MJLee
Trådstartare
Kan rekommendera Mino zero speciellt persika/citron Rikigt mumma kall och inte så söt![]()
Gillar stora flaskor inte de där småflaskorna jag dricker på en och samma gång.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kan rekommendera Mino zero speciellt persika/citron Rikigt mumma kall och inte så söt![]()
Och jag föredrar små burkar.Gillar stora flaskor inte de där småflaskorna jag dricker på en och samma gång.
Jag förstår inte riktigt varför du kallar det för "anklagelser" om ätstörningar. Av två skäl. Dels för att de kommentarerna snarare uttrycker en oro poch omsorg än något annat, dels för att man inte riktigt kan anklaga någon för att ha det jobbigt eller vara sjuk. Som att jag "anklagade" dig för att ha feber eller nåt. Så funkar det ju inte. Det är inte ett slags tecken på att vara en bristande person med bristande karaktär att ha en ätstörning, det går djupare än så.Varför är det mesta som är nyttigt inte gott? Är det pga grönsaker är bra för dig, förmaningarna från barndomen? Att sött/fett är = gott?
Trots ständiga anklagelser om ätstörningar fortsätter jag att försöka analysera mina ätmönster och se om jag kan ändra dem. Och delar med mig av mina funderingar här. Är det bra eller dåligt att väga mig varje dag. Ska jag mäta mitt midjemått. Jag vill ju ha både bekräftelse att det går åt rätt håll och samtidigt vilja veta snabbt om det går åt fel.
Olika människor verkar göra olika saker vad gäller att hålla koll på vikt upp och nedgång. Jag är en allt eller inget mycket otålig person som vill se resultat NU. Det jag vet, är att mitt ätande har en mycket nära korrelation till mitt övriga mående. När jag mår dåligt så äter jag mer och sämre saker. Sedan får jag ångest över att jag ätit och för att dämpa ångesten äter jag mer i en slags snabb dämpande, långsiktig förstärkning av måendet.
Tänkte inte gå in på det, men eftersom det tjatats om till förbannelse och att för att en gång för alla göra slut på alla anklagelser. Nej, jag har ingen ätstörning eftersom det inte är en orsak utan en symtom i ett annat komplext mönster. Kan jag bryta det beteendet så försvinner automatiskt - vilket det gjort perioder i mitt liv - förhållandet till mat och vikt. Ibland kan det vara ett fokus på måendet eftersom det är enklare att ta tag i andra delar.
Och sedan är vi nog många (jag själv inträknad) som har haft ätstörningar/ätstörda beteenden och som känner igen oss så väl i handlingar och tankar!Jag förstår inte riktigt varför du kallar det för "anklagelser" om ätstörningar. Av två skäl. Dels för att de kommentarerna snarare uttrycker en oro poch omsorg än något annat, dels för att man inte riktigt kan anklaga någon för att ha det jobbigt eller vara sjuk. Som att jag "anklagade" dig för att ha feber eller nåt. Så funkar det ju inte. Det är inte ett slags tecken på att vara en bristande person med bristande karaktär att ha en ätstörning, det går djupare än så.
Även jag, fast längesedan. Men det är ganska irrelevant för frågan om "anklagelser" om stört ätbeteende. Jag tänker att det ordet i sig står för något rätt tungt.Och sedan är vi nog många (jag själv inträknad) som har haft ätstörningar/ätstörda beteenden och som känner igen oss så väl i handlingar och tankar!
Ja, det är ju ett igenkännande och en oro, och handlar verkligen inte om att anklaga.Även jag, fast längesedan. Men det är ganska irrelevant för frågan om "anklagelser" om stört ätbeteende. Jag tänker att det ordet i sig står för något rätt tungt.
Jag har nog skrivit det här tio gånger tidigare och tror inte du vill att jag skriver det igenSå nu funderar jag på vad jag kan äta till middag för att inte gå för mycket över kalorierna.
Helt allmänt från 1177:
Du kan ha en ätstörning om du tänker mycket på din kropp och din vikt och är sträng och dömande mot dig själv.
Det behöver inte vara mer än så, och det stämde absolut in på mig i tonåren några år framåt. Man behöver inte ha anorexi eller bullimi. Men att vara väldigt fixerad vid kropp, vikt, matmängder, vad man kan/inte kan äta - såpass att det dominerar vardagen - ja, då har man nog en ätstörning. Ja, det finns väl fortfarande ett stigma kring detta, men borde verklinge inte göra det. Cirka 200 000 personer i Sverige lider av någon typ av ätstörning.
Så ledsamt att läsa
Vet att många unga tjejer med diabetes utvecklar mycket ätstörningar då det kretsar om mat hela tiden vare sig man vill eller inte. Tycker det är så ledsamt![]()
Helt allmänt från 1177:
Du kan ha en ätstörning om du tänker mycket på din kropp och din vikt och är sträng och dömande mot dig själv.
Det behöver inte vara mer än så, och det stämde absolut in på mig i tonåren några år framåt. Man behöver inte ha anorexi eller bullimi. Men att vara väldigt fixerad vid kropp, vikt, matmängder, vad man kan/inte kan äta - såpass att det dominerar vardagen - ja, då har man nog en ätstörning. Ja, det finns väl fortfarande ett stigma kring detta, men borde verklinge inte göra det. Cirka 200 000 personer i Sverige lider av någon typ av ätstörning.
Jag vet att vissa, ffa yngre, kvinnor medvetet drivit upp sitt blodsocker för att gå ner i vikt. Ett helt galet beteende med enorma konsekvenser. Så tragiskt.
Ja, ätstörda beteenden uppstår ju oftast inte i något sorts vakuum utan är del av annat, som t.ex. ångest/oro. Och, som du säger, mat är något som går att kontrollera när allt annat känns okontrollerbart.Lider jag av en ätstörning, då skulle jag skriva att jag lider av en ätstörning. Jag skulle inte skämmas för det. Nu råkar jag inte göra det, utan just mat är en del av ett mycket större puzzel. Mer tänker jag inte säga. Jag tror ibland, att jag fokuserar på just mat eftersom det är något jag kan kontrollera när allting annat är utom min kontroll.
Nja, det går att skapa en känsla av att man kontrollerar maten. I själva verket kontrollerar väl maten personen, snarare, när man har problem med det. Tex både om man inte kan äta eller inte kan låta bli att äta när det "egentligen" räcker.Ja, ätstörda beteenden uppstår ju oftast inte i något sorts vakuum utan är del av annat, som t.ex. ångest/oro. Och, som du säger, mat är något som går att kontrollera när allt annat känns okontrollerbart.
Sovit som en kratta
Japp bara en av alla ätstörningar som finns hos diabetiker typ 1![]()
Så kan man ju naturligtvis också se det. För mig var det verkligen en känsla av kontroll - jag skulle minsann visa andra att jag kunde låta bli att äta "onyttig" mat (jag slutade aldrig äta men åt fruktansvärt ensidigt och kontrollerat). Samtidigt var jag också väldigt disciplinerad kring motion, i princip blev det också ett tvångsbeteende. Tack och lov lyckades jag ta mig ur båda delar.Nja, det går att skapa en känsla av att man kontrollerar maten. I själva verket kontrollerar väl maten personen, snarare, när man har problem med det. Tex både om man inte kan äta eller inte kan låta bli att äta när det "egentligen" räcker.
Känsla av kontroll, ja. Men du visar ju själv likheten med tvångsbeteenden. Men det här är inte någon medicinsk analys, mer att jag tänker högt.Så kan man ju naturligtvis också se det. För mig var det verkligen en känsla av kontroll - jag skulle minsann visa andra att jag kunde låta bli att äta "onyttig" mat (jag slutade aldrig äta men åt fruktansvärt ensidigt och kontrollerat). Samtidigt var jag också väldigt disciplinerad kring motion, i princip blev det också ett tvångsbeteende. Tack och lov lyckades jag ta mig ur båda delar.
Jag tror att vi menar precis samma sak egentligen. Hur som helst är det väldigt osunda beteenden och jag är väldigt glad att jag lyckades ta mig ur.Känsla av kontroll, ja. Men du visar ju själv likheten med tvångsbeteenden. Men det här är inte någon medicinsk analys, mer att jag tänker högt.
Mår pissigt mentalt just nu och rejäl depression så ja, det blev glass och körsbär. Notera, ej ätstörning, utan tröstätande. Sedan blir det ångest att jag ätit fel saker (på alla sätt och vis) och då äter jag mer onyttigt. Det blir en ond cirkel.
Gått upp två kilo på några veckor. Kanske ska sluta väga mig ett tag. Men jag känner hur jag går upp i vikt. Sedan kollar jag hur mycket kalorier det finns i vad jag köpt och får ångest över det, så jag äter mer för att dämpa ångesten kortsiktigt.
Lösningen är att börja må bättre generellt och sluta tänka på mat och kalorier. Men, ja, det är lättare sagt än gjort.