Tjoande ryttare!

P

PonnyLina

Jag har en fråga angående tjoande ryttare:
På en klubbtävling jag var på, var det också en liten tjej (11år) som tävlade med sin B-ponny i en LC.
Hon uppmuntrade verkligen sin ponny hela tiden och istället för att piska på den när den vägrade så tjoade hon: "Nej det är synd gumman, kom igen! Vi försöker igen!!" Hon kom i mål med endast dessa 4 fel och klappade om sin ponny massor. Men på väg ut från banan sa plötsligt speakern: "Försök att inte tjoa så mycket när du är inne på banan..."
Är det bättre med sura, hemska ungar som slår sina ponnyer och rycker dem i munnen än sådana positiva, glada små tjejer? Finns det ens någon regel som säger att man inte får uppmuntra hästen via rösten inne på banan på en hopptävling ?? :confused:
Jag blev faktiskt lite upprörd över detta och undrar vad ni andra tycker.
MVH//LINA :D
 
Jag håller med dig.

Tycker det är mysigt och blir glad i hela kroppen när jag ser hur mycket tjejerna (och killarna) tycker om sina ponnys.
Ett KM eller en CL är ju tävling "på lek" och ett uppmuntrande ord från domaren hade passat bättre.
Det är sådana ungdomar som ska uppmuntras.
Det finns så många av den "andra sorten".
 
Hellre en tjoande glad unge med glad ponny :bump: än en elak ungdj..el :devil: som slå hästen!!! Oftast är det ju ryttarens fel iallafall..
 
Jag håller med er!!
Tycker det är trevligt med glada ryttare... :)

själv så är jag rätt bra på att "snacka" högt me hästen.
"ok, där var vi över första, nästa är en grind, nu kortar vi oss. kom igen, smack, HOPP!, BRA. nu svänger vi vänser. kom igen nu, jag älskar dig" osv :o

mest "känd" är jag för mina "Hopp! Braaaaa!"
red ett tag en häst som fick mer självförtroende och hoppade bättre om man ropade hopp i avsprånget..
(eller så var det inbillning från min sida..)
i vilket fall som helst så satt sedan ungarnai publiken o ropade hopp i varje språng i alla mina klasser till slut...
 
Jag kanner igen det dar. Jag pratar med hasten hela tiden. Jag berattar kanske inte for hasten att jag alskar den osv, men vagen. Nu pratar jag ju engelska med mina hastar.
Runt falttavlansbanan pratar jag HELA tiden.

Steady! Easy! Yah, come on! Steady! Up! Easy!

Pa hoppbanan brukar det bara ett par 'steady' och 'easy' ocksa, men inte sa manga 'up' eller 'come on'.

Nar vi gar ravjakt blir det mest 'up' och 'come on'.

I markarbetet pratar jag en del ocksa.....good, slow, easy, steady, good boy/girl.

Nar jag skriver detta inser jag nog att jag for det mesta rider de hetaste hastarna pa garden....varfor just jag!! :confused:

Min sambo hatar nar man tjoar at hasten nar man hoppar eller rider. Men jag gor det utan att tanka pa det och jag ser det sjalv som en sjalvfortroende grej, min kropp gor det jag sager...typ.
 
Hysteriskt tjoande HELA TIDEN anser jag onödigt.
Men att berömma hästen om den gör ngt bra är ju helt ok.
Likaså ett och annat glädjetjut.
Men de som oavbrutet ska tjoa högt och ljudligt till hästen, måste ju få en "döv" häst! :crazy:
Lite ungefär som att klämma med skänkeln så mkt man orkar hela tiden, så man får en skänkeldöd häst.

Och det finns väl MÅNGA nyanser mellan att tjoande berömma hästen oavbrutet och att "slå sina hästar och rycka dem i munnen"??!! :confused:
 
hehe, jo visst händer det här med att jag ibland lägger in engelska

(min kusin sa en gång till mig "vi måsste lära oss engelska, för jag läste att new-forestar kommer från england... tänk! då kan vi ju prata med goliath..." :bow: :D
 
Hej!

Jag håller med om att det är bra mycket bättre med en glad tjoande unge än en sur unge som använder spö och sporrar för att få fart på sin ponny. Jag själv ser inget fel med att ryttaren "pratar" med sin häst under ritten.

Dock så har jag för mig att detta "hopp" kommando liknades vid "tippning" förr. Det skulle alltså vara samma som om ryttaren använde spöet före varje hinder... Detta var säkert för 10 år sedan om inte mer, men det stod faktiskt i TR att detta inte var tillåtet om jag inte minns helt fel. Du fick ju inte använda spöet fler än tre gånger inne på banan och då antar jag att man inte fick skrika/ropa åt hästen fler gånger heller... :confused:

Kanske är det så att denna "regel" fortfarande gäller?????
 
Jag tycker att sånt är j*vligt störigt...
Visst så länge dom itne stör min ridning så är det väll ok men detär ändå fruktansvärt störigt.
Särskilt om dom tjoar till för att hästen kommer fel eller nått oxå.
Vissa hästar klarar ju inte av det i längden...
Men som sagt bara dom inte stör mej så är det väl ok :p
 
:rofl:

Känner en som tjoar, men det är pappan!

Han uppmuntrar sin dotter: Kom igen nu Malin, 50 centimeter, där satt den!

Han är verkligen jätterolig :D

Hellre glada barn och föräldrar än sura och som bestraffar hästarna!

Kram Favina :bump:
 
Tjoande kommer ofta spontant, och blir därför ofta bra direkt beröm för hästen.
Att barn tjoar är väl ännu bättre eftersom att man inte kan kräva att de ska vara fulländade ryttare ännu.
Fram för mer tjoande tycker jag. På framhoppning kan man väl vara tyst, men inne på tävlingen stör man ju ingen.
Jag säger ofta bra om vi klarar nåt svårt hinder. När jag red jakt för ett tag sen tjoade jag både uppmuntrande och argt beroende på tillfälle.
Det där med att det räknas som tippning att skrika hopp tror jag inte stämmer.
Att hästen skulle bli avtrubbad tror jag inte heller stämmer. Den blir nog inte mer avtrubbad av att man pratar med den än av att man använder tyglar, bett och skänkel på regelbunden basis.
Att prata med sin häst är ju ett lätt sätt att kommunicera med den - varför inte använda sig av det?
För tio år sedan tittade jag på en 1,40 klass där tjejen som vann sade hopp före varje hinder. Hon berättade att hennes häst var tränad så att han alltid hoppade när hon sade hopp.
Mer tjoande och spontanitet i ridningen!
 
Bara pappan i fråga vet att han inte kan göra så om dottern sedan kommer tävla på tävlingar där reglerna är enligt TR.
För då kan han ju med sitt tjoande få dottern utesluten pga otillåten hjälp...
 
Bra att det finns glada ryttare!!

jag har sett en ryttare bli utesluten Pga att hon svor åt hästen inne på banan och drog den i mun, när hästen stannade. Rätt åt henne, det var på min älskade sköthäst dessutom. det var på en LD klubb. Sen kom Domaren och skällde ut henne efteråt.
När jag hoppade den strax efter så klappade jag den istället.
 
Håller med dig om att det är mkt trevligare när de är glada och gillar sin ponny än när de slår den och inte berömmer när den gör rätt.
men, en ryttare som tjoar oavbrutet kan jag uppfatta som ett störmoment för hästen, iaf i början innan den vant sig, sen ignorerar den nog allt ryttaren säger och blir "döv" precis som en häst kan bli skänkeldöd om ryttaren ständigt trycker så hårt den kan med benen.
Om ryttaren hojtar i upphoppet eller i språnget så e ju det tippning, vilket man egentligen bara får göra tre gånger under en bana, men domarna är aldeles för snälla när det gäller tippning och användning utav spöt.

Glad och nöjd blir hästen om den får beröm när den gjort rättt :D inte om den får beröm alltid, för då betyder berömet ingenting.
 
Visst ska det inte användas om det är störande. Men jag tror att det är mindre chans att misslyckas med tippingen med ljudhjälp. Den är mer uppmuntrande för en ponny (om vi nu fortfarande menar ponny på KM nivå??)
Ett spörapp strax innan ett hinder har ju resulterat i många onödiga tvärstopp. :smirk:


Att hästen blir döv för tjoandet känns ändå bättre om vi väljer mellan pest eller kolera, att hästen/ponnyn blir döv för hjälperna eller ett pet med spöt.. För då har vi de unga ryttarna med skarpa bett, som måste piska istället för att peta och som inte "kan" rida sin ponny utan sporrar för att den är så "trög".

Inte hojtar dom "hopp" över varenda hinder. Men för att ta i lite extra, som vid tävling.
Samma som ridspö. En extra hjälp som säkert används som "extra" för tävling mer än träning.
Får vi nu hoppas alla fall.

Dessutom är det barn/ungdomar. De har inte samma motorik. :crazy:

Men visst kan det bli störande för ponnyn om det hojtas i örat hela hopplektions-timmen. ;) "Kom igen! Hopp hopp!!"
 
den regeln har tydligen ändrats och nu får du på läktaren i stort sätt göra vad du vill. Du får smacka, berätta hela banan och ge tips åt ryttaren... Jag vet att det förut var otillåten hjälp, men detta har nu ändrats.
 
man tänker ju inte på att man tjoar. när ja tävlar är ja endast koncentrerad på banan och tjoar inte där, men hemma pratar ja mycket me min ponny, berömmer och också bannar lite på hennne med rösten ibland, utan att skrika.. utan normal samtalston..
 
nä, det är nog sant, men det var faktiskt irriterande som åskådare när i stort sett hela läktaren smackade om någon ponny kom in lite dåligt i en kombination(detta var på inomhus-sm i år för ponny)... Alla vill kanske inte ha den hjälpen då det akn störa hästen, men såna är reglerna. Fast det är väl i och för sig bra om man glömt banan för då kan man ju få hjälp...
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 750
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 775
Senast: Happimess
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 706
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 241
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp