Bukefalos 28 år!

tjocka schabrak/paddar?

Buck

Trådstartare
Vilka märken har det nuförtiden?

När jag gick på ridskola så hade alla hästarna en extra schabrak padd under sadeln på vintern(för att sadlarna blev för vida när sommar magarna försvann).

Har en padd från hööks, helt utan stroppar och den är vändbar, perfekt under dressyrsadlen som är lite för vid nu. (Fårskinns padden är för tjock och gelpadden på tok för kort.)
Men vill ha en till i dressyrlängd :p

Tillverkas det sånna fortfarande?
 
Sv: tjocka schabrak/paddar?

Polypads finns väl? Galoppörerna brukar ha nån variant, finns hos sadelmakaren i en större stad nära dig ;)
 
Sv: tjocka schabrak/paddar?

Hur tjockt vill du ha?

Jag tycker det finns många schabrak som är tjocka. Tex mitt från Glen Gordon är tjockare.

Är själv ute efter tunnare, men såg att hööks hade fått in några finare nu.

Ser att du är ute efter en padd men tänkte om ett tjockt schabrak kanske kan funka :)
 
Sv: tjocka schabrak/paddar?

Ja ngt i stil med polypad men mer åt allround/dressyr. Så de passar under dressyrsadeln.

Tjockt som stallbandage paddar är vad jag vill ha :).
 
Sv: tjocka schabrak/paddar?

Anky-schabraken är rätt tjocka. Dock är det ju inga stroppar på dem. Så de funkar inte för alla.
På min ponny var de super. På halvblodet som rör sig mycket kasar de bak och man måste sadla om och ha sig.
 
Sv: tjocka schabrak/paddar?

stroppar vill jag ändå inte ha :p det mesta brukar ligga kvar ändå. men ja anky schabraken verkar vara trevliga :D
 
Sv: tjocka schabrak/paddar?

Anky schabraken hade jag ofta till en av mina hästar under dressyrsadeln. På honom gled dom inte bak iaf så det är säkert olika hästar :)
 
Sv: tjocka schabrak/paddar?

De håller form och färg fint.
Mitt kan ev glida mer än de normala Anky-schabraken IOM att min är i en jeanslook och är lite glattare i ytan än de mockaliknande normala. De vill jag minnas låg stadigare även på halvbloden. Så många år sen jag hade sånt..
Det jag har nu har funkat hjälpligt på ett halvblod och inte alls på 3.
 
Sv: tjocka schabrak/paddar?

Gå in på polypads hemsida, de finns numera i alla möjliga varianter så kanske också i en dressyrvariant. Man kan beställa dom direkt från hemsidan i vilken färg man vill! :)

Annars finns där ju pufferpads, som är ett alternativ till polypads!
 
Sv: tjocka schabrak/paddar?

vad är skillnadnen mellan polypad och pufferpad? förutom att pufferpads är lite puffigare :p
 
Sv: tjocka schabrak/paddar?

Ingen aning egentligen men antar att det bara är en kopivara av polypad.
Tycker dock de pufferpads jag har sett blir ganska fort platta, men det blir kanske polypadsen också, min är någon månad gammal men håller formen bra än så länge iaf! Polypads yttertyg känns också lite mer rejält och där är ett stabilare och något bredare kantband.
 
Sv: tjocka schabrak/paddar?

Jag har ett från hansbo som är väldigt tjockt. Det är nästan likadant som de i jan brink collection men med runda kanter :)
 

Liknande trådar

Utrustning Min häst är för tillfället lite för smal, vilket märks över ryggen. Hon har bantats ner rätt ordentligt under hösten, och när hon var...
Svar
18
· Visningar
1 635
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 697
Senast: Lavinia
·
Utrustning Ja det är en fråga jag ställt mig hela helgen iom världscupfinalen, men tanken groddes iom ryttareliten. Igår på dressyren så red nästan...
Svar
11
· Visningar
2 840
Utrustning hur gör ni med sadlar under sommaren? min häst har blivit tok tjock nu efter mer än en veckas vila och gräs hage på dagen. sadeln...
2
Svar
24
· Visningar
2 446

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp