Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hundarna och jag kom ju till Sverige i gar och maken "lagade" middag. Det blev tamligen acklig fryst fardig mat, dock med ett gott vin till. Min jetlag gjorde att jag vaknade fore 4 am, suck, jag har agnat morgonen at att skriva handlings lista. Det blev mycket som ska inhandlas.:p
I dag atergar vi till att jag lagar middag och han stadar koket.:grin:

Garants färdiga potatisgratäng med gräslök (ganska sjysst faktiskt!), lövtunna tunna skivor av lammkotlett med chilirub, vutlökssmör, pepparrostade aubergineskivor och ekologisk gårdssallad, jag drack en Burn för att hålla mig vaken genom filmen vi tittade på runt halv nio på kvällen (jorå, klockan är bara 02.09 på natten och jag har inte somnat än...så det funkar med såna där saker uppenbarligen då..) och en efterrätt bestående av en jättesmarrig tårtbit med vit chokladkräm och jordgubbsmousse och saltlakritsdroppar. Mums.

Igår räkor marinerade i vitt vin, rom, piri-piri och kycklingfond, lättrökta och sedan grillade. Bättre hälften gjorde en soppa på marinaden genom att koka ihop den lite och sedan i med grädde och lite salt. Den var gudomlig! Till räkorna åt vi ris och grillad baconlindad sparris.

Idag blir det chipotlemarinerad fläskfilé som eventuellt grillas hel, beroende på vädret. Vi har inte bestämt vad vi ska ha till den ännu.

Grillad entrecote i bit, fick den till exakt 53 grader, sen vila lite i folie. Spett med champinjoner och paprika, sallad och slog till en bearnaise som kanske var den bästa på många år. En liiiiten skvätt italienskt ripasso till det. :)

I gar blev det en "rora" da kycklingen jag tankt laga till var dalig. Jag rakade ha ett paket kronhjorts skav i frysen och den raddade dagen. ;)

I dag gjorde jag en himmelsk flank steak med orzo, morotter, majs och artor till ... och
en rodvinssas till. Mycket gott! Jag har fortfarande inte hittat farsk (eller frusen!) koriander sa i morgon blir det en tripp till den narmaste Ica Maxi ... for att hitta resten av kryddorna jag behover for att laga mat hela sommaren. :)

Igår: varmrökt lax med primörer och nybakat bröd. Jag glömde att det var helg, så det blev folköl till Hallands fläder. Rabarberpaj med tofuglass (pga laktosfri) till. Aperol spritz före maten och gin&tonic efter.

Idag resten av laxen, resten av primörerna och pasta.

Idag marinerade jag kyckling i olja och soja och kryddade med vitlök, salt, paprika, italienska örter och färska skivor av gul lök. Kalaset stod i ca 4 timmar och grillades sedan.
Blev riktigt gott tyckte till och med min kräsna sambo. Success!:banana:

Ljummen sallad på färskpotatis och chorizo med fetaost som legat i havssaltslag. Tomater, paprika, kapris och gröna oliver också. Det där med salt i värmen är väldigt påtagligt just nu... massor av bubbelvatten till och en liten citrondressing med Dijon och torkade örtkryddor.

Har blev det en broccoli sallad (utan sallad) med en majonas dressing och en MASSA bacon fran det lokala slakteriet knaperstekt och smulat over salladen. SA fantastiskt god bacon. RIKTIGT god. Det blir till att kopa mer bacon i morgon ... grisarna fran frigaende lokala bonder och det godaste bacon. Tunnt skivat, underbart rokt ... bast!

Jag tycker också det känns bäst att köpa från bönder som får röra sig fritt :p (förlåt, det lät bara lite... roligt). Men ärligt talat, bacon kan verkligen vara väldigt väldigt gott, så grattis till att ha fått tag på något som verkar produceras på ett schysst ställe! :up:

Salladsbunke från salladsbar på en ica. URRK! Avocadon var skuren i fina fasta tärningar, men var mjuk som attan, kycklingen var i ungefär samma konsistens, fast det SÅG gott ut! Sen kletade jag ner någon kladdig pastasallad som såg god ut - njet! Den smakade bara klet! Oliverna som såg så fina ut smakade diesel, rödlöken smakade skarpt, tomaterna och mozzarellan och den tärnade västgötaosten var det enda ätbara. Suck. jag var bara tvungen att köpa mig en magnum marc de champagne för att trösta mig själv efter det.
Ikväll matlåda, couscousgryta på kabanoss, lök, chili, tomatkross och en bytta garants konserverade körsbärstomater som fått fräsa ihop.

Igår blev jag inbjuden på snabblunch hos min mor, det utlovades varmrökt lax och färskpotatis. Nähä, det visade sig bli gravad lax och färskpotatis. Jättegott, om man inte hade blivit lovad varmrökt lax då. BLÖ!

Det är så varmt ute (och inne) så jag ska nog strunta i det här med mat ett par dagar och bara ägna mig åt magnum marc de champagne. Då vet jag vad jag får. Så det så. :crazy:

Jag tycker också det känns bäst att köpa från bönder som får röra sig fritt :p (förlåt, det lät bara lite... roligt). Men ärligt talat, bacon kan verkligen vara väldigt väldigt gott, så grattis till att ha fått tag på något som verkar produceras på ett schysst ställe! :up:

Men visst AR det bast att kopa fran frigaende bonder?:p Det maste ju till och med vara battre an att kopa 'krav' markt.;)

Måste bidraga med bild på frigående exemplar

Nya-Cannon-20110822-206.png

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 565
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 245
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
553
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hur tycker du att din hund ser ut?
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S