Tjockistråden 5

Bukefalos 30 år!

Träningen i går gick så in i helsikes bra.
Var NOLL motiverad och var på väg styra bilen upp på motorvägen istället för till gymmet efter jobbet.
Men bet ihop och tänka WTF går det skit så går det skit.
Igår kände jag mig STARK igen. Såååå glad jag bestämde mig för att inte ge upp.

Har varit ruggigt aktiv i helgen. har jag räknat kalorier? Nej har jag lyckats undvika alla sötsaker Nej men det har varit väldigt lite. :)

Vettig mat, lagom portioner och även om det var både kakro, äppelpaj. lösgodis och chips så vart det 1 lösgodis inte 10 och chipsen mätte jag upp till 30g nom en liten påse och det gick super.

Kakorna lyckades jag undvika men svärmors äppelpaj som hon dessutom förösker baka utan socker pga diabetes typ 2 är ruggigt god.

22 000 steg dag 1 21 000 steg dag 2 med mycket röjande av ris och aktivt arbete. Så känner mig ändå rätt pepp :banana:

Blir svårt med gymmet denna vecka då jag är själv med alla hästar men tänker att jag ska försöka få in lite mer styrka hemma.

Funderar på att försöka ge mig på att testa springa även om jga verkligen, verkligen hatar det :rofl:

Tänker om jga skriver det här och överallt så kanske jag faktiskt gör det :D

Jag har köpt jeans för första gången på…hmmm….29 år😂. Ytterst märklig känsla men det är faktiskt fint! Dagens mode är väldigt förlåtande och bra även för de som inte vill ha stuprörsbyxor. I övrigt går det bra, ligger ganska stabilt på min vikt och har bmi 25,6. Liten bit kvar men det är nära nu😊. Lite pendling i vikten men inom nån form av normalitet, äter jag mer än jag ska en dag får det vara så och nya tag nästa dag. Det är inte längre en överviktig kropp i spegeln utan en kropp. Att jag ligger i övre spannet av normalvikt skiter jag glatt i, jag trivs såhär. För att fira har jag också beställt gympaskor med bra stöd för att kunna börja ta långpromenader igen, jag har fortfarande problem med hälsporrarna (hej medelålder) men det är betydligt mycket bättre.

Gick upp i vikt förrförra veckan så kände mig deppig, men nu har jag gått ner lika mycket igen. Verkar som om vikten går lite ”jojo”, som den gjorde när jag började ta Ozempic.
Står på strax under 121 kg nu. Hoppas nå under 120 och stanna där, i sommar kanske.
Nackdelen med Ozempic är att jag inte ”vill” äta. T.ex. nu är det lunchtid och jag är lite hungrig men hjärnan vill inte.
Ska försöka äta strax.

Jag har köpt jeans för första gången på…hmmm….29 år😂. Ytterst märklig känsla men det är faktiskt fint! Dagens mode är väldigt förlåtande och bra även för de som inte vill ha stuprörsbyxor. I övrigt går det bra, ligger ganska stabilt på min vikt och har bmi 25,6. Liten bit kvar men det är nära nu😊. Lite pendling i vikten men inom nån form av normalitet, äter jag mer än jag ska en dag får det vara så och nya tag nästa dag. Det är inte längre en överviktig kropp i spegeln utan en kropp. Att jag ligger i övre spannet av normalvikt skiter jag glatt i, jag trivs såhär. För att fira har jag också beställt gympaskor med bra stöd för att kunna börja ta långpromenader igen, jag har fortfarande problem med hälsporrarna (hej medelålder) men det är betydligt mycket bättre.

Jag reggar fortfarande allt jag äter i lifesum, det är bra för mig och ger mig ett verktyg för att ha koll utan att gå till överdrift. Det har också hjälpt mig i att sluta äta när jag faktiskt är mätt eftersom jag vill hålla mina mål.
Jag är aldrig hungrig, vilket är en stor skillnad mot tidigare försök. Jag äter antagligen bättre saker och står mig på det (shout out till alla snälla höns hos grannen som lägger ägg).

Gick upp i vikt förrförra veckan så kände mig deppig, men nu har jag gått ner lika mycket igen. Verkar som om vikten går lite ”jojo”, som den gjorde när jag började ta Ozempic.
Står på strax under 121 kg nu. Hoppas nå under 120 och stanna där, i sommar kanske.
Nackdelen med Ozempic är att jag inte ”vill” äta. T.ex. nu är det lunchtid och jag är lite hungrig men hjärnan vill inte.
Ska försöka äta strax.
Så kände jag också med ozempic i början, det var lite allt eller inget. Är inte alls lika illa med mounjaron måste jag säga.

Ja, och ofta kan man spara rester till nästa måltid eller dag.
Minns att modern hade pratat med någon som gått ner ordentligt, och där handlade det mycke om att inte 'bara'.
"En köttbulle kvar, inte lönt att spara, jag äter den". Sen att inte ta ett ett par skivor ost medan man lix lägger på mackan.
Dedär småätandet man inte riktigt tänker på som kan dra iväg.

Lite det jag gillar med att jag är latmask å sällan gör mer än den portion jag ska äta för stunden 😅

Minns att modern hade pratat med någon som gått ner ordentligt, och där handlade det mycke om att inte 'bara'.
"En köttbulle kvar, inte lönt att spara, jag äter den". Sen att inte ta ett ett par skivor ost medan man lix lägger på mackan.
Dedär småätandet man inte riktigt tänker på som kan dra iväg.

Lite det jag gillar med att jag är latmask å sällan gör mer än den portion jag ska äta för stunden 😅
Ja! Förut hade jag alltid ost så det täckte hela mackan, nu tar jag en skiva. Oftast inte ens en hel.
Och när jag t.ex. ska värma vegobullar och det råkar trilla ut för många från påsen, så tar jag några och sätter tillbaks i påsen. Iofs är det väl inte så mycket kalorier i såna bullar.

Deprimerande, hur mycket eller lite jag äter verkar det inte ha någon särskild inverkan på vikten. Jag har ju frossat hela helgen, godis, påskbord och liknande. Gick ner några gram. Nu äter jag nyttigt och har gått upp. Och, ja jag räknar alltid med att vikten går upp efter en vecka eller så.

Deprimerande, hur mycket eller lite jag äter verkar det inte ha någon särskild inverkan på vikten. Jag har ju frossat hela helgen, godis, påskbord och liknande. Gick ner några gram. Nu äter jag nyttigt och har gått upp. Och, ja jag räknar alltid med att vikten går upp efter en vecka eller så.
Kanske är så du äter för lite när du äter "nyttigt" eller att det nyttiga inte är så "nyttigt" för din kropp?

Kanske är så du äter för lite när du äter "nyttigt" eller att det nyttiga inte är så "nyttigt" för din kropp?

Problemet är att jag hamnar en bra bit över kaloriintag om jag äter för mycket, logiskt nog. Har tagit bort snabba kolhydrater, stekt och fet mat, naturligtvis socker. Jag äter protein och grönsaker, och ja, för mycket frukt.

Problemet är att jag hamnar en bra bit över kaloriintag om jag äter för mycket, logiskt nog. Har tagit bort snabba kolhydrater, stekt och fet mat, naturligtvis socker. Jag äter protein och grönsaker, och ja, för mycket frukt.
Det finns något som heter LAGOM om du praktiserar det så slipper din kropp en massa jobb.

Edit: Jag kastade just en sten i glashuset 🫣 :angel:

Kaosmorgon på jobbet. Fattar inte varför jag är så godissugen (kollegan fick för sig det är lakritsens dag i dag så står skålar med lakrits överallt)
Kommer tillbaka till mitt skrivbord och där står min keso/kvarg-frukost fortfarande oäten. Mystery solved. Nu är magen och hjärnan mättad igen.

Vikten i morse 102,6 trots "fritt ätande utan registrering"

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka