bra som Muttis som annars vore mitt förstaval, och väl värda sina 7:90. Det slutade alltså med att jag struntade i att ens koka pasta till och bara åt köttbullar i djup tallrik med sked och lite Dijonsenap :D

Tydligen är det bara jag som äter här, inte konstigt att jag känner mig som en gödgris när alla andra ser ut som svultna sylfider. :angel:

Igår åt jag grillad lax, stor sallad på bifftomat, plocksallad, rädisor, riven rödkål, riven vitkål, små broccolibuketter, salta solrosfrön, kapris och ett par skedar bulgur. Vitt bröd doppat i olivolja och salt och vatten till det.

Samma dag som du skrev det här inlägget åt jag fiskpinnar och penne med ketchup till kvällsmat, ljummet och ur matlåda. Det smakade dock väldigt gott eftersom sällskapet (3-åring på sprudlande humör) samt middagsstället ("vår" fina badsjö och underbart väder) var fantastiska.

Sedan dess har jag mest ätit Kelda soppor av olika slag samt spaghetti med Barillas pecorino-tomatsås med aubergine.

Jag är i Stockholm och blev hembjuden (elller bjöd in mig själv kanske? ;)) till kusin med man och två små töser ikväll. Det blev grillade hamburgare, massa grönsaker och Tip Top-glass till efterrätt. Perfekt!

Färskpotatis, som slungats i skirat smör med färska örter(timjan, kajp och ett par nypor perilja), sen saltats och stekts upp i panna, och en korvgryta på ungersk kabanoss, turkiska charlipaprikor, hackad rödlök, en burk delizie körsbärstomater och en halv burk creme fraiche vitlök, och kryddat med färsk hackad timjan, salt och svartpeppar. Sallad på isberg och rädisor, salladslök och spenat. Jättegott!

Har blev det sallad med angad "king fish" i kuber (vad det nu kan heta pa Svenska). Jag hade ingen sallad, bara 'baby spenat' hemma och nagra korsbarstomater, en handfull blabar, en nave hackad pecans, nagra torkade cranberries och en halv citron pressad over det hela. Fisken hade "badat":p i pressad citron fore angningen och var kryddad med en "lemon" kryddblandning. Till det ett stort glas hemmagjord lemonade. Det hela var faktiskt riktigt gott.

Jag är i Stockholm och blev hembjuden (elller bjöd in mig själv kanske? ;)) till kusin med man och två små töser ikväll. Det blev grillade hamburgare, massa grönsaker och Tip Top-glass till efterrätt. Perfekt!

Är du kvar?

Här blir det något spartanskt, pasta med trattkantareller och vitlök typ. Vi inväntar fräckt att fyraåringen somnar innan vi äter idag.

Igår grillade vi lite fläskkött och halluomi, klyftpotatis, cafe de paris sås och lite grönsaker till.

Idag blir det grillad lax, kokt färskpotatis, ört creme fraiche och lite grönsaker till middag.
Enkelt och gott :)

Är du kvar?

Här blir det något spartanskt, pasta med trattkantareller och vitlök typ. Vi inväntar fräckt att fyraåringen somnar innan vi äter idag.

Nä, jag åkte tillbaks till Göteborg på torsdagseftermiddagen!

Nu är jag uppåt kusten och har ätit illstarka goda korvar med en sallad på bl.a rädisor och fetaost och oliver. Gott!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 573
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 247
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
554
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V