Tjockistråden 5

Bukefalos 30 år!

Operation återta kontrollen går sisådär 😅 fredag blev lite..hm..mycket. loggat som 'fredagkväll' 🙈 men fasen vad kroppen kan spöka oxå. Ställde mig på vågen innan sänggåendet (heh, smart) och visade nästan 5kg mer än vad jag 'brukar'. Efter morgonpinken så va jag ner nästan 3kg, vilket inte stämmer med blåsvolymen 🙈
Idag blir oxå like out there. Matturen så blev burgare nu å lär bli fika sen. Men, det är det värt.

Fick till hela intro programmet ur pilatesboken igår, men inslag av kettlebell å yoga, och en tömkörningsprommis med ena hästen, så lite iaf.
Taggad på mer pilates ikväll. "Vänta en timme efter du ätit" kanske inte behöver va så noga va? 😅

Men, en stoor, oväntad seger i fredags! Va förbi farsan och provhängde i pull-up barem han har i garaget. Och jag fick mig upp 😱 inte chin up, men armarna 90 grader. Aldrig lyckats med innan 😁

Jag tror att jag har bestämt mig för att prata med min läkare om ett viktminskningssprutor, jag klarar det helt enkelt inte själv och pga sjukdomar maste jag ga ner i vikt. Min läkare är pa semester nu i 4 veckor men när han kommer tillbaka ska jag boka en tid, hoppas han är posetivt inställd.
Jag kan verkligen rekommendera dem! Jag var rätt negativt inställd (Jag behöver "bara" gå ned 10 kg) och tänkte att det kommer jag fixa ändå. Men folk här va så positiva och min läkare litar jag på, och han var ganska påstridig. Jag har stark ärftlighet för hjärt-kärl sjukdom så jag ska inte vara överviktig helst. Men oj vad den lägsta dosen gav effekt! Inget matbrus, inget småätande, inga problem alls att äta små portioner. Jag är helnöjd. Inga biverkningar heller.

Idag blev det alldeles för mycket mat, ffa revben. Men, men, nya tag imorgon.

Kollar på hur mycket jag ska äta för att gå ner ett halvt kilo i veckan, en helt rimlig nivå och då ska jag ligga på 723 kcal/dag. Hjälp.

Jag kan verkligen rekommendera dem! Jag var rätt negativt inställd (Jag behöver "bara" gå ned 10 kg) och tänkte att det kommer jag fixa ändå. Men folk här va så positiva och min läkare litar jag på, och han var ganska påstridig. Jag har stark ärftlighet för hjärt-kärl sjukdom så jag ska inte vara överviktig helst. Men oj vad den lägsta dosen gav effekt! Inget matbrus, inget småätande, inga problem alls att äta små portioner. Jag är helnöjd. Inga biverkningar heller.
Jag har beställt nu, blir förhoppningsvis kontaktad av en läkare idag, Hoppas kunna starta nästa vecka. Känns både spännande och lite läskigt, mitt mål är att gå ner 30-35kg.

Ni som tar medicin, hade ni velat dela med er av vad ni betalar i månaden? Och då kanske vilken medicin och dos? Just nu känns det inte som om jag kommer lyckas utan hjälpmedel 😔

Är mitt uppe i den farliga perioden av dygnet. Jag har ätit middag men sitter och äter nektariner. Hade det inte funnits nektariner hade det varit något annat. Just nu efter middagen är när jag äter för mycket.

Deppar över uträkningen jag att måste leva på 723 kcal för att gå ner 0.5 kg i veckan. Vilket inte känns så uppnårbart om jag inte lever på sallad. Eller tomater då.

Är mitt uppe i den farliga perioden av dygnet. Jag har ätit middag men sitter och äter nektariner. Hade det inte funnits nektariner hade det varit något annat. Just nu efter middagen är när jag äter för mycket.

Deppar över uträkningen jag att måste leva på 723 kcal för att gå ner 0.5 kg i veckan. Vilket inte känns så uppnårbart om jag inte lever på sallad. Eller tomater då.

Sänk målet? Ett halvt kilo i veckan (26 kg på ett år) är helt osannolikt för mig utifrån hur det gått hittills, så jag har sänkt mitt mål eftersom ett orealistiskt mål bara ger mig känslan av misslyckande och uppgivenhet. Ett kilo i månaden, eller ett halvt kilo i månaden, är också en nedgång! Men till och med det har jag fått sänka från, till att börja med att inte gå upp...så det är mitt nuvarande mål.

Ni som tar medicin, hade ni velat dela med er av vad ni betalar i månaden? Och då kanske vilken medicin och dos? Just nu känns det inte som om jag kommer lyckas utan hjälpmedel 😔
Jag tar just nu 5 mg Mounjaro. Läkaren skriver ut en 15 mg penna så den räcker tre månader, så min kostnad blir 400 kr i veckan.
Det är väldigt kontroversiellt göra så pga läkemedeltillverkarnas rekommendationer. Många vårdgivare vägrar därför skriva ut så. Om jag klarar mig på 5mg fram till mål så blir inte prisskillnaden jättestor, handlar om 200-250kr till i veckan ifall jag inte längre kan få det utskrivet så. Men jag hoppas min vårdgivare fortsätter

Jag tuffar på, ligger stabilt och kan äta typ vad som helst utan att spåra. Jag undviker ost, nötter och torkad frukt för då har jag svårt att bromsa eftersom det är det bästa som finns. Jag tror jag hittat min vikt som känns rimlig att hålla, vilket är jätteskönt. Gurksalladen är min vapendragare i vardagen och vi trivs än så länge ihop, ett år senare.

Just nu går matlusten som en bergochdalbana inte alls hungrig ena dagen för att vara vrålhungrig andra dagen. Jobbar på att ändå försöka äta "lika" ifall det beror på att jag ätit för lite dagen innan, det finns ingen vinning i det om jag blir vrålhungrig dagen efter.

Jag och en kollega har börjat gymma ihop på morgonen några dagar i veckan vilket är väldigt peppande!
Tänkte försöka ta mig iväg till vanliga gymmet minst en dag i veckan och bara köra kondition då (det är rätt begränsat på jobbgymmet).

Just nu har jag det kämpigt med trötthet, det brukar bli värre på hösten men jag tycker inte vi riktigt är där än med mörkret, så jag borde inte vara så trött på eftermiddagarna. 🥺

Jag har varit utan CPAP maskin sen flytten och det gör att min sömn är katastrofalt usel. Väntar på att kunna komma in i vården i Sverige.

Känns så bittert när det överallt poängteras hur viktigt det är med bra sömn. Tur att jag är pensionerad numera så det gör inget att jag går omkring som en zombie på dagarna.

Mitt stegmål är ett skämt i dagsläget men jag har svårt att ens uppfylla det. Hoppas att det vänder någon dag.

Jag har varit utan CPAP maskin sen flytten och det gör att min sömn är katastrofalt usel. Väntar på att kunna komma in i vården i Sverige.

Känns så bittert när det överallt poängteras hur viktigt det är med bra sömn. Tur att jag är pensionerad numera så det gör inget att jag går omkring som en zombie på dagarna.

Mitt stegmål är ett skämt i dagsläget men jag har svårt att ens uppfylla det. Hoppas att det vänder någon dag.
Vad är det som gör att du inte kommer in i vården?

Nu ska jag göra kalorisnål coleslaw med grekisk miniyoghurt så fort jag köpt morötter. Ska bli intressant och se hur gott det blir.

Idag har jag iaf gått 6240 steg. Jag vet att det inte är mycket, men mer än ingenting tänker jag. Trots att jag går ganska långsamt.

Bytte kilosiffra idag, iofs med 100 gram, men ja, alltid något. Nu är det 1 kg kvar till att byta första, första siffra.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka