Bukefalos 28 år!

(Tjat) om foderknölar

AnnaKarinA

Trådstartare
Vet att det pratats mycket om detta men jag behöver fråga lite till! Min val har fått en massa små foderknölar som troligtvis kommer genom hösilaget, han äter för tf inte så mycket annat nämligen. Hösilaget är från detta år, då måste det väl vara bättre att fodra med fjolårshösilage eller blir det ingen skillnad? *trött*
 
Min ponny fick knölar över hela kroppen en vinter. Det var något som kallades för proteinknölar. Han fick dem bara för att proteinhalten i hösilaget var för hög.
De försvann då jag istället fodrade med hö.
Att ge hästen hösilage från förra året är inte någon bra ide. Sommarens värme och ev skador på balen kan göra att massa otäcka bakterier har börjat att växa innanför plasten... Jag tror att vanligt hö, eller hösilage med en lägre proteinhalt är det bästa.

Lycka till!
 
Mmmm.... vanligt hö går inte då jag har två hosthästar men det är väl bara att ge sig iväg på jakt efter annan bonde med lite mindre protein i maten då. :) Tackar och bockar!
 
Du kan också prova med att komplettera med foderhalm som nästan intte innehåller nåt protein alls, om du vågar för hosthästen vill säga.
 
Nej nej och åter nej. Det är inte proteinet i sig som ger knölarna, utan att hästen inte tål fodret. På bete får hästen i sig många gånger mer protein än du nånsin har i ett bärgat grovfoder, fick din häst knölar då???
 
Ja det får han, men otroligt nog inte lika många och dessa gick över snabbt.....får fodra med risgrynsgröt istället, nu är det ju jul och allt *s*
 
Glöm inte kanelen :D

Men att de försvann tyder ju på att det inte är proteinet (då hade de ju inte gått bort), utan en rubbning i magen som sen stabiliserade sig. Testa att ge en kur Mag-Tarmbalans!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
482
Senast: Sirap
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 709
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Jag fick reda på att jag har en liten hörselnedsättning på ena örat redan för 25-30 år sedan, beskedet kom då som en överraskning. Jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 643
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 237
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp