Tjockistråden 5

Bukefalos 30 år!

Men det borde ju inte bli sån skillnad när man scannar streckkoden. Dessa blöter man ju bara upp i vatten :)

På restaurang osv fattar jag ju men på snabbnudlar?

Det är ju lifesumappen som hittat det och det blev sån skillnad på portion vs gram

Hur hade du räknat?

Dagens huvudbry :D

De är friterade, därav kalorierna.
Tillagad mängd är alltså i mitt fall med annat nuudelpaket hemma 91 kcal per 100 gr (torra). Tillagade blir det ca 500 ml så då tar jag 91 * 5= 455.

Jag som älskar nudlar väljer oftast risnudlar, sötpotatisnudlar eller bovetenudlar istället till vardags. Jag vill bli mätt så då siktar jag på de mindre näringstäta och festar på gott protein istället. Shiiratakenudlar står jag inte ut med, de är slemmiga…

De är friterade, därav kalorierna.
Tillagad mängd är alltså i mitt fall med annat nuudelpaket hemma 91 kcal per 100 gr (torra). Tillagade blir det ca 500 ml så då tar jag 91 * 5= 455.
Fast där måste det väl blivit knasigt? Är ju 91 kcal × antal 100 gram det torra paketet är man räknar? ml ska inte ha med saken att göra?
När jag kokar pasta så väger jag torrt, så 75g blir (för den sorten) 351 × 0,75 = 263 kcal, oavsett hur mycke vatten jag kokar in i dom.

På denna stod det 239 kcal per 100g

Men appen visade på över 300 för att sen när jag ändrade till gr minskade till mindre än en tredjedel. Så fattar verkligen inte. Tänker att 100g = 239 kcal vilket då blir på 60g typ 145

Eller är det bara jag som inte kan tänka? Använder lifesum appen som scannar och satte griller i huvudet på mig

Den är inte toppen på att handskas med decimaler, och ibland är inte datan inlagd rätt, men framförallt så måste man komma ihåg att använda punkt.

0.5

Inte

0,5

Om du får fel mängd kalorier jämfört med vad som står på paketet så kanske du behöver lägga in för hand. Det jag tycker att man ska hålla koll på är "standard serving size", den är ibland mindre än hela paketet. Men är paketet 130g, och du ställer in 130g, då ska det ju matcha (om der inte är inlagt fel).

Snabbnudlar är ganska kaloritäta pga fettmängden.

Och tänk på att kryddpaketet också innehåller en del, brukar vara socker i blandningen.

Senast ändrad:
Stor variation här, så det gäller att välja den som matchar bäst. Som sagt, man får tänka på att det är andra som lagt in det här (och ibland är det nog en AI som läser av ett internationellt produktregister). Det kan absolut bli fel, eget ansvar typ.

1000038132.webp

Igår blev middagen två kokta korvar med senap och ketchup och en halv liten popcorn. Näringsrikt och nyttigt :rofl:
Men ibland kommer livet och bilköer på väg till Hovet i vägen 🤷‍♀️, Höll mig i allafall hyfsat runt kalorimålet för dagen.

Jag som älskar nudlar väljer oftast risnudlar, sötpotatisnudlar eller bovetenudlar istället till vardags. Jag vill bli mätt så då siktar jag på de mindre näringstäta och festar på gott protein istället. Shiiratakenudlar står jag inte ut med, de är slemmiga…
Åh, var hittar du sötpotatisnudlar och bovetenudlar?
Jag tycker risnudlar är bläää, och har inte hittat någon annan glutenfri variant.

Åh, var hittar du sötpotatisnudlar och bovetenudlar?
Jag tycker risnudlar är bläää, och har inte hittat någon annan glutenfri variant.

Sötpotatisnudlar (risberg) hittar jag ofta på ica kvantum eller willys. Willys har ibland glugenfria bovetenudlar men ofta är det bovete/vete.

Frukosten blev inge bra alls. Tvungen att handla något på vägen så blev en ljus ost& skrinkfralla

Vågen står lite still men känner mig ändå lättare ikroppen så går på den känslan. Inhandlade lite riskakor chia & havsalt att tugga på som mellanmål medans jag körde. Lät bli chokladen/kakorna och godiset som erbjöds.

Imorgon blir en liknande dag så vete tusan hur jag ska lägga upp maten

Frukosten blev inge bra alls. Tvungen att handla något på vägen så blev en ljus ost& skrinkfralla

Vågen står lite still men känner mig ändå lättare ikroppen så går på den känslan. Inhandlade lite riskakor chia & havsalt att tugga på som mellanmål medans jag körde. Lät bli chokladen/kakorna och godiset som erbjöds.

Enda fördelen med vardagarna, så mycket lättare med äta regelbundet och hålla matplanen
.

Ta med kokta ägg? Annars är väl en fralla inte hela världen, tre är sämre.

@Tantan Nä för att vara på akutsprång är den ok men jag äter väldigt lite bröd på gott och ont min frukost brukar bestå av 2 kokta ägg och lite annat gott. Så för mig var denna inte det bästa och jag tycker jag blir hungrig gan ska snabbt efter

Men ändå ett mycket bättre alternativ än godis :D

Jag måste göra entre i den här tråden. Jag har alltid varit stor. Slutade rida för 1,5 år sedan när hästen avlivades. Slutade cykelpendla till jobbet för tre år sedan när jag separerade. Slutade träna alls förra året när jag började renovera. Nu väger jag en bit över tresiffrigt insåg jag när jag igår ställde mig på vågen för första gången på kanske ett år.

Mitt problem är att jag är "allt eller inget", jag äter när jag är glad och ledsen, peppas inte speciellt mycket av andras glada tillrop och tänker generellt att saker inte är för mig och att jag inte kan. Jag måste hitta något jag kan göra på en lagom nivå som blir rutiner på lång sikt, jag inser det.

Första steget blir att lämna in cykeln på service och börja cykelpendla till jobbet de dagar jag inte har barnen. Och att skriva här så att det kanske blir lite svårare att ignorera situationen.

Jag måste göra entre i den här tråden. Jag har alltid varit stor. Slutade rida för 1,5 år sedan när hästen avlivades. Slutade cykelpendla till jobbet för tre år sedan när jag separerade. Slutade träna alls förra året när jag började renovera. Nu väger jag en bit över tresiffrigt insåg jag när jag igår ställde mig på vågen för första gången på kanske ett år.

Mitt problem är att jag är "allt eller inget", jag äter när jag är glad och ledsen, peppas inte speciellt mycket av andras glada tillrop och tänker generellt att saker inte är för mig och att jag inte kan. Jag måste hitta något jag kan göra på en lagom nivå som blir rutiner på lång sikt, jag inser det.

Första steget blir att lämna in cykeln på service och börja cykelpendla till jobbet de dagar jag inte har barnen. Och att skriva här så att det kanske blir lite svårare att ignorera situationen.
Du har redan tagit första steget, du har identifierat var "problemet" ligger.
Nu gäller det att inte göra allt på en gång. Ändra en vana rörelsemässigt och en vana kostmässigt tills det känns okey.
Hitta din grej :)

Välkommen. ❤️

Är i valet och kvalet hur jag ska göra med medicin-dosen. På måndag tar jag fjärde dosen 2,5mg Mounjaro. Läkaren vill jag ska höja men jag mår ju ändå ganska bra på den här låga dosen. Inget hysteriskt foodnoice och jättesug, men inte samma effekt längre som de första två veckorna.
Känner ju samtidigt också av hormonsvängningar i kroppen, det jag kallar mitt "klimakterie-PMS" och då stannar viktnedgången av (lägger på mig vätska) och jag blir aningens hungrigare.
Så kanske bör avvakta med beslut tills skiten är över.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka