Tjänstepension och pensionssparande

prinsessfeminist

Trådstartare
Jag erkänner att jag har stuckit huvudet i sanden när det gäller pensionssparande och jag är måttligt intresserad av de olika kuverten som kommer emellanåt.

Men hur är det nu, om man skall engagera sig mer och dessutom har möjlighet att tala med sin arbetsgivare om särskilda pensionsförmåner - hur, vad, när, med vem, varför skall man agera?
 
Men hur är det nu, om man skall engagera sig mer och dessutom har möjlighet att tala med sin arbetsgivare om särskilda pensionsförmåner - hur, vad, när, med vem, varför skall man agera?

Vad är det för extra pensionsförmåner du tänker att du ska diskutera med din arbetsgivare?

Du kan skaffa dig kunskap om nuläget och göra prognoser för framtiden om du skaffar ett konto på minpension.se. Då kan du se hur olika beslut påverkar din tänkta pension.

Det viktigaste du kan göra för din framtida pension är att jobba länge och mycket och tjäna bra. Att t ex inte bli utförsäkrad så att dina pensionsinbetalningar uteblir under ett eller flera år.
 
Vad är det för extra pensionsförmåner du tänker att du ska diskutera med din arbetsgivare?

Du kan skaffa dig kunskap om nuläget och göra prognoser för framtiden om du skaffar ett konto på minpension.se. Då kan du se hur olika beslut påverkar din tänkta pension.

Det viktigaste du kan göra för din framtida pension är att jobba länge och mycket och tjäna bra. Att t ex inte bli utförsäkrad så att dina pensionsinbetalningar uteblir under ett eller flera år.

Man kan väl avsätta en del av lönen till en pensionsförsäkring som arbetsgivaren har? Eller har jag fått det om bakfoten?
 
Om vi börjar så här, har du en tjänstepension?
Och jag kan tillägga att har arbetsplatsen kollektivavtal så har man tjänstepension!

Löneväxling heter det när arbetsgivaren låter den anställde ta en del av bruttolönen som istället avsätts till pension. Det har inget med tjänstepension att göra och det är inget en arbetsgivare måste erbjuda.
 
Och jag kan tillägga att har arbetsplatsen kollektivavtal så har man tjänstepension!

Löneväxling heter det när arbetsgivaren låter den anställde ta en del av bruttolönen som istället avsätts till pension. Det har inget med tjänstepension att göra och det är inget en arbetsgivare måste erbjuda.

Ok. Men om arbetsgivaren har möjlighet/vill erbjuda det - vad innebär det?
 
Ok. Men om arbetsgivaren har möjlighet/vill erbjuda det - vad innebär det?

Det innebär att du "sänker" din lön men att arbetsgivaren betalar motsvarande belopp till en pensionsförsäkring (jag tror det är olika om du kan välja var den kan förvaltas). Arbetsgivaren tjänar in arbetsgivaravgift på "lönesänkningen" och vissa företag efterskänker då mellanskillnaden till den anställde genom att betala in ytterligare till försäkringen.

Arbetstagaren betalar mindre i skatt eftersom bruttoinkomsten sänks.

Om en anställd tjänar 10000 och gör en löneväxling på 1000 kr kommer alltså oskattade 1000 kr att sättas in i försäkringen vilket är förmånligt. Men man ska tjäna över vissa belopp för att detta ska löna sig (antar att det har att göra med att det finns ett tak för inbetalning till allmän pension som ju minskar om inkomsten minskar vilket den alltså gör vid löneväxling). Tjänar man under taket för allmän pension kan det alltså vara en dålig affär.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
811
Senast: Sasse
·
Fritid Under en sommar spenderar jag många timmar på olika badplatser, mestadels simmandes runt i vattnet då både jag och mitt barn är mer...
Svar
4
· Visningar
826
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 202
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 208
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp