Tjockistråden 5

Bukefalos 30 år!

Mitt midjemått vägrar bli smalare eller större när jag vägde nästan två kg mindre. Kanske ett gott tecken. Fast det är för brett och gör att jag ligger i farozonen. Iaf har jag gått ner några hundra gram. Ja, jag vet att jag egentligen inte borde väga mig varje dag, men kan inte låta bli.
Midjemått....suck.

Vissa är byggda med getingmidja oh stor rumpa.Jag är jämnbred med kort överliv.

Strunta i midjemåttet. Det gör de flesta. Även vården.

Midjemått....suck.

Vissa är byggda med getingmidja oh stor rumpa.Jag är jämnbred med kort överliv.

Vill gärna nyansera ditt inlägg något. Midjemått eller midja/längd-kvot fångar ganska effektivt bukfetma och förbättrar bedömningen av risken för exempelvis typ 2-diabetes och hjärt-kärlsjukdom. Kombinationen av BMI och midjemått ger en betydligt mer träffsäker riskbedömning än BMI ensamt. Detta ligger också i linje med WHO:s synsätt, NICE:s riktlinjer och konsensus bland många forskare inom obesitas och kardiometabol hälsa.

Sen är det naturligtvis så att det aldrig är bra om det för den enskilde mynnar ut i tvång eller en låsning kring måttagning, vikt eller kalorier.

Tillbaks i gängorna efter en fika-helg

Lagom rörelse hela helgen ok med mat även om fika varit en stor del bland annat gifflar som är en svaghet :D

Blåste för mycket för kanot/kajak så vi åkte och spelade discgolf. Vågen står på nästan samma som i fredags så nu är nästa vägning på fredag igen.

Känns ändå lovande. Gymmet på tisdag med mamma och torsdag. Vi får se om det blir annan träning.

Hej hopp. Tillbaks till vardagen.

Tillbaka i veckorrutinerna igen då.
Veckans medicindos intagen (rätt dos den här gången) och träningen planerad

Idag 25 min Tabata (ev lite maskiner i gymmet innan beroende på när jag kommer från jobbet)
Onsdag 45 min Coremobility
Torsdag 45 min Cirkelstyrka
Lördag 45 min Cirkelfys + 25 min Core
+Hundpromenader

Behöver laga lunchlådor i kväll också så jag har det preppat.

+0,4 veckans första vägning, men det är inget ovanligt när jag druckit vin på helgen + hormonvecka. är fortfarande under 99 kg iallafall.

Blev totalt 7 matlådor i går (+två middagsportioner), gjorde en köttfärs- och pastagratäng.
Köpte den nya Nöt&Grönt-färsen. Den luktar lite annorlunda när man steker men smaken är ingen skillnad. Den var dessutom ganska mycket billigare och all annan färs var bara typ 20 % fetthalt, fanns ingen med lägre än så.

Är jag ensam om att få såna hungerkänslor så jag tror att jag ska svimma?. Måste vara fastande pga ett blodprov som ska tas och det känns som om jag kommer att svimma. Det gör ont i kroppen av hunger. Jag vet ju att det är hjärnspöken men känslan är ruggigt stark.
Inte nu längre när jag medicinerar, men innan dess OMG. Läst om folk som vittnat om ångestattacker av att inte få äta.

Fast är det verkligen så? Jag, som aldrig har sökt för något viktrelaterat eller hälsoproblem kopplat till vikt, får ofta frågor av just vården om midjemått och BMI. Trots att "alla" säger att det är ett trubbigt mått, och i de flesta fall inte är relevant för fem öre.

Nåja. Jag kanske bara haft otur med "alla" vårdgivare jag träffar.

Här kämpar jag på med promenader. Varierande tempo, ibland snigelfart pga litet barn som minsann kan själv, ibland mer powerwalk. Värker en del i vaden om jag går för mycket så försöker ta det lite piano.
Kosten har varit katastrof senaste veckorna. antingen inte ätit alls eller vräkt i mig. Ångest-ätande är inte bra. Blir bättre när jag börjar jobba igen, hoppas jag.

Vi kommer byta kontor till ett som ligger på 5 eller 6 våning. Här ska det trapptränas :D

Jag har gått upp lite mer än 5 kilo på två veckor. Inte konstigt mtp hur mycket onyttigt (glass) jag glufsat. Så nu har jag två val, antingen säga, to hell with it all och bara fortsätta gå upp, eller att ta tag i ätandet rejält.

Just nu känns alternativ ett som det bästa (duh) och något jag kanske kan åstadkomma. Jäklar också att det går så vansinnigt lätt att gå upp och så svårt att gå ner. Ska köpa ingredienser till coleslaw och dra ner även på frukt - tröstar mig med att det inte längre finns de där underbara sommar frukterna kvar. Det blir väl äpplen nu i höst men de är ju relativt kalorisnåla. Funderar på om 5/2 dieten skulle fungera. LCHF vet jag inte gör det.

Jäklar igen att gå promenader inte är ett så bra alternativ. Men det är som det är. När F&S öppnar i september så bara ska jag dit. Det ligger ju verkligen granne så jag har liksom inga ursäkter och det är mer avslappnande än de där gymmen med perfekta kroppar runt om mig. Bra öppetider också.

Att gå ner ett kg/veckan är ju inte omöjligt tänker jag, trots att det innebär ett kaloriunderskott på 7500 (1000 per dag), vilket är svårt/omöjligt. Har ju räknat att jag ätit nästan lika mycket överskott den här tiden. :(

Det ligger ju verkligen granne så jag har liksom inga ursäkter och det är mer avslappnande än de där gymmen med perfekta kroppar runt om mig. Bra öppetider
Det tror jag bara är ngt man tror, i mitt gym tränar alla typer av människor, från pensionärer närmare 90år , nybörjare till dom med mkt muskler. De flesta gör sin sak och bryr sig inte om andra. Tror in tre att mitt gym är ett undantag

Det tror jag bara är ngt man tror, i mitt gym tränar alla typer av människor, från pensionärer närmare 90år , nybörjare till dom med mkt muskler. De flesta gör sin sak och bryr sig inte om andra. Tror in tre att mitt gym är ett undantag

Jag känner mig bara obekväm. För många år sedan när jag tränade regelbundet var det i ett litet slitet gym med mest medelålders kvinnor och några deffade killar som verkligen inte såg något annat än sig själv i spegeln :D

Jag har gått upp lite mer än 5 kilo på två veckor. Inte konstigt mtp hur mycket onyttigt (glass) jag glufsat. Så nu har jag två val, antingen säga, to hell with it all och bara fortsätta gå upp, eller att ta tag i ätandet rejält.

Just nu känns alternativ ett som det bästa (duh) och något jag kanske kan åstadkomma. Jäklar också att det går så vansinnigt lätt att gå upp och så svårt att gå ner. Ska köpa ingredienser till coleslaw och dra ner även på frukt - tröstar mig med att det inte längre finns de där underbara sommar frukterna kvar. Det blir väl äpplen nu i höst men de är ju relativt kalorisnåla. Funderar på om 5/2 dieten skulle fungera. LCHF vet jag inte gör det.

Jäklar igen att gå promenader inte är ett så bra alternativ. Men det är som det är. När F&S öppnar i september så bara ska jag dit. Det ligger ju verkligen granne så jag har liksom inga ursäkter och det är mer avslappnande än de där gymmen med perfekta kroppar runt om mig. Bra öppetider också.

Att gå ner ett kg/veckan är ju inte omöjligt tänker jag, trots att det innebär ett kaloriunderskott på 7500 (1000 per dag), vilket är svårt/omöjligt. Har ju räknat att jag ätit nästan lika mycket överskott den här tiden. :(
5:2 borde inte lira så bra med diabetes 1.

5:2 borde inte lira så bra med diabetes 1.

Det är därför jag inte ens försökt mig på det. Min kära läkare sa dessutom mycket bestämt att det skulle jag inte ge mig på. Men jag tror inte 800 kcal/dag är uppnåbart eller särskilt nyttigt. Dvs om jag ska ha ett kaloriunderskott på 1000/kcal per dag.

Jag ska dock börja föra matdagbok även om jag är rädd att det kommer spä på mitt fokus på mat så jag börjar räkna kalorier ännu mer.

Kört ett eget litet styrkepass här hemma i solen på.altanen.
Om ca 1h ska jag ut och cykla med mamma. Se hur det går. Fuskag ju tgcrejält med min elcykel me men..hatar ma att cykla så gör man :rofl:

föra matdagbok
Det skulle jag göra med eatit. Ta kort på allting och logga i appen. Fy fan vad stressad jag var! Jag fattar ju varför, hur ska dietisten annars veta? Men usch och fy vad hemskt det var. Jag sa det till dietisten som inte verkade bry sig utan bara svarade att det funkar.

Det skulle jag göra med eatit. Ta kort på allting och logga i appen. Fy fan vad stressad jag var! Jag fattar ju varför, hur ska dietisten annars veta? Men usch och fy vad hemskt det var. Jag sa det till dietisten som inte verkade bry sig utan bara svarade att det funkar.

Ja, det är därför jag tvekar. Jag kommer bli stressad till max och antingen sluta äta eller överäta när jag inser att jag redan ätit för mycket. Det jag egentligen borde göra är att fokusera mindre på mat och kalorier och inte mer.

Det är därför jag inte ens försökt mig på det. Min kära läkare sa dessutom mycket bestämt att det skulle jag inte ge mig på. Men jag tror inte 800 kcal/dag är uppnåbart eller särskilt nyttigt. Dvs om jag ska ha ett kaloriunderskott på 1000/kcal per dag.

Jag ska dock börja föra matdagbok även om jag är rädd att det kommer spä på mitt fokus på mat så jag börjar räkna kalorier ännu mer.
Förstår att du inte vill äta 800 kcal per dag, det låter väldigt lite ☺️ Men måste du ha ett underskott på 1000 kcal per dag? Något mittemellan vore kanske enklare att hålla?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka