Tjockistråden 5

Bukefalos 30 år!

En av mina stora problem är att mitt midjemått är så stort. Det ska ligga på högst 88 och det är betydligt mer än så. Vilket såklart är farligt.

Verkligen inte!
Om man skulle ha morbid fetma då är man ju så fet att man är orörlig. Snacka om att använda ord som man uppenbarligen inte förstår vad dom betyder :mad:
Det betyder väl mer dödlig fetma och det är det ju att vara så kort som jag och med den vikten med tanke på alla följdsjukdomarna det leder till? Det är väl det som är tanken med ordet tänkte jag. Jag tror de valde gastric sleeve just för att jag är så rörlig och inte hade sjukdomar ännu, att de såg att den kunde ge bra resultat.

Inser att jag nog hittat tillbaka till Buke efter ett antal år när jag typ trodde att Buke hade dött. Känner mig som en tjockis fortfarande men har gått ner drygt 30 kg sedan augusti med hjälp av Mounjaro. Har några enstaka kilo kvar innan jag är på en vikt där jag känner mig helt bekväm. Vill dessutom ha lite säkerhetsmarginal, så att jag kan gå upp och ned ett eller ett par kilo utan att känna mig helt värdelös igen och tappa taget. Någon mer här som använder Mounjaro? Hur resonerar era vårdgivare gällande nedtrappning, målvikt osv?

Det betyder väl mer dödlig fetma och det är det ju att vara så kort som jag och med den vikten med tanke på alla följdsjukdomarna det leder till? Det är väl det som är tanken med ordet tänkte jag. Jag tror de valde gastric sleeve just för att jag är så rörlig och inte hade sjukdomar ännu, att de såg att den kunde ge bra resultat.
Dom kanske menade som du skriver, men dödlig är inte en synonym till morbid. Jag tycker att dom kan uttrycka sig rätt, särskilt i en journal :mad:

Jag kanske är grinig i överkant, men jag värnar språkbruk ;)

Jag har gått upp 10 kg sedan jag kikade in sist.

Har mer och mer funderat på om jag inte ska byta fokus till att försöka acceptera att det är som det är. Att jag inte klarar av att förändra matvanorna och att min vikt kommer vara såhär.

Det sliter så mycket på psyket att inte lyckas hålla vikten ens en kort stund efter viktnedgång för att sedan gå upp allt igen på ett par veckor :(

Jag har gått både ner och upp sedan sist jag skrev. Jag tänkte jag skulle köra ett ryck nu eftersom jag kan (mindre intensiv period i skolan = har plötsligt en fritid). Har gått igenom min kost och ska göra lite förändringar och hoppas det kan hålla i sig ett tag. Har även kört igång med mer motion, yoga och träning i sakta mak. Min vikt får gärna hitta tillbaka till sin resa neråt igen.

Har inte orkat vara ut idag, så har inte köpt nåt onyttigt heller. Ska försöka hålla mig inne resten av kvällen. Iofs är det bra att gå ut varje dag men om jag går ut så kommer fötterna styra mot närmaste godishylla …

Jag har gått upp 10 kg sedan jag kikade in sist.

Har mer och mer funderat på om jag inte ska byta fokus till att försöka acceptera att det är som det är. Att jag inte klarar av att förändra matvanorna och att min vikt kommer vara såhär.

Det sliter så mycket på psyket att inte lyckas hålla vikten ens en kort stund efter viktnedgång för att sedan gå upp allt igen på ett par veckor :(

Låter ändå vettigt, det är tärande att gå och må dåligt över det hela tiden. Det kan se annorlunda ut i framtiden, men alltid så är det bättre att acceptera sig själv än att konstant befinna sig i missnöje.

Alltså. Jag tycker jag har varit grymt duktig hela helgen.

Tränat, varit ute hela dagarna. Inte stressat ätit ok. Sen kom söndagens lunch/middag :mad:

Var på Chopchop och fy i helvete vad kalroier det var i den måltiden. totalt hamnade jag på lite över 2000 på dagen men kan ju irte leva på ordentlig frukost sen sen lunch sen ingenting så då får det vara så.

Klarade ändå över 15 000 steg så helt ok.

Idag ska jag iväg och träna direkt efter jobbet sen blir det stallet och planerat lunch/middag så än så länge bra start på dagen

På tal om annat enligt BMI ligger jag nästan 20 kg för mycket. Men drar storlek 38-36 så jag satsar på lite över 5kg att gå ned så är jag nöjd. När jag vägde lite under BMI så såg jag ut som ett vandrande skelett. (Var rejält sjuk och rasade i vikt fort)

Jag är ok. Räcker med att gå ner några kg så kläderna sitter ok och jag inte känner mig otymplig. Känner att jag behöver den här tråden för att hålla peppen uppe på att hålla diet och inte överäta iom att medecinerna gör mig konstant hungrig och godissugen :D Har gått upp en del sen min transplantation och de är de jag kämpar med.

Alltså. Jag tycker jag har varit grymt duktig hela helgen.

Tränat, varit ute hela dagarna. Inte stressat ätit ok. Sen kom söndagens lunch/middag :mad:

Var på Chopchop och fy i helvete vad kalroier det var i den måltiden. totalt hamnade jag på lite över 2000 på dagen men kan ju irte leva på ordentlig frukost sen sen lunch sen ingenting så då får det vara så.

Klarade ändå över 15 000 steg så helt ok.

Idag ska jag iväg och träna direkt efter jobbet sen blir det stallet och planerat lunch/middag så än så länge bra start på dagen

På tal om annat enligt BMI ligger jag nästan 20 kg för mycket. Men drar storlek 38-36 så jag satsar på lite över 5kg att gå ned så är jag nöjd. När jag vägde lite under BMI så såg jag ut som ett vandrande skelett. (Var rejält sjuk och rasade i vikt fort)

Jag är ok. Räcker med att gå ner några kg så kläderna sitter ok och jag inte känner mig otymplig. Känner att jag behöver den här tråden för att hålla peppen uppe på att hålla diet och inte överäta iom att medecinerna gör mig konstant hungrig och godissugen :D Har gått upp en del sen min transplantation och de är de jag kämpar med.
BMI och klädstorlek är så crazy, jag har väldigt lågt BMI men har storlek 36-38-40 beroende på plagg. 😅

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka