Tjockistråden 4

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag och fysio försöker fortfarande hitta träning som inte gör mig gråtfärdig av smärta i nacke och arm. Men jag tränar på ganska bra ändå :)

Av någon anledning ger konditionsträningen och promenader (då jag inte använder armen eller anstränger nacken mer än att titta rakt fram) mer besvär än styrketräningen :confused:

Hade ett bra styrkepass igår och ska träna imorgon igen. Lagt på en del vikt igen :up:

Lyckats bra med att äta regelbundet de senaste 7-8(?) dagarna och har inte hoppat över måltider. Tänker mer på proteinet

Är lite som en knarkare, nu vill jag ha mer kanelbullar! Märker ju att blodsocker är mer stabilare, jag har gått ner i vikt genom att ta bort snabba kolhydrater och det enda är att jag äter för mycket fett (revbensspjäll) i för stora portioner. Men jäklar vad snabbt det går att få cravings om man äter det igen. Så, inget sött förutom frukt tills halloween när jag får äta lite godis.

Eftersom jag är en allt eller inget person, så är det en slags extrem lördagsgodis. Om jag vet att jag får äta godis på halloween så är det ok att äta (relativt) nyttigt tills dess.

Den övermäktiga hungern i förrgårskväll kändes bättre/mindre igårkväll och inatt har jag vaknat till och känt att jag varit pyttelite svett, men det var även sambon så var nog bara värme, sovit betydligt mycket bättre med :).

Frukost i form av slät kvarggröt med bär; havremjöl är nytt för min del och en liten klick kaksmör från lotus biscoff, oj sååååå gott och så kaffe :).

Min sambo motarbetar mig. Han tyckte lite synd om mig och ville ge lite uppmuntran sen jag var borta hela dagen och lite stressad över att hålla föredrag så han hade köpt TVÅ påsar med ostbollar och en liten Gott & Blandat specialare i kartong med liten gullig text till. :rofl: Alltså tack för den liksom.

Vågen står still lite nedåt( woho) och igår unnade jag mig en rikigt god middag med en god vän i Göteborg med mycket ostar. Italiensk mat.
Idag ska jag på Afternoon tea med goda vänner

Utöver det har jag rikigt bra koll på både mat och dryck så är över allt nöjd. :)

Haft 5-timmars jobbmöte och råkade äta äppelkaka och tårta. Så jag väger mig imorgon istället😂. Men det var gott och trevligt och motivationen att äta morot istället var låg. Annars fortsatt pepp, mina små avsteg hjälper mig att hålla kurs, ska jag alltid avstå och vara ”duktig” blir det snabbt outhärdligt. Istället ser jag det som duktigt att ta en liten bit istället för en ”normalstor”.

Utmattad som jag känner mig så har jag de senaste två dagarna spenderat min tid nästan uteslutande i sängen, och ätit massa sött för att få sockerkickar (=energi). Idag tvingade jag mig själv till skolan, och har varit ute alla tillfällen jag kunnat.

När vi slutade drog jag direkt på promenad för att inte bara gå hem och somna. Sedan blev det ännu en promenad, spontant. Kallt utan jacka dock! Men välbehövligt. Och känner mig lite stolt över mig själv att jag lyckats fixa två promenader idag.

Igår var inte en bra dag, jag vet inte hur många äpplen jag åt, däremot lite ungsbakad kyckling utan något tillsatt fett. Och faktiskt inte så många tomater. Men ja, massor av äpplen. Är alltid lite road av de som säger att man inte behöver räkna frukt, jo, eh, det är vad jag behöver räkna mest.

En ny kålsallad är gjord och denna gången gjorde jag en dressing på avokado, lätt cf, vitlökspulver, salt, limesaft och tunnade ut med vatten.

Gjorde ett nytt pinsabröd i ugn, fasiken vad gott, hade det inte varit för att jag äter en portionkålsallad till hade jag kunnat kränga hela. Brukar ha en rejäl klick hummus till för fiber och protein.

Jag funderar på om jag ska göra någon typ av statistik/ sammanställning av alla veckor där jag skrivit upp vad jag ätit. Börjar bli rätt trött på det, samtidigt som jag tycker det är en hjälp att hålla mig på banan.

Kan uppdatera att lura hjärnan med bara 10 minuters träning inte funkar om man som jag utgår för mycket på känslor och dagsform och har noll disciplin.

Var inne ett tag på att ta läkarhjälp för att hjälpa mig på traven att gå ner i vikt och körde igång med Blodtrycksdoktorn, som då även erbjuder hjälp mot övervikt. Men de har ingen dietist, utan går direkt på medicin. Jag tycker det är fel ände att börja, för felet är ju mina kostvanor som behöver ändras. Så efter övervägande bokade jag dietist hos Eatit istället.

Ska försöka hitta tillbaka till det kvällsmål jag hade för några år sedan. Yoghurt, bär och chiafrö. Varför är det så svårt nu? Fattar inte varför jag måste kränga en massa kakor eller choklad. Det är som att min hjärna redan från frukost planerar vad för sött jag kan trycka i mig på kvällen. Varför kan den inte istället planera in rörelse för? :meh:

Nåja, min nya plan i livet är att undvika köpa kakor. Choklad bara om det är >80 %
Äta mer keso och yoghurt, toppa med bär, frukt, och fröer.
Träna på kvällen eftersom det hjälper mig att äta mindre onödigt.
Cykla och promenera. Är evigt tacksam till solen som får mig att ta mer spontana turer!

Vågen står envist kvar på samma siffra, suck. Återigen är det inte maten i sig som är problemet utan mängderna. Det är så lätt att ta ett äpple till och ett äpple till.... Eller äta upp den där asken babyplommortomater. Nu äter jag iofs också revbensspjäll, ca 220 med ben, så där ryker en hel del kalorier. Men jag är inte förtjust i fisk tyvärr. Och det måste ätas upp innan jag kan tina och tillaga kyckling.

Vad jag avskyr är hur matfixerad jag blir när jag försöker gå ner i vikt. Det absolut bästa, som min syster, är att inte tänka alls på mat förutom när hon är hungrig och äta så mycket som hon vill tills hon är mätt. Men hon har alltid varit smal, Jag kämpar med varenda kilo.

Kan uppdatera att lura hjärnan med bara 10 minuters träning inte funkar om man som jag utgår för mycket på känslor och dagsform och har noll disciplin.

Var inne ett tag på att ta läkarhjälp för att hjälpa mig på traven att gå ner i vikt och körde igång med Blodtrycksdoktorn, som då även erbjuder hjälp mot övervikt. Men de har ingen dietist, utan går direkt på medicin. Jag tycker det är fel ände att börja, för felet är ju mina kostvanor som behöver ändras. Så efter övervägande bokade jag dietist hos Eatit istället.

Ska försöka hitta tillbaka till det kvällsmål jag hade för några år sedan. Yoghurt, bär och chiafrö. Varför är det så svårt nu? Fattar inte varför jag måste kränga en massa kakor eller choklad. Det är som att min hjärna redan från frukost planerar vad för sött jag kan trycka i mig på kvällen. Varför kan den inte istället planera in rörelse för? :meh:

Nåja, min nya plan i livet är att undvika köpa kakor. Choklad bara om det är >80 %
Äta mer keso och yoghurt, toppa med bär, frukt, och fröer.
Träna på kvällen eftersom det hjälper mig att äta mindre onödigt.
Cykla och promenera. Är evigt tacksam till solen som får mig att ta mer spontana turer!
Jag tar medivin och jsg tycker du tänker sunt. För även om du tar medicin behover du äta rätt. Det är kaloriunderskott som man går ner av även om man tar medicin. Det medicinen hjälper med är mindte sötsug, mindre hungerskänslor, och för vissa av oss böttre sömn, lugn i kroppen och mindre ont.

Så få hjälp med kost och träning.
Sen även fundera över när du äter tex om man känsloäter.
Sen kan man också ta hjälp av medicin. Men man måste också göra jobbet med det andra dvs man kan inte bara ta medicinen och tro att allt köser sig bara av det

Åt ett naanbröd till lunch, ganska ok tror jag, middag var ett revben inte två. Som vanligt för mycket äpplen och tomater, men tror jag landar på ca 1100 kcal om jag inte räknat helt fel. Så helt ok dag allt som allt.

Synd att det inte är lika lätt att banta mig som katten 😾

Jag har ätit massor hela helgen, aja inte massor massor men en hel del. Det är nog inte helt negativt då jag i fredags var dum nog att träna marklyft i fredags och överbelastade kroppen så jag får vara glad att jag inte drog sönder något :o. Hade sån sjuk träningsvärk dagen efter att jag knappt fungerade och likaså igår då jag var iväg och tävlade hundar. Så jag tror lite kaloriöverskott ändå hjälpt till med återhämtningen och nu ska man tillbaks på banan.

Dagen började med äggröra, knäckebröd och en frukt. Planen är att åka och gymma om en stund och sen ska jag iväg och träna hund. Imorgon går jag på och jobbar natt igen och behöver planera lite med maten.

Vågen stod på + 1,5kg imorse men det är nog mest vätska som bundits nu när jag ätit mycket kolhydrater igår.

Jag försöker hålla mig till planen. Varje gång jag gör en ny bönsallad så tycker jag att jag gör den godaste hittills, gjorde en med rejäl smak av krämig dressing med dijon.
Tyvärr lyckades min hund äta upp halva pinsabrödet 🙄🙄🙄 så kommer behövs snåla på det för att få det att räcka.

Kryddade kikärtor och majs, sen rostade jag det en stund i ugnen.

Men perfekt med en rejäl sallad till en gång om dagen och så lagade mat en gång. Sen blir det frukost och nått mellanmål.

Hade möte med dietisten idag (hade tagit fel på tiden med en vecka). Gick ungefär som förväntat, kändes inte som om hon lyssnade alls på vad jag sa. Är inte alls nöjd med Eatits program såhär långt. Men jag tänker gå färdigt mina elva veckor sen får vi se. Jag tycker inte det är värt att betala för om man säger så.

Samtidigt vet jag inte vad jag ska göra. Testar allt de säger men ingenting händer.. Testat allt möjligt utan resultat..

Jag har besvär med mitt knä. Hade värk i våras, försvann under sommaren, tillbaka nu. Tänkt att det beror på skruttiga internatsängar, men efter lite noggrannare efterforskning hittade jag orsaken. Första tre veckorna på sommarlovet tränade jag 29 pass. Jag kommer inte ens upp i den siffran sedan skolan började för 1,5 månader sedan.

Vet inte om det var just detta som är anledningen till att jag nu rensat kyl, frys och skafferi på allt sött och SLÄNGT.
Har inhandlat frysta bär, frukt, keso och yoghurt. Fixade nytt kvällsmål för idag - chiapudding. Imorgon blir det fruktsallad.

Klockan 18 ska jag träna, och sedan ha yoga.

Har dragit fram te + tekokare inför kvällen. Istället för varm choklad.

Innan läggdags ska jag gå (ytterligare) en promenad.

Måste ta tag i mig själv. Extra viktigt nu när jag börjar känna av utmattning.

Hade möte med dietisten idag (hade tagit fel på tiden med en vecka). Gick ungefär som förväntat, kändes inte som om hon lyssnade alls på vad jag sa. Är inte alls nöjd med Eatits program såhär långt. Men jag tänker gå färdigt mina elva veckor sen får vi se. Jag tycker inte det är värt att betala för om man säger så.

Samtidigt vet jag inte vad jag ska göra. Testar allt de säger men ingenting händer.. Testat allt möjligt utan resultat..
Har dom kollat T3 o 4 på dig?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar