Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Matmisär här idag, det blev en lasagne från Dafgårds *skäms* kommer inte ihåg senaste gången jag köpte fryst färdigmat. Ska styra upp det hela imorgon dock, då hade jag tänkte grilla :)

Men bönor borde det ju finnas, de kan odlas nära, torkas och förvaras och därmed vara i ständig säsong...
Vi får j inte skriva b---r, men jag håller med om att de KAN odlas nära. Det GÖRS dock inte i nämnvärd omfattning, så vitt jag känner till. Och som vegan hade jag nog även velat ha b---r av sorter som inte går att odla i Sverige. Och säkert även lite soja emellanåt, tex tofu.

Nu är jag hemma igen och nu SKA jag ta itu med den matmisär som präglat hemmet under en längre tid.

Om det är varmt väder imorgon blir det Salade Nicoise. Hur gör man c på rätt sätt?

Färskpotatis, fräst saltad grillkål, vitlöksfrästa champinjoner, en bit glad svensk gris i form av benfri kotlett och en sås på skyn av vatten, en skvätt grädde, balsamico, hackad persilja & timjan, en skvätt rödvin, en sked svartvinbärsgelé, chiliflakes och en hel del oansvarigt mycket salt men gud vad gott det blev och ekomjölk i glaset förstås.

Lunch avats pa Stan's 'micro brewery' med ett gott glas lokalt ol, och for mig en helt fantastisk gyro. Sedan blev det en bit grillad oxfile med smorstekta kantareller istallet for sas och en potatis sallad med kokt nypotatis, ra majs, tomat, och paprika med en balsamic vinaegrette. Till det flaska vin fran min tripp till Californien ...
I morgon blir det en "smal" dag ... Pa Torsdag kommer nasta son pa besok och darmed mer god mat.

Något slags variant på Salade Nicoise: kokt potatis, bouchon muquex verts, små tomater, ägg, lök, svarta oliver, rucola och varmrökt lax pga mina dubier beträffande tonfisk. Ett par glas vitt vin till i ett försök att komma ner i vilopuls inför långhelgen.

Mitt liv har både privat och yrkesmässigt varit minst sagt stressigt sedan i påskas, men nu SKA jag känna mig ledig, lugn och glad några dagar.

Jag sov till typ 14 idag. Tydligen utmattande att operera ut en tand :P Mat blev en ask pepparrotsost på crostini... Och lite lösgodis. Jippi! Måste skärpa mig!

Något slags variant på Salade Nicoise: kokt potatis, bouchon muquex verts, små tomater, ägg, lök, svarta oliver, rucola och varmrökt lax pga mina dubier beträffande tonfisk. Ett par glas vitt vin till i ett försök att komma ner i vilopuls inför långhelgen.

Mitt liv har både privat och yrkesmässigt varit minst sagt stressigt sedan i påskas, men nu SKA jag känna mig ledig, lugn och glad några dagar.

Gjorde du enligt franska madame? http://www.aftonbladet.se/matvin/article10943238.ab

@monster1 Nej, tvärtom skulle Madame ha gett mig underkänt på flera punkter. Men det var gott ändå!

Jag lärde mig att göra salladen när jag läste franska i skolan, men sedan dess har jag insett att det finns väldigt många varianter och att det inte "måste" vara på ett viss vis. Jag tror att potatisen, nån sorts fisk, tomat, ägg, lök, haricot verts och svarta oliver är mina återkommande ingredienser. Sedan varierar jag lite.

Vegetarisk lasagne på squash och aubergine och philadelphiaost och tomatsås av delizies körsbärstomater, en skvätt rödvin, en grönsaksbuljongtärning, gul lök, vitlök och chiliflakes under eftermiddagen. Senare under kvällen ost & charktallrik med breasola med olivolja, citron + färskhyvlad parmesan, coppa och prosciutto, choritzo och grönpepparost och boxholms tellicherryost.
Sen toppade dottern detta med en pannacotta gjord på Ahlgrens bilar. Phew! Jag får bada i vassen, i år också. :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 645
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 252
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
556
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka