Tjockistråden 5

Bukefalos 30 år!

Ner 0.4 Jag vet att det antagligen inte spelar någon roll, men eftersom det innebär ny vikt inom 10kg spannet, så känns det ändå lite uppmuntrande. Nu bara se till att jag inte överdriver åt andra hållet. Inte för att de är en stor fara men ja, som sagt, allt eller ingen person och att äta 700-800 är inte heller nyttigt. Eller att slopa all 'riktig' mat och äta bara frukt. Det som hjälper med det är att om jag inte äter på kvällen så kraschar jag under natten hur lite insulin jag än tar. Det är liksom inte roligt att vakna halv tre med 'the shakes' och ett bs på 2.7. Så jag måste gå upp och äta sorbet. Vilket ger mig en rejäl rekyl vilket inte heller är roligt.

Jag tog steget. Jag har för första gången i mitt liv sprutat mig själv. Som ni ser så har jag överlevt. Desperationen har ett ansikte. När man har ett skyhögt BMI och inte kan gå 10 meter utan att bli andfådd och behöva vila...ja, jag var desperat. Tog sprutan i torsdags. Mådde extremt dåligt igår, illamående osv. Bättre idag.

Lite upp igen idag, men det var väntat. Hade lite ågren i går pga stor chai latte från espresso house (godaste chai i stan). Men en liten kaloribomb. Funderade ett tag på att skippa middagen eftersom jag inte var särskilt hungrig men bestämde mig att inte göra det till slut.

Det intressanta är att jag känner direkt på kroppen när jag går både upp och ner. Nyckelbenet är mer 'spetsigt'

Hmm, intressant det här. Även om jag kommer ihåg glassen har jag inget riktigt sug efter den, än mindre den där, måste äta nu känslan. Jag kan ju vara lite så ibland, lite lätt besatthet eller vad man ska kalla det och sedan är jag plötsligt inte alls intresserad. Nåja, äter jordgubbar och nektariner istället. På gott och ont.

Edit: fö har jag gått 5000 steg idag. Inte för att jag var ute och gick för gåendes skull utan att jag var och handlade och sedan vandrade omkring vilse på götgatan när jag försökte hitta till Mosebacke.

Hallå! Jag var med och skrev i tråden för ett år sedan ungefär, men jaft noll motivation till viktnedgång, trots stort behov. Har gått upp tre kilo (ungefär) sedan jag skrev sist.
Hur motiverar man en viktnedgång när man är väldigt sockerberoende? Maten/portionerna i sig är nog inget jättebekymmer, men sockret och även småätandet är det…

Hallå! Jag var med och skrev i tråden för ett år sedan ungefär, men jaft noll motivation till viktnedgång, trots stort behov. Har gått upp tre kilo (ungefär) sedan jag skrev sist.
Hur motiverar man en viktnedgång när man är väldigt sockerberoende? Maten/portionerna i sig är nog inget jättebekymmer, men sockret och även småätandet är det…
Det är svårt att motivera andra, styrkan måste komma inifrån en själv.

Man kan börja med att sätta upp små mål för sig själv. Tex byt ut läsken mot sockerfritt alternativ. När det sitter tar man nästa steg sockerfritt godis och kakor.
När man etablerat det så försöker man dra ner på intaget. Jag har jobbat mentalt med mitt i 12 år nu och totalt har jag gått ner 35 kg (som nog är fler för man har gått ner, fallit tillbaka och sen ner igen.)
Heja heja dig

Det är svårt att motivera andra, styrkan måste komma inifrån en själv.

Man kan börja med att sätta upp små mål för sig själv. Tex byt ut läsken mot sockerfritt alternativ. När det sitter tar man nästa steg sockerfritt godis och kakor.
När man etablerat det så försöker man dra ner på intaget. Jag har jobbat mentalt med mitt i 12 år nu och totalt har jag gått ner 35 kg (som nog är fler för man har gått ner, fallit tillbaka och sen ner igen.)
Heja heja dig
Dricker oftast sockerfritt men skulle nog behöva gå över på mer vatten också, är dålig på det!
Måste kämpa på med mitt mindset helt enkelt!

För mig funkar det att göra en förändring och när den sitter gör man nästa.

Kan det tex hjälpa att ha fasta måltider inklusive mellanmål för att minska småätandet?

Finns det saker som triggar ditt småätande/godissug? Gör upp en plan för hur du ska hantera det.

Ibland kan det hjälpa att sätta upp helt andra mål, jag försöker tex äta mycket fiber för att minska storlekarna på portionerna och en måltid/dag ska innehålla bönor eller linser, det gör att jag automatiskt blir mättare och slipper tänka på portionerna lika mycket.

Bestäm tex att äta 2 frukter om dagen och det är kanske lättare att välja det än småätandet?

För mig funkar det att göra en förändring och när den sitter gör man nästa.

Kan det tex hjälpa att ha fasta måltider inklusive mellanmål för att minska småätandet?

Finns det saker som triggar ditt småätande/godissug? Gör upp en plan för hur du ska hantera det.

Ibland kan det hjälpa att sätta upp helt andra mål, jag försöker tex äta mycket fiber för att minska storlekarna på portionerna och en måltid/dag ska innehålla bönor eller linser, det gör att jag automatiskt blir mättare och slipper tänka på portionerna lika mycket.

Bestäm tex att äta 2 frukter om dagen och det är kanske lättare att välja det än småätandet?
Att vara hemma ”triggar” mer mitt godissug, eller suget på att småäta. Det blir lättare med rutiner när jag börjar arbeta på onsdag, efter åtta veckor ledigt.
Äter gärna frukt regelbundet, men blir i regel godissugen ändå.
Lagar gärna nyttigare mat, men är inte alltid det uppskattas av resten av familjen, så då blir det ”klassisk barnmat” som de flesta äter utav.
Har egentligen rätt bra koll på hur ofta/vad man bör äta osv, men lättare sagt än gjort..!

Jag tog steget. Jag har för första gången i mitt liv sprutat mig själv. Som ni ser så har jag överlevt. Desperationen har ett ansikte. När man har ett skyhögt BMI och inte kan gå 10 meter utan att bli andfådd och behöva vila...ja, jag var desperat. Tog sprutan i torsdags. Mådde extremt dåligt igår, illamående osv. Bättre idag.
Jag som inte ens är spruträdd tyckte det var sjukt läskigt första gången, numera gör jag det i farten typ :rofl:.
Du kommer lära dig så småningom hur du ska äta innan och efter dosen för att minska illamåendet.
För mig har det värsta illamånendet berott på att blodsockret sjunker ganska rejält när man tar dosen. Är man då känslig för det mår man pyton. Man kan bli rejält trött också.
Idag efter 59 injektioner är det inte riktigt lika illa, men så är mitt blodsocker mer stabilt numera.

Det tar tid att etablera nya vanor. För mig minst två månader, för de med npf dubbla tiden enligt jobbets arbetsterapeut. Så sätt delmål, fika en dag i veckan med kaka/lördagsgodis övriga dagar en frukt istället?

Det tar tid att etablera nya vanor. För mig minst två månader, för de med npf dubbla tiden enligt jobbets arbetsterapeut. Så sätt delmål, fika en dag i veckan med kaka/lördagsgodis övriga dagar en frukt istället?
Jag funderade just på ett sådant delmål! Lite godis på lördagen och så fikar vi alltid på jobbet på måndagen, sedan försöka vara utan socker resten!

Jag som inte ens är spruträdd tyckte det var sjukt läskigt första gången, numera gör jag det i farten typ :rofl:.
Du kommer lära dig så småningom hur du ska äta innan och efter dosen för att minska illamåendet.
För mig har det värsta illamånendet berott på att blodsockret sjunker ganska rejält när man tar dosen. Är man då känslig för det mår man pyton. Man kan bli rejält trött också.
Idag efter 59 injektioner är det inte riktigt lika illa, men så är mitt blodsocker mer stabilt numera.
Ja, första dagen sov jag 11 timmar. Snittar annars runt 5 timmar. Så det händer saker i kroppen.

Jag funderade just på ett sådant delmål! Lite godis på lördagen och så fikar vi alltid på jobbet på måndagen, sedan försöka vara utan socker resten!
Jag kör en nyttigare variant. Jag är ocksp extremt sockerberoende men fikat med kollegorna på jobb har jag börjat ta med Propuds delicatobollsmak proteinbar och delar upp i bitar.

Visst socker och kalorier men tycker den gör sin sak.

På kvällar försöker jag mumsa grönsaker och lite vanlig frukt för att stilla mitt godisbehov men fy jäsiken vad svårt det är

Helgen har varit ok. Alldels för mycket gottigt men bra med rörelse och i grund och botten bra mat bara lite över kaloriintaget så är nöj. Vikten ganska liknand måndagsstraten som fredagsavslutet :)

Idag blir det gymmet med mamma och nu ska jag ta en extra promenad på lunchen. Skönt när det är så helvetisk mycket att göra nu annars

Upp 0.6 och över tiovikten. Jo, jag vet att det diffar, men det är ändå så jäkla deprimerande. Försöker tom dra ner lite på frukt. Jag dricker aldrig tillräckligt mycket, säg en halv liter, kanske om jag börjar dricka mer känner jag mig mättare :idea:

Upp 0.6 och över tiovikten. Jo, jag vet att det diffar, men det är ändå så jäkla deprimerande. Försöker tom dra ner lite på frukt. Jag dricker aldrig tillräckligt mycket, säg en halv liter, kanske om jag börjar dricka mer känner jag mig mättare :idea:
"Motivations"Flaska med markeringar så man ser hur mycket (lite) man dricker.
Gillar min från Rusta

1786367966621.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat