Bukefalos 28 år!

Tjockare höger underarm

tott

Trådstartare
Börjar med att skriva att jag har bokat tid till läkare.

För ca 2 år sedan upptäckte jag att min högra handled är tjockare strax mot armbågen från själva handleden. Det är liksom som en slät bulle på ovansidan. Jag känner inga gränser eller knölar eller andra konstigheter i "massan", utan den ser liksom svullen ut. Handen och armen och allt funkar som de ska och jag märker inte av "svullnaden" på något sätt alls.

Jag vet inte att jag skulle ha skadat mig där någon gång men jag vet att det kliade som attan där för x antal år sedan - så pass att det blev sår.

Har någon av er varit med om något liknande?
 
Börjar med att skriva att jag har bokat tid till läkare.

För ca 2 år sedan upptäckte jag att min högra handled är tjockare strax mot armbågen från själva handleden. Det är liksom som en slät bulle på ovansidan. Jag känner inga gränser eller knölar eller andra konstigheter i "massan", utan den ser liksom svullen ut. Handen och armen och allt funkar som de ska och jag märker inte av "svullnaden" på något sätt alls.

Jag vet inte att jag skulle ha skadat mig där någon gång men jag vet att det kliade som attan där för x antal år sedan - så pass att det blev sår.

Har någon av er varit med om något liknande?
Ingen?
 
Lymfödem?

Svenska Ödemförbundet

"Det första tecknet på lymfödem är en svullnad som inte går bort. Lymfödem är en kronisk progredierande och bestående svullnad som kan drabba alla kroppsdelar men förekommer vanligast i arm eller ben. Svullnaden beror på dåligt avflöde av lymfvätska genom lymfsystemet; en underfunktion som ibland kan vara medfödd. Lymfödem kan inte botas men det kan behandlas. Det är svårt att veta hur många som har lymfödem i Sverige då tillståndet många gånger inte diagnosticeras. I England anses förekomsten av lymfödem vara lika omfattande som Parkinsons sjukdom, MS och HIV tillsammans. Personer med venösa besvär, kärlmissbildningar och Dercums sjukdom kan också utveckla lymfödem."
 
Lymfödem?

Svenska Ödemförbundet

"Det första tecknet på lymfödem är en svullnad som inte går bort. Lymfödem är en kronisk progredierande och bestående svullnad som kan drabba alla kroppsdelar men förekommer vanligast i arm eller ben. Svullnaden beror på dåligt avflöde av lymfvätska genom lymfsystemet; en underfunktion som ibland kan vara medfödd. Lymfödem kan inte botas men det kan behandlas. Det är svårt att veta hur många som har lymfödem i Sverige då tillståndet många gånger inte diagnosticeras. I England anses förekomsten av lymfödem vara lika omfattande som Parkinsons sjukdom, MS och HIV tillsammans. Personer med venösa besvär, kärlmissbildningar och Dercums sjukdom kan också utveckla lymfödem."
Tror det är sällsynt att lymfödem skulle vara koncentrerat till området mellan armbåge och handled?
Vore det lymfvätska skulle det kanske vara svullna fingrar också. Snarare så det är troligare att fingrarna är svullna än att underarmen är det.

/tanten - lymfpatient
 
Lymfödem?

Svenska Ödemförbundet

"Det första tecknet på lymfödem är en svullnad som inte går bort. Lymfödem är en kronisk progredierande och bestående svullnad som kan drabba alla kroppsdelar men förekommer vanligast i arm eller ben. Svullnaden beror på dåligt avflöde av lymfvätska genom lymfsystemet; en underfunktion som ibland kan vara medfödd. Lymfödem kan inte botas men det kan behandlas. Det är svårt att veta hur många som har lymfödem i Sverige då tillståndet många gånger inte diagnosticeras. I England anses förekomsten av lymfödem vara lika omfattande som Parkinsons sjukdom, MS och HIV tillsammans. Personer med venösa besvär, kärlmissbildningar och Dercums sjukdom kan också utveckla lymfödem."
Är inte svullnaden vid lymfödem åt det slattrigare hållet? Min svullnad är varken slattrig eller ond, mera som att jag är extra fet just på det stället. Min vänstra arm/handled är inte heller spinkig men högra är, som sagt bulligare.
 
Är inte svullnaden vid lymfödem åt det slattrigare hållet? Min svullnad är varken slattrig eller ond, mera som att jag är extra fet just på det stället. Min vänstra arm/handled är inte heller spinkig men högra är, som sagt bulligare.
Lymfödem är hårt.
 
Börjar med att skriva att jag har bokat tid till läkare.

För ca 2 år sedan upptäckte jag att min högra handled är tjockare strax mot armbågen från själva handleden. Det är liksom som en slät bulle på ovansidan. Jag känner inga gränser eller knölar eller andra konstigheter i "massan", utan den ser liksom svullen ut. Handen och armen och allt funkar som de ska och jag märker inte av "svullnaden" på något sätt alls.

Jag vet inte att jag skulle ha skadat mig där någon gång men jag vet att det kliade som attan där för x antal år sedan - så pass att det blev sår.

Har någon av er varit med om något liknande?
Lät bli att svara för mitt svar var lite fånigt men den naturligaste orsaken skulle vara att tänka igenom om du gör några nya aktiviteter numera, från handsy till pärlplatta till klättra vägg. Det kan vara en ny muskel som vuxit pga någonting du gjort.

Jag fick stora knölar nedanför armbågarna en gång, på ovansidan av armen, som om nedre armen plötsligt var nästan tjockare än övre just där (rena rama karl alfred). Tog mig säkert en vecka att inse att det var muskler jag använde när jag klättrade vägg, till fingrarna.
 
Lät bli att svara för mitt svar var lite fånigt men den naturligaste orsaken skulle vara att tänka igenom om du gör några nya aktiviteter numera, från handsy till pärlplatta till klättra vägg. Det kan vara en ny muskel som vuxit pga någonting du gjort.

Jag fick stora knölar nedanför armbågarna en gång, på ovansidan av armen, som om nedre armen plötsligt var nästan tjockare än övre just där (rena rama karl alfred). Tog mig säkert en vecka att inse att det var muskler jag använde när jag klättrade vägg, till fingrarna.
Inget fånigt svar alls. Kan inte komma på vad just min "muskel" skulle kunna komma av, men...
 
Nu har jag varit till läkaren. Hon tyckte inte det såg ut som något som bör åtgärdas eller undersökas vidare, annat än att följa med. Hon trodde på normal avvikelse och eventuellt en liten skada på lymfsystemet efter att det kliade och blev sår för x antal år sedan.

Så, jag lever lugnt vidare med den informationen :)
 
Jag har tennisarmbåge och har ibland väldigt ont, ibland "bara" svullen. I mitt fall går det från armbåge till framförallt lill- och ringfinger, även om det händer att hela handen svullnar.
Det kan ju vara lätt att få tänker jag om man håller på mycket med handarbeten?
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 877
Kropp & Själ Jag har hamnat i en ond spiral där jag har ett sug hela tiden. Mitt problem har ju varit anorexi men helt plötsligt har jag upptäckt att...
2
Svar
30
· Visningar
3 915
Senast: Qelina
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 455
Senast: bellala
·
Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 836
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp