Tjockt & smalt bett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lemieux
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 3 384
L

Lemieux

Vad är egentligen mildas? Tjocka eller smala bett?
Tycker att man alltid hör olika...Egentligen kanske det inte ens är så jätte stor skillnad..?

Det va bara en dum sak jag satt och funderade över nu:p

Sv: Tjockt & smalt bett

Jag tror det beror på hur hästen ser ut i munnen, vilket bett som är bekvämast för hästen. Har hästen tjock tunga och låg gom kör man ju inte in ett tjockt, tvådelat bett i munnen på den. Kanske hellre ett tunnt tredelat då.
Har hästen hög gom och eller tunnare tunga kanske den trivs bättre med ett något tjockare bett.
Sen kanske de har olika placering på tänder osv.

Vad vet jag, men jag tror så iaf :)

Sen, som du säkert vet, beror det ju i slutänden alltid på handen som håller i tygeln.

i princip är ett tjockare mildare eftersom trycket fördelas på en större yta, medan ett smalare bett oftast ligger bäst i hästens mun...

så summan av kardemumman är att det beror på hur hästen är skapt och vad den tycker, och givetvis åxå ryttarens hand

Det beror ju på vad man menar med tjockt och tunt. En häst har som bekant väldigt begränsat med utrymme för bett i sin mun, så att moffa in ett två centimeter tjockt bett kan i vissa munnar vara alldeles för tjockt.

Men säg ett bett som är tilräckligt litet för att få plats i hästens mun. Detta bettet är mildare än ett bett som är smalare än detta, eftersom anläggningsytan blir större.

Jämför:

item974_1.jpg

bit-wiresnaffle.jpg

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Övr. Barn Min snart 9-åring har börjat prata om att han tycker att han är tjock, och nu har det också framkommit att han försöker äta mindre för...
Svar
17
· Visningar
1 655
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling... 2
Svar
21
· Visningar
1 220
Senast: Linda_A
·
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
885
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur