Bukefalos 28 år!

tjänstehund rasval?

Seabaz

Trådstartare
om man ska ha en hund som tjänstehund i tullen, knarksök och sånt... vilken ras är lämplig om man inte vill ha en labrador av andra skäl?

egentligen borde man ju kunna ha vilken ras somhelst för detta? eller? om inte, varför då?
 
Sv: tjänstehund rasval?

Du måste ju ha en hund som har framförhållning och inte är en "feg" ras..det finns säkert en massa hundar man kan använda till det, tom blandraser
 
Sv: tjänstehund rasval?

om man ska ha en hund som tjänstehund i tullen, knarksök och sånt... vilken ras är lämplig om man inte vill ha en labrador av andra skäl?

egentligen borde man ju kunna ha vilken ras somhelst för detta? eller? om inte, varför då?

Klart du kan ha vilken ras du vill men få som har det då har man sett oftast den hunden innan inte som valp, utan som unghund eller vuxen o sett dens arbete med näsan.

Springerspaniel är ju vettiga smidiga och springa runt över allt i lastbilar o.s.v.
 
Sv: tjänstehund rasval?

Varför inte en Hovawart? Intelligenta som få, lydiga, klipska, ivriga och snabba :love:
 
Sv: tjänstehund rasval?

Varför inte en Hovawart? Intelligenta som få, lydiga, klipska, ivriga och snabba :love:

Stora blir svårt o röra sig perfekt i trånga utrymmen vilket mindre hundar gör gallant.

därför väljer man ofta Schäfertikar istället för hanar o.s.v.
 
Sv: tjänstehund rasval?

Var hos veterinären med min brors katten häromdagen och då fanns det broschyrer att ta då blivande knarkhundar behövdes. De ville allra helst ha hundar av spanieltyp, retrievertyp eller schäfer, men var hunden bra och av annan ras gick även det bra.
 
Sv: tjänstehund rasval?

Finns ju flera duktiga spårare av mindre jakthundsraser som borde vara utmärkta som tullhundar. Generellt så är väl de duktigare som används vid bl a eftersök av raser med hängöron.
 
Sv: tjänstehund rasval?

Ingen aning faktiskt, de hänger ju med rätt bra på jakt, skulle möjligen vara att de kan vara ganska egensinniga? ;)

"Jag kommer,
men jag kommer icke stax,
ty född till slav
är ingen tax!" :cool:
 
Sv: tjänstehund rasval?

ja spanieltypen gillar jag bättre än retrivers...

sen undra jag om det är någon som vet vilken ras hunden "maja" var som var med i top dog? Den svarta "nedtryckta" hunden som till vardags var med på jakt. Den gillade jag mycket!
 
Sv: tjänstehund rasval?


Boxer är ett dåligt val pga av flera faktorer ingen underull fryser lätt om man ska söka ute i många timmar. sen att det är ganska taskig menalitet på en boxer i dag dom har inte motor och hålla på o nosa runt i timme ut och timme in och inte hittat nåt det krävs då mer än bara lite motor för många hundar hinner tröttna om det blir så.
 
Sv: tjänstehund rasval?

det är ju en liten dröm attfå jobba som tullare med en hund och vi är inte där på långa vägar än så länge.. hehe men jag är mest nyfiken på vilken typ av hundar man använder...

Maja i top dog kanske var en engelsk springer spaniel om hon var renrasig (?), kommer inte ihåg om hon hade de typiska öronen jag sett på bilder på springer spaniels... + att hon var ju kolsvart och visst är dessa oftast tvåfärgade?

någon boxer blir det i alla fall inte då jag träffat alltför många sådana som inte passar mig alls i smaken psykiskt... dom är gläfsiga, dreggliga, starka, blir helt tokglada och kan inte varva ner på en halvtimme om man råkar hälsa på dom osv osv... ;) Kan ju vara dessa hundars ägares fel också med för lite stimulans och bla bla bla.. men nej, nån boxer blir det definitivt inte
 
Sv: tjänstehund rasval?

jag vet att man har haft en australiensk kelpie (hmm stavning?) på ett ställe i Sverige iaf:)
 

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 305
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 498
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Blev fundersam av rasvalstråd och undrar vad du hsr kompromissar med i val av ras på din hund? Vilka egenskaper var viktigast och vilka...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 843
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 547
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp