Tjockistråden 4

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Denna veckan har också varit en snacksvecka och jag har nog haft en infektion i kroppen så ingen träning. Men jag börjar på ett nytt jobb imorgon så new job new me? 🤪 Är dock väldigt nöjd över hur jag får ihop mina måltider i övrigt. Jag äter mat jag tycker är god men har minskat portionerna och så länge jag inte snacksar har jag inget problem med att hålla kalorimålet och ändå hålla mig mätt. Och ha rum i kaloribudget för lite snacks i helgen. Kommande vecka så tänker jag hålla mig även till snacksmålet ☺️

Flytt-pizza igår till alla, jag valde en kycklingkebabsallad. Vete fasen om det är bättre sett till innehåll och kalorier, men det kändes bättre.
Middag idag blir stekt vitkål med massa roliga asiatiska kryddor, ris, och ett stekt ägg.
Nattjobb så måste ha med nåt rimligt snacks också. Kanske morötter om jag har det hemma.
Imorgon äts mat på väg norrut, så måste ha en matplan. Korv med bröd är så extremt tråkiga kalorier, men får hitta nåt som funkar.
Vikten kollas imorgon bitti, har dock mens så räknar med några plus-kilon och så får det vara. Helt plötsligt har både pms och mensvärk återvänt, jag är kränkt.

Vägde mig, trodde jag gått upp ett kg eller mer, känns så. Istället var det ner 300 g. Hmm. Undrar hur mycket grytan jag åt i går innehöll. Tyvärr tror jag det var osso bucco, så inte världens nyttigaste. Men gott :d som vanligt för mycket äpplen. Suck. Det låter löjligt när jag säger att jag måste äta mindre äpplen och tomater för att gå ner i vikt, men nu är det de facto så.

Ja, jag kan äta mer än ett kg äpplen och ett kg babyplommontomater. Då hjälper det inte om jag håller in på 'riktig' mat.

Hur menar h*n att det ska funka? Är inte du vegetarian redan?
Nja, äter övervägande veganskt men ibland blir det kött/fisk/mejerier. Det vet dietisten.

Jag har frågat hur tanken är att det ska funka, men inte fått nåt vettigt svar. Bara att jag måste testa och att jag inte ska vara så negativ typ. Tydligen är det så i början på programmet och jag ska inte förvänta mig resultat än. Tycker inte att halvvägs in är början längre men men. Det kanske händer nåt längre fram som revolutionerar allt.

Min dietist säger att jag kommer gå ner i vikt om jag äter mer grönsaker. Tycker det låter konstigt, men jag testar. Hittills har jag gått upp ett kilo..
Tänker hen att grönsaker ska ersätta produkter som är kaloritätare? Öka mättnad?
Eller får du majoriteten av dina kalorier genom grönsaker redan som vegan?

Tänker hen att grönsaker ska ersätta produkter som är kaloritätare? Öka mättnad?
Eller får du majoriteten av dina kalorier genom grönsaker redan som vegan?
Nej nej, jag ska bara lägga till grönsaker. Inte byta ut eller ta bort nånting. Lägga till grönsaker och proteinpulver är råden jag fått hittills. Jag har inga som helst problem med mättnaden eller sug, och det har jag sagt.

Det där proteinpulvret ger mig för övrigt så sjukt ont i magen att jag knappt får i mig lunchen.. Men jag testar, som "beordrat".

Ätit middag, 130 g tjocka revben. 1/2 kg tomater, en hel massa äpplen jag inte ens vågat väga :meh: och ja, lite rödlök i tomatsalladen. Plus en liten skvätt balsamvinäger.

Nej nej, jag ska bara lägga till grönsaker. Inte byta ut eller ta bort nånting. Lägga till grönsaker och proteinpulver är råden jag fått hittills. Jag har inga som helst problem med mättnaden eller sug, och det har jag sagt.

Det där proteinpulvret ger mig för övrigt så sjukt ont i magen att jag knappt får i mig lunchen.. Men jag testar, som "beordrat".
Hen kanske tänker att nästa måltid inte blir lika stor om du är ordentligt mätt av mycket fibrer? Who knows. Vad säger hen när du frågar om anledningen till varför?

Jag vet inte vad du tar för proteinpulver men det finns ju många olika proteinkällor. Om man t.ex. tar kasein- eller vassleproteinkoncentrat och får ont i magen brukar många rekommendera isolat med mindre laktos och fett istället. Ris- och äggproteinpulver ska vara låg FODMAP vad jag sett. Du kanske tar växtbaserat redan förstås?

Hen kanske tänker att nästa måltid inte blir lika stor om du är ordentligt mätt av mycket fibrer? Who knows. Vad säger hen när du frågar om anledningen till varför?

Jag vet inte vad du tar för proteinpulver men det finns ju många olika proteinkällor. Om man t.ex. tar kasein- eller vassleproteinkoncentrat och får ont i magen brukar många rekommendera isolat med mindre laktos och fett istället. Ris- och äggproteinpulver ska vara låg FODMAP vad jag sett. Du kanske tar växtbaserat redan förstås?
Växtbaserat, tror det är största andel potatisprotein.

Jag får inget vettigt svar alls, bara att jag ska testa. Trots att jag säger att jag testat förut och gått upp i vikt. Tydligen är det annorlunda nu men jag får inte veta varför eller på vilket sätt. Jag överäter inte, portionerna är helt i linje med de rekommendationer jag fått och har varit så i några år.

Är ärtproteinet isolat? Skulle kunna vara fiberinnehållet som spökar också om mycket kommer från ärtproteinet.

Jag klarar personligen inte av ärtprotein men det är ju individuellt
Ingen aning. Jag har aldrig ätit proteinpulver innan. Ser egentligen inte poängen med det nu heller, men testar. Har ingen lust att lägga mer pengar på det heller, så jag äter upp det jag har och så får det vara så.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat