Tittig häst?

E

et_flikkan

Jag har haft min häst i nu tio månader och hon blir bättre och bättre med tittigheten,i början gick hon inte ens nära ett hinder som såg läskigt ut,nu går hon nära och tom nosar på det.Har ni haft tittga hästar? Har det försvunnit? hur lång tid tog det?.

Lite bilder kommer här på henen föresten :)

http://se.msnusers.com/bkcfuhp6moioohnn1lje0smho0/Dokument/et hoppa grön%

http://se.msnusers.com/bkcfuhp6moioohnn1lje0smho0/Dokument/ÖVER OXERN.JPG

http://se.msnusers.com/bkcfuhp6moioohnn1lje0smho0/Dokument/upphoppet oxer(röd%

Obs att bilderna är tagna på en film från en hoppträning.
 
Sv: Tittig häst?

Bilderna fungerar inte!

Har själv en häst som inte tycker om vatten (tävlar fälttävlan) och det gäller att öva mycket och hela tiden. Hon kan vara hur säker som helst ett tag för att sen inte vilja gå i nästa gång om det var länge sen hon gjorde det. :smirk:
Som tur är är det det enda hon tittar på :)
 
Sv: Tittig häst?

min häst är ganska så tittig.. men då hon hoppat ett titt hinder en gång är det inget problem :D
 
Sv: Tittig häst?

Det bästa att göra om man har en tittig häst är att ha småhinder med alla möjliga konstiga saker under stående på ridbanan, låga skall de vara behöver inte vara mer än 50-70cm som man kan skutta över ett par gånger i slutet av ett vanligt pass, skall vara så låga just för att man skall kunna få hästen att skutta över även från stillastående, var benhård det finns bara en väg som gäller och det är över det läskiga låt dem aldrig vända ifrån låt dem stå och fjanta framför samtidigt som du driver bestämt framåt var noga med att ha antingen ett bra mantag (bra är också en förbygel med "båge" över manken så att du inte blir hängande i munnen när de tar ett jätteskutt över då blir det obehagligt för hästen att hoppa det.) Så snart hästen hoppar de olika grejor du har inne obekymrat så byter du ut dem mot andra saker ju knepigare saker du hoppar över hemma ju enklare ter sig titthinder på banan för hästen. Och just kontinuiteten att man skuttar över några småskutt med konstigheter så ofta gör att hästen ser det som en vardagshändelse och inte bara något som dyker upp de få gånger man hopptränar/tävlar. Finns massor med konstigheter att slänga in, vattenbaljor med och utan vatten. Presseningar i alla olika färger, flyttkartonger, fyll vanliga plastpåsar med tex halm och knyt ihop och sätt flera stycken under, svarta sopsäckar också de fyllda, kort sagt det går att hitta mkt om man är uppfinningsrik det enda viktiga att tänka på är att hästen inte kan skada sig på sakerna om den är inne och trasslar ibland dem. Detta får mkt snabbt även den tittigaste häst att avdramatisera utan de lär sig snabbt att det matte styr på det hoppar vi över. Tänk även på att det är inte alla hästar man skall visa titthinder för i förväg har bland annat en som tror att det är något skumt med hindret om man rider fram och visar det innan, vissa funkar bättre om man hoppar det direkt utan förhansvisning det får man prova sig fram till vilket som funkar bäst.
 
Sv: Tittig häst?

Tittiga hästar är oftast dom bästa hopphästarna bara de inte går överstyr.. och man kan rida dom :)
 
Sv: Tittig häst?

Jo min häst var också otroligt tittig när jag köpte honom...men det har också blivit bättre, tror det handlar mycket om att man lär känna sin häst och vara avslappnad när man är med den. Är jag på dåligt humör eller lite uppjagad öve något så märks det nämligen direkt på min häst,...som då blir otroligt tittig för precis allt :( ...så det gäller att vara på gott humör när man är med honom...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 274
Utrustning På min häst åker sadlar bak. Han har liksom inget som "håller dem kvar" och känslan man får är att han "springer ur" dem. Han får aldrig...
2
Svar
33
· Visningar
4 133
Senast: bigganl
·
Ekonomi & Juridik Hej, kloka hästmänniskor! Jag skulle behöva lite input i ett ärende. Skall försöka fatta mig hyfsat kort. Min syster ryckte in i...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 463
Senast: Madick
·
Träning Jag har köpt en häst (ett sto på 17 år) just, blir 3 v nu på lördag. Det har inte varit någon dans på rosor, hon är misstänksam till...
Svar
8
· Visningar
2 402
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp