Tjockistråden 5

Bukefalos 30 år!

God räksallad till middag. Nu sitter jag och okynnesäter körsbär och nektariner. Funderar på om jag ska göra ett litet midsommarbord ändå. Har allting hemma förutom färskpotatis som är på extrapris den här veckan. Samtidigt har jag massor jag borde äta upp innan dess.

Heh, jag har suttit idag och försökt leta filmer på lymfmassage och stör mig på att ingen bara kan visa vars dränen sitter and be done with it 🙈 både på folk å häst (lyssnade på sadelpoddens avsnitt med lymfmassören och fick feeling). Men dom vill väl ha betalt oxå så 🤷‍♀️
Måste nog försöka komma in i filmerna med mer motivation än idag 🙈
Drän och drän. Lymfsystemet är som blodsystemet. det cirkulerar.
Lymfknutor sitter på mängder av ställen i kroppen och knepet är att stryka i riktning mot dem. Man ska inte masserar knutorna utan mot dem. Och massage och massage - det är helt enkelt ganska mjuka strykningar utmed huden.
Var har du problem?

Heh, jag har suttit idag och försökt leta filmer på lymfmassage och stör mig på att ingen bara kan visa vars dränen sitter and be done with it 🙈 både på folk å häst (lyssnade på sadelpoddens avsnitt med lymfmassören och fick feeling). Men dom vill väl ha betalt oxå så 🤷‍♀️
Måste nog försöka komma in i filmerna med mer motivation än idag 🙈
I nyckelhålsgropen, i armhålan, armvek, knäveck, ljumskar. Brösten har mycket lymfkörtlar, sätt händerna under brösten och skaka på dom.
Som tanten skriver, det handlar inte om ren massage utan mer strykningar mot dessa punkter. Viktigast är egentligen rörelsen.

Att bara göra övningen änglavingar när du sitter på sängkanten på morgonen kan hjälpa till. Ställ dig sen och skaka upp och ner ett par minuter.

Ta en tvättlapp när du duschar och stryk med den. Börja med vänster överarm, vänster underarm sen samma på höger. Sen vänster lår, vänster underben och så samma på höger. Eller gör det när du torkar dig efter duschen. Massera försiktigt under fotsulorna. Alltid börja på vänster sida. Ställ dig och skaka upp och ner ett par minuter.

Djupandas, vidga nedre delen av bröstkorgen när du andas in. Sätt händerna på revbenen om du har svårt känna att du gör rätt.

Något som jag tycker är det bästa som finns är när vi efter övningarna lägger oss med en tjock dyna under rumpan och lyfter benen rakt upp, sen ligga där och andas i ett par minuter. Kan ligga så hur länge som helst.

Gymmet igår själv och jäklar vad jag tog i. Ger mig en redig klapp på axeln för helt ärligt testade jag att maxa lite övningar jag gör tidigare men la på mer vikt nu och tog i från tårna.

Gick därifrån med rejäl mjölksyra och i tid räknat 1h 8 övningar 38 set 323 reps
Totalt lyft 12 297,5kg Tyngsta 74 (benpress) och ett medel på tyngderna på 38,1 kg

Kändes på något sätt helt ok att titta på den siffran. Testat appen Strengthlog för att se/följa lite och se om det ger lite motivation.

Hittar inte riktigt alla övningar som jag gör på maskin men söker upp liknande muskelgrupper och lägger in och försöker hålla lite koll.

Vet inte om det är bra eller dåligt

Idag blev det tyvärr att hoppa frukost för jag hann inte och köpt en sallad från piccadeli till lunch med mycket protein.

Imorgon blir det gymmet med mamma och då kommer jag mest fokusera på uppvärmningen. Brukar köra 15 min i något crosstrainer liknande som jag känner är bättre för mina knän och smalben. Löpbandet känner jag av jättemycket i smalbenen.

Drän och drän. Lymfsystemet är som blodsystemet. det cirkulerar.
Lymfknutor sitter på mängder av ställen i kroppen och knepet är att stryka i riktning mot dem. Man ska inte masserar knutorna utan mot dem. Och massage och massage - det är helt enkelt ganska mjuka strykningar utmed huden.
Var har du problem?
Har inga problem själv, men sugen på att prova det på hästarna, och känns lite schysstare att ha provat på migsjälv oxå 😅
Det jag hittat pratar ju om att man ska öppna stationerna innan man kan styra dit vätska?

I nyckelhålsgropen, i armhålan, armvek, knäveck, ljumskar. Brösten har mycket lymfkörtlar, sätt händerna under brösten och skaka på dom.
Som tanten skriver, det handlar inte om ren massage utan mer strykningar mot dessa punkter. Viktigast är egentligen rörelsen.

Att bara göra övningen änglavingar när du sitter på sängkanten på morgonen kan hjälpa till. Ställ dig sen och skaka upp och ner ett par minuter.

Ta en tvättlapp när du duschar och stryk med den. Börja med vänster överarm, vänster underarm sen samma på höger. Sen vänster lår, vänster underben och så samma på höger. Eller gör det när du torkar dig efter duschen. Massera försiktigt under fotsulorna. Alltid börja på vänster sida. Ställ dig och skaka upp och ner ett par minuter.

Djupandas, vidga nedre delen av bröstkorgen när du andas in. Sätt händerna på revbenen om du har svårt känna att du gör rätt.

Något som jag tycker är det bästa som finns är när vi efter övningarna lägger oss med en tjock dyna under rumpan och lyfter benen rakt upp, sen ligga där och andas i ett par minuter. Kan ligga så hur länge som helst.
Enda klippet jag spanat på på folk än sa att man ska börja med höger 😅

Hittade nått för länge sen som sa att man skulle typ hålla värmen bättre efter duschen lr nått om man torkade uppåt å utifrån, så det är ju snarlikt 🤔

Skaka upp å ner? Alltså frammåtlutad med händerna mot golvet eller nått annat? 😅

Brukar ha legat med benen upp efter väggen ibland 😁 fast oftare bara ena benet efter dörrkarmen för att sträcka baksida lår/rumpa.

Får göra lite försök 😁 nått "litet" som är lättgjort och kan öka välbefinnandet känns som "varför inte" liksom :P

Har inga problem själv, men sugen på att prova det på hästarna, och känns lite schysstare att ha provat på migsjälv oxå 😅
Det jag hittat pratar ju om att man ska öppna stationerna innan man kan styra dit vätska?
Eller, problem å problem, har raynauds som spökar titt som tätt och vad som jag tror är lite lågt blodtryck ibland, menmen 😅🙈

Blev en till 2g2g påse igår efter att ha kommit in på budget i förrgår 😅🙈 men skulle spendera första semesterdagen med att vicka för modern så skulle ju likas ner på samhället 😗
Iaf kommit så långt i att jag har lite svårt att slänga saker att jag faktiskt inte måste äta upp hela bullarna. Man kan äta mitten och gnaga det goda från (de lite torra) kanterna och slänga resten xD

Tillbaka till precis under 70 iaf efter att ha varit upp strax över efter midsommar å "kaoset" då.

Men fick mig ut på en prommis men jogginginslag igår. I regnet. 🤪 mindre mygg än sist iaf...
Blev bara dryga 2km, men bättre än inget så..
Spurtade lite på hemvägen och fasen vad skönt det kan va att löpa fullt ut, även om det inte blir nå långt 🙈 fick lerstänk på ryggen iaf.

"Stationerna" (märklig beteckning på lymfknutor) ska masseeras lätt innan man börjar stryka dit vätska. Inte "öppnas"
De finns på mängder av ställen. Tex under käklinjen, i knävecken, ljumskarna etc. Titta gärna på bilder.

De är precis som ett hjärta. Får du upp pulsen jobbar hjärtat effektivare och blodcirkulationen ökar.

Litet hopp uppåt som väntat men inget som stör mig. Nu på det igen, var bara tvungen att smaka kollegans hembakta wienerbröd med pekannötter och pistage. Nån måtta på principfast får det vara, det där var episkt.

Blev en till 2g2g påse igår efter att ha kommit in på budget i förrgår 😅🙈 men skulle spendera första semesterdagen med att vicka för modern så skulle ju likas ner på samhället 😗
Iaf kommit så långt i att jag har lite svårt att slänga saker att jag faktiskt inte måste äta upp hela bullarna. Man kan äta mitten och gnaga det goda från (de lite torra) kanterna och slänga resten xD

Tillbaka till precis under 70 iaf efter att ha varit upp strax över efter midsommar å "kaoset" då.

Men fick mig ut på en prommis men jogginginslag igår. I regnet. 🤪 mindre mygg än sist iaf...
Blev bara dryga 2km, men bättre än inget så..
Spurtade lite på hemvägen och fasen vad skönt det kan va att löpa fullt ut, även om det inte blir nå långt 🙈 fick lerstänk på ryggen iaf.

Vi borde äta bullar ihop... jag gillar de torra kanterna bättre :rofl:

Det är svårt att hålla koll när man är bortrest på semester, men jag försöker begränsa intaget och samtidigt röra på mig.

I morse gick jag enligt stegräknaren i mobilen 3,5 km.enligt syrrans garmin var det 5,5 km.

Ikväll lånade jag en el cykel och cyklade samma runda. Mycket nöjd med mig själv.

Äter för mycket kan det bara konstateras. Inte ätstörningar, obs, men att jag bara äter för stora portioner eftersom det är gott. Sedan att jag måste tvinga mig själv att inte köpa pinnglass paket är en annan fråga.

Varför tycker jag inte så mycket om morötter, broccoli och blomkål att jag äter för mycket av dem?

Var ute och käkade igår på Mocca Deli satans så mycket gott och nyttigt de hade :d

Körde deras moccatallrik med grillad kyckling, keso honungsrostade valnötter, grön ärthummus, soja och kidneybönor samt lite olika kålmixer med senapsvinägrette.

Nej orkade inte hela men satans viken bra lunch/middag dagar man tränar!

Idag blir det gymmet med mamma och planerad matlagning. Går på semester på fredag men vi ska träna idag, fredag och söndag innan jag tar en vecka borta. Då blir det ingen träning.

Här gar det inte alls, träningen fungerar helt ok men maten.
Jag har "analyserat" mitt ätande senaste veckorna och märkt att när jag fokuserar pa viktnedgang kretsar hela mitt liv runt mat och jag äter mer, överäter och tänker att "nu kan jag lika gärna" fortsätta att äta och sa tar jag nya tag imorgon. Ett problem är att jag inte kan ta en kaka och sen vara nöjd utan jag fortsätter till allt är slut.

Nu tänker jag ta det lugnt över sommaren, fokusera pa att äta näringsrik mat men inte pa att ga ner i vikt.

Mår pissigt mentalt just nu och rejäl depression så ja, det blev glass och körsbär. Notera, ej ätstörning, utan tröstätande. Sedan blir det ångest att jag ätit fel saker (på alla sätt och vis) och då äter jag mer onyttigt. Det blir en ond cirkel.

Gått upp två kilo på några veckor. Kanske ska sluta väga mig ett tag. Men jag känner hur jag går upp i vikt. Sedan kollar jag hur mycket kalorier det finns i vad jag köpt och får ångest över det, så jag äter mer för att dämpa ångesten kortsiktigt.

Lösningen är att börja må bättre generellt och sluta tänka på mat och kalorier. Men, ja, det är lättare sagt än gjort.

Jag har "analyserat" mitt ätande senaste veckorna och märkt att när jag fokuserar pa viktnedgang kretsar hela mitt liv runt mat
Jag är likadan, om jag lägger fokus på viktnedgång kretsar hela tillvaron kring mat känns det som.

Tog upp det med dietisten på eatit som genast avslutade "programmet" med hänvisning till att jag inte var mogen för det. Tack för den?

Jag har slutat bry mig om att räkna kalorier och annat. Jag äter det jag vill men mindre portioner. Går varken upp eller ner av det.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka